A közlekedésben 4-5 százalékos díjemelés lehetséges jövőre a személyfuvarozást végző társaságok összesített költségadatai, valamint egyéb ráfordításkalkulációk szerint - hangsúlyozza a Pénzügyminisztérium (PM) helyi önkormányzatoknak címzett körlevele. A kétéves költségvetés 2002-re 4-6 százalékos fogyasztói árszintnövekedéssel számol. A PM szerint az infláció mérséklődését szolgáló intézkedések - így a bérjárulék csökkentése -, valamint a forint erősödése érdemben visszafogja a termelési költségek növekedését, ezért a vásárolt anyagok és anyag jellegű szolgáltatások körében együttvéve körülbelül 1-2 százalékos költségnövekedés vehető figyelembe. Az üzemanyagoknál az adó nélküli ár szinten maradásával, illetve némi mérséklődésével lehet számolni. A készletezési díj az év elején jelentéktelen mértékben drágulhat csak. Az üzemanyagok árában lévő jövedéki adó növekedésével számolva az áfával együtt literenként mintegy 12 forinttal nőhet az év második felében a gázolaj ára. Ennek megfelelően az üzemanyagok „átárazásánál” éves átlagban 4 százalékos növekedés vehető figyelembe. A körlevél szerint jövőre a személyi jellegű ráfordítások 8,5 százalékos emelkedésével lehet számolni. Mivel a társadalombiztosítási járulék további 2 százalékpontos csökkentése, illetve az egészségügyi hozzájárulás dolgozónkénti 300 forintos növelése összességében 1,8 százalékponttal csökkenti a bérterheket, mindez fedezetet nyújt a szakma indokolt mértékű bérfejlesztésére. A tárca írásos tájékoztatója hangsúlyozza, hogy az amortizációs kiadás növekedése, a pénzügyi műveletekből, illetve egyéb ráfordításokból adódó kiadások nem vehetők figyelembe az áremelés indokául. Kivételt képez a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjemeléséből eredő többletköltség, ha ezt a szolgáltató külön dokumentálja. A költségvetési törvényben meghatározott fogyasztói árkiegészítés fedezetet nyújt a költségváltozások miatti díjemelkedésre. Arra azonban nem ad lehetőséget, hogy a kapacitások, a szolgáltatási szint bővítésének terhét közel 50 százalékban az állam magára vállalhassa. A távolsági személyszállítást végző Volán-társaságoknál a költségek miatt szakmailag 9,3 százalékos tarifaemelést tartanának indokoltnak jövőre. Ha a korábbi évekhez hasonlóan itt sem sikerülne érvényesíteni ezt a szintet, s a kormány antiinflációs politikája szerint 6-7 százalékos emelésre nyílik lehetőségük a cégeknek, akkor a különbség fejében 1,5-2 milliárd forint üzemeltetési támogatást akarnak szerezni a Volánok. Molnár József, a Volán Egyesülés gazdasági igazgatója lapunknak elmondta, hogy a géppark romlásának megállítása érdekében 11,8 milliárd forint beruházási támogatásra tartanának igényt. Molnár arra is felhívta figyelmet, hogy többéves rekonstrukció keretében 3-4 milliárd forintot kellene közpénzekből fordítani a telephelyeken lévő üzemanyagkutak felújítására. D. J. A pécsi önkormányzathoz péntekig nem érkezett meg a PM levele, így Kerényi János alpolgármester nem kívánt reagálni. Hasonlóan elzárkózott a nyilatkozattól a főpolgármesteri hivatal és a Budapesti Közlekedési Rt. is. Kerényi megjegyezte, hogy miután a pénzügyi tárcának egyetértési joga van a helyi közlekedési cégek tarifáinak megállapításánál, a pécsi társaságnál az elmúlt években nem sikerült érvényesíteni a szakmailag indokolt mértékű tarifaemelést. A MÁV-nál most folyik a jövő évi üzleti terv előkészítése. A társaságtól csak azt tudtuk meg, hogy több változatot készítenek a tarifára vonatkozóan, ám a végső dokumentum minden bizonnyal a kormány szándékát tükrözi majd. Megfigyelők szerint a vasúttársaság a lehetőség felső határáig mehet el jövőre, vagyis legfeljebb 6 százalékkal nőhetnek a menetdíjak.