Kína kivitele éves összevetésben 7,1 százalékkal 528,01 milliárd dollárra nőtt az idén az első két hónapban, a behozatala pedig 3,5 százalékkal, 402,85 milliárd dollárra emelkedett – a vártnál gyorsabban. 

Elemzők szerényebb, 1,9 százalékos exportnövekedést és 1,5 százalékos importnövekedést prognosztizáltak.

A kínai vámhatóság minden évben együtt teszi közzé a január-februári kereskedelmi számokat, hogy elkerülje az adatok torzulását a holdújév miatti egyhetes ünnepek miatt, amelyek január végén kezdődnek.

A fellendülést részben a globális technológiai termékciklus, különösen az elektronika fellendülésének tulajdonítják a szakértők. Mindez reménykeltő azután, hogy a 2023-as év egészében 5 százalékkal esett vissza a kínai külkereskedelem.

A Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) 4,8 százalékos növekedéssel Kína legnagyobb kereskedelmi partnerévé lépett elő ebben az időszakban, míg az Európai Unióval (EU) folytatott kereskedelem 4,1 százalékkal csökkent.

Figyelemre méltó fellendülést tapasztalt az Oroszországgal folytatott kereskedelem, amely az év első két hónapjában 9,3 százalékkal 37 milliárd dollárra nőtt. Kína Oroszországba irányuló exportja 12,5 százalékkal nőtt.

A beszámolók szerint Vang Ji, Kína külügyminisztere kiemelte a Kína és Oroszország közötti stratégiai kapcsolatok elmélyülését, hangsúlyozva a kölcsönös bizalmat.

A megjegyzések egybeestek az Országos Népi Kongresszus éves ülésével Pekingben.

Annak ellenére, hogy az EU aggályosnak tartja, hogy Kína az ukrajnai konfliktus közepette támogatja Oroszországot, Peking fenntartja, hogy a Moszkvával való partnerség saját érdekeit szolgálja, és nem irányul harmadik felek ellen.

Vang Ji bírálta az Egyesült Államok hegemóniáját, kijelentve, hogy a kínai-orosz kapcsolatok illeszkednek a világ multipolarizációjának és a nemzetközi kapcsolatok demokratizálódásának trendjéhez- írja a Portfolio a Financial Times-ra hivatkozva.

Az Oroszországgal folytatott kereskedelem növekedése mellett Kína jelentős növekedést tapasztalt a Brazíliával és Indiával folytatott kereskedelemben, amely 2024 első két hónapjában 33,3 százalékkal, illetve 15,8 százalékkal nőtt.