Magyarországon a hűtött szeletes tejdesszert piac (túró rudi, illetve egyéb szeletes tejdesszertek, mint tejszeletek, stb) az első fél éves periódusokat összehasonlítva, mind értékben, mind volumenben csökkenést mutatott 2008-ban és 2009-ben is. Idén azonban a trend megfordult és volumenben 1,7 százalékos, értékben pedig 3,7 százalékos növekedést ért el a piac az előző év, hasonló periódusához képest - mondta el a Napinak Nagy István, a FrieslandCampina brand menedzsere.
Bár a gazdasági válság miatt az egyre nehezedő megélhetési körülmények az olcsóbb, saját márkás, vagy az olcsó „B" márkás termékek előretörését eredményezték, az idén elért magasabb értékbeni növekedés mégis elsősorban a prémium, drágább, magasabb hozzáadott értéket képviselő termékeknek volt köszönhető. A kategória növekedését a FrieslandCampina szerint a Pöttyös 10Pontos, és főleg a Pöttyös Guru bevezetése húzta.
A FrieslandCampina a teljes piac több, mint 50 százalékát tudhatja magáénak és a portfolión belül pedig egyértelműen a Pöttyös márka a legerősebb - mondta Nagy. Az utóbbi két periódusban (május, június) piaci fennállásának legmagasabb részesedését érte el a termék, ami közel 60 százalékos szeletet jelent a piaci tortában. Ehhez az is hozzájárult, hogy a még csak három hónapja piacra dobott Pöttyös Guru - amely a márka történetének egyben a legkomolyabb és legköltségesebb bevezetése is volt - új fogyasztókat tudott elhozni a versenytárs kategóriáktól, mint például a szeletes csokoládéktól, így növelve a teljes hűtött szeletes tejdesszert kategória forgalmát.
A Pöttyös mellett a hűtött szeletes tejdesszert piac legmeghatározóbb szereplője a Ferrero, amely a Kinder Tejszelettel, a Kinder Pingui és a Kinder Maxi King termékekkel képviselteti magát. Az elmúlt évben kismértékben ugyan, de csökkent a piacrészük, az addigi átlagos 25 százalékról körülbelül 20 százalékra, amely egyebek mellett - Nagy szerint - a Pöttyös Guru bevezetésének számlájára is írható.
A Danone által gyártott Milka Rudi közel 6 százalékos részesedét tudott kihasítani a piacból, ami az idén szintén mérséklődött valamelyest.
Új kezdeményezések is vannak
Bár a piac messze nem telítődött, az új belépőknek így is komoly ellenszéllel kell számolniuk. Egyrészt - a GVH egy korábbi, a Sole-Mizo Zrt. és a Danone Kft. Túró Rudi üzletágának összefonódása kapcsán készített tavaly év végi piaci elemzése szerint - egy rendkívül erős, költséges marketing kampánnyal kialakított márkát (Pöttyös) birtokló piacvezetővel, másrészt a piaci forgalom majdnem negyedét kitevő sajátmárkás termékek által támasztott versennyel kell szembenéznie.
Ez viszont láthatóan nem rettentette el az év elején forgalomba került Kockás túrórúd forgalmazóját. A termék nagy lendülettel robbant be a piacra, és alig fél év alatt már mérhetővé vált. Az eladások alapján az első féléves Nielsen felmérés szerint a Kockásnak már 0,6 százalékos piaci részesedése volt a hűtött szeletes tejdesszertek piacán - mondta el a Napi kérdésére Pemmer István, a Kockás túrórudat forgalmazó cég ügyvezető igazgatója.
Mindezt pedig aránylag szűk - leginkább Budapest és környékére korlátozódó - lefedettséggel sikerült elérni - tette hozzá Pemmer. Az ügyvezető elmondta, hogy több áruházlánccal is tárgyalnak és reményei szerint még idén meglehet az országos lefedettsége a Kockásnak is.
Pemmer is megerősítette annak a korábbi felmérésnek az eredményét, miszerint a magyar vásárlók a válság idején az olcsóbb termékek felé kezdtek fordulni a piacon és emiatt az árnyomás is nagy ebben a szegmensben. A Kockás jelenleg 55-69 forint közötti áron forog az üzletekben, és bár általában pozitív visszajelzések érkeznek a termékről, mégis több olyan véleménnyel találkoztak, miszerint bizonyos vásárlók még ezt az árszintet is drágállták. Ugyanakkor az is igaz, hogy a minőségi termékekre mindezek ellenére is van kereslet, így Pemmer a Kockás iránti kereslet csökkenésétől egyáltalán nem tart.
Van-e élet határon túl?
Az elmúlt években több kísérlet is volt arra, hogy a túró rudival más országok piacára is betörjenek, ám tőlünk nyugatra alapvetően ismeretlen a túró rudi fogalma, sőt a nálunk ismert túróé is. Nagy Isván szerint főleg a magasabb vásárló erővel bíró nyugati országok irányába történő nyitás jelentette volna a legkecsegtetőbb üzleti lehetőséget, itt azonban csak igen komoly marketing ráfordítások mellett lehetne olyan tömegtermékké tenni a Túró Rudit, mint itthon Magyarországon.
A FrieslandCampina saját példáját említve megjegyezte, hogy a cég jelenleg Szlovákia és Románia részére gyárt Túró Rudit, Dots néven. Ezekbe az országokba közel 4 éve szállítják a terméket, az értékesítés azonban csupán a töredéke az itthoniénak. A mérsékelt érdeklődés miatt a Pöttyössel a FrieslandCampina inkább az itthoni vásárlóközönségre fókuszál, így a cég a jelenlegieken kívül más országok felé nem is tervez nyitni.
A siker még várat magára
A fenti tapasztalatokra mintegy fittyet hányva, a közelmúlt egyik nagy port kavart próbálkozása volt a magyar túró rudihoz hasonló termék, a Túró Kiittyy névre keresztelt tejdesszert kínai gyártása és értékesítése. A sajtóban korábban megjelent hírek alapján már temették a projektet, és arról lehetett olvasni, hogy a vállalkozás bedőlt. Később azonban kiderült, hogy erről egyelőre nincs szó, ám a Túró Kiittyy kínai gyártásának beindítása csúszik.
A beruházásban magyar oldalról érintett EU-Milk kft. ügyvezetői, Tóthfalusy Péterné és Káplár Kálmán, a Napinak elmondták, hogy a már év elején a sajtóban is megjelent helyzethez képest nincs még változás: vagyis a gyár készen van, a próbagyártás sikeresen lezajlott, de a szabványosítással továbbra is küzdenek, így az engedélyeztetés hiányában a gyártás sem indulhatott még el. A beruházás sikerében azonban továbbra is bíznak.
Az engedély kiadásának várható időpontjára viszont egyelőre nem tudtak mit mondani, nekik, magyar részről, a folyamat felgyorsítására innen nincs lehetőségük, ez a kínai félen múlik jelenleg - mondta Tóthfalusy Péterné.
Amennyiben a gyártás beindulhatna, akkor napi százezer csokoládé bevonatú túródesszert készülne a Peking közelében már felállított gyártósoron. A termék sikerében egyáltalán nem kételkednek, hiszen - mint mondták - egyrészt a tejtermékek fogyasztása az ázsiai országban egyre növekszik, másrészt maga a túródesszert is nagy sikert aratott az előkóstoltatások során a kínaiak körében. A Túró Kiittyy a középrétegek gyermekeinek lehet majd kedvelt édessége - amennyiben beindul végre a termelés - a tervezett ár alapján ugyanis ő lettek a kiszemelt célcsoport.
Legolvasottabb

Elkezdődött: Bevezetné a 13 órás munkanapot az uniós ország, őrjöngenek a szakszervezetek

Robbanás történt az akkuüzemben: 60 ezer embert érhet el a mérgező gázokkal teli felhő, itt be kell csukni az ablakokat

Megkongatták a vészharangot: ennyi pénzt adnának már az első gyerek után is

Ezek a leginkább megbecsült és lenézett szakmák: Ön melyik csoportba tartozik?

Döbbenetes előrejelzés érkezett: olyankor jöhet elviselhetetlen kánikula, amikor már tényleg nem számítunk rá
Megszületett a döntés: elárasztja olajjal a piacot az OPEC

Filléres italt kínáltak a luxushotelekben skót teaként, évekre börtönbe került a beszállító

Szívszaggató szertartáson helyezték végső nyugalomra Diogo Jotát és öccsét

Hatalmas pánik tört ki a Ryanair gépén: a szárnyról ugráltak le az utasok, sokan megsérültek – videó
