A szállítási ágazatba tartozó vállalkozások 1998-ban csaknem 33 millió tonnával több - 199,09 millió tonna - árut szállítottak, mint az előző évben. A tavalyi érték 35 millió tonnával több az 1996-ban elszállított mennyiségnél és 19,4 millió tonnával több az 1995-ben szállítottnál - derül ki a KSH adataiból. A közúti szállítás tovább növelte részesedését a vasúti szállítással szemben. Tavaly a vasút részesedése 26 százalék, a közúté 61 százalék volt. Az előbbi 5 százalékponttal alacsonyabb, az utóbbi 7 százalékponttal magasabb az előző évinél. Ezek szerint Magyarországon eddig nem sikerült érvényt szerezni annak a brüsszeli ajánlásnak, amely szerint meg kell tartani a vasút-közút közötti munkamegosztás tavalyelőtti arányát. Nyugat-Európában egyébként a vasút piaci részesedése az áruszállításban harmada a magyar vasúttársaságok részesedésének. Az árutonna-kilométerben mért tavalyi teljesítmény a közúti szállításban 23 százalékkal volt több az elmúlt évben, mint 1997-ben. A csővezetékes szállítás 5 százalékkal emelkedett, a vasúti szállítás megközelítette az előző évi szintet, a vízi szállítás 9 százalékkal maradt el az 1997. évitől. Megfigyelők a vasút térvesztését azzal magyarázzák, hogy az orosz válság miatt a fuvarozók nyomott áron szállítottak. A vasút árutonna-kilométerben mért teljesítményét rontotta az is, hogy tavaly közúton az országhatárhoz közeli vasúti csomópontokhoz szállították a gabonát. A távolsági személyszállítást 695,6 millió utas vette igénybe 1998-ban. Ez 17 millióval több az előző évinél. Vasúton lényegében ugyanannyian, autóbuszon 3 százalékkal többen utaztak mint 1997-ben. A vízi közlekedési vállalkozások 2,5 millió, a légi közlekedés 2 millió utast szállított 1998-ban. Az utaskilométerben kifejezett teljesítmény vízen 8 százalékkal, közúton 4 százalékkal, vasúton pedig 2 százalékkal haladta meg a múlt évit. (NAPI)