Az értéktartást mutatja, hogy a tulajdonos ugyanezt a festményt 1997-ben a BÁV-nál árverésre bocsátotta, és 7,5 millió forintos leütési árat ért el. A tulajdonos így abszolút értékben több mint százszoros áron vált meg a képtől, és ebben az időben vélhetően külföldön sem adtak volna többet érte.
A festő másik, rendkívül szépen megfestett, dekoratív képét, a Ruth és Boáz találkozását december 3-án árverezi a Mű-Terem Galéria. A valóban múzeumi darab provenienciája kitűnő, eredetileg II. Lipót herceg gyűjteményében volt. Hasonló méretű Markó-képet utoljára 1992-ben, New Yorkban árvereztek, egy vallásos témájú művet - Zsuzsanna és a vének -, melynek leütési ára 14 ezer dollár volt; ez azonban messze nem volt olyan fontos és reprezentatív darabja az életműnek, mint a most árverésre kerülő kép.
Szakértők szerint leütési ára valahol 25 és 40 millió forint között várható, és vevője valószínűleg így sem csinál rossz vásárt vele, hiszen id. Markó Károly azon festők jellegzetes képviselője, akiknek művei nemcsak a gyűjtők, hanem az izmosodó magyar vállalkozói réteg érdeklődésének is középpontjában állnak, hiszen a képeik presztízsbefektetésnek számítanak.
Az 1791-ben született idősebb Markó az egyik legismertebb, már a saját korában is nagyra becsült festő, a magyar tájképfestészet európai hírű, iskolát teremtő mestere. A múlt század tízes-húszas éveiben Pesten és Bécsben tanult. Fiatalkori tájképeinek témája a magyar táj, ekkor még nem kizárólag olajjal, gouache-sal is dolgozott, de festett porcelánképeket és szelenceminiatűröket is. Itáliában élt 1832-től, ez idő tájt készültek olyan nagyszabású művei, mint a Róma látképe vagy a Szüret. Már ismert és elismert művész, 1840-től a Magyar Tudományos Akadémia tagja. Bár jórészt külföldön élt, számos tanítványa és követője révén (Ligeti Antal, Telepy Károly) folyamatos kapcsolatban állt a magyar művészeti élettel. Művei külföldi és magyar múzeumban is megtalálhatóak, Halászok című képe a Magyar Nemzeti Galériában látható, festményeit postabélyegeken is reprodukálták.
Festészetében leginkább N. Poussin hatását vélhetjük felfedezni, klasszicista stílusú képei viszonylag könnyen felismerhetők rendkívül gondos kidolgozottságukról. A művészettörténészek jó része úgy tartja, hogy főleg ebben különbözik tőle fia, ifjabb Markó Károly művészete, akire a kevésbé gondos kivitelezés a jellemző, jóllehet neki is vannak művei, melyek rendkívüli részletgazdagságukkal, professzionális technikai megoldásukkal erősen emlékeztetnek apja képeire.
Idősebb Markó népszerűsége halála után is töretlen maradt, ugyanúgy kedvence a gyűjtőknek és műkereskedőknek, mint az olyan nagypolgári vagy arisztokrata famíliáknak, amelyek képeit alapvetően dekorációs céllal vásárolták és kastélyok, villák falára akasztották. Számos képe fordult elő árveréseken Londonban, New Yorkban, Rómában, Bécsben és természetesen Budapesten.
(NAPI)
**** KERETBEN ****
Nem sokat kockáztatott, aki 1975-ben a BÁV árverésén 65 ezer forintért szerezte meg idősebb Markó Károly védett olajképét. A Tájkép pihenőkkel című mű 35 ezer forintról indult, annak ellenére, hogy viszonylag kis méretű alkotás és állapota is hagyott némi kívánnivalót maga után. A licitre bocsátott kép mégis biztos értékőrzőnek számíthatott, hiszen Markó művei több mint száz éve töretlenül népszerűek, és ez a festmény 1838-ban, a művész érett, itáliai korszakában készült.
Nem sokat kockáztatott, aki 1975-ben a BÁV árverésén 65 ezer forintért szerezte meg idősebb Markó Károly védett olajképét. A Tájkép pihenőkkel című mű 35 ezer forintról indult, annak ellenére, hogy viszonylag kis méretű alkotás és állapota is hagyott némi kívánnivalót maga után. A licitre bocsátott kép mégis biztos értékőrzőnek számíthatott, hiszen Markó művei több mint száz éve töretlenül népszerűek, és ez a festmény 1838-ban, a művész érett, itáliai korszakában készült.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.