Az elmúlt hónapokban egyre több tilosban vagy kevésbé tilosban parkoló autós kapott levelet a Vas Megyei Rendőrkapitányságtól egy 30 ezer forintos büntetést mellékelve. Ugyanis a jelenlegi szabályozás szerint már a tilosban parkolás is tartozhat objektív felelősség körébe - erre utazva főként szabadidős rendőrök által üzemeltetett közterület-figyelő kamerák kaptak új funkciót, ugyanis a közrend figyelése helyett/mellett a tilosban parkolókra vadásznak a kamerakezelők. Nem csak a szabadnapos rendőrök, de a főváros egyes területein a közterületfelügyelők is rákapták a bírságolásra - ráadásul nem bajlódnak szabálysértési üggyel - ahol egyedi elbíráslásra lehet lehetőség, hanem azonnal objektív felelősségi ügyet indítanak - ahol a legkisebb kiszabható büntetés a gépjármű tulajdonosára 30 ezer forint.

Ennek a közeterületfelügyeleti biznisznek vetne véget a fideszes Bíró Márk, aki az elmúlt hetekben a Fidesz KRESZ-ügyi referensévé avanzsált. A nógrádi területi listáról 2010-ben első ízben a parlamentbe került képviselő ugyanis azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy szerinte a közlekedésről szóló törvény, valamint az objektív felelősségi ügyekben panaszkodnak neki legtöbbet vagy szinte kizárólag a választópolgárai a képviselői fogadóórákon. (Úgy néz ki a jól prosperáló Nógrádban ez a legégetőbb helyzet.)

Az amúgy honvédelmi és rendészeti, valamint fogyasztóvédelmi bizottsági tag Bíró képviselő maga mögött érezve Nógrád megye támogatását, megkezdte a KRESZ átalakítását célzó egyeztetéseit. Bírót valójában a Fidesz tavasszal megszavazott új szabálysértési törvénye zavarja, amely extrém esetenként 300 ezer forintos magasságba emelte egyes közlekedési szabálysértések büntetési maximumát - ráadásul úgy, hogy a tételeket fixesítették, vagyis nincs is lehetősége a rendőrnek mérlegelnie. Ha meg valaki megfelebbezi a helyszínen tartózkodó rendőr véleményét - akkor a büntetés alsó tétele azonnal a duplájára emelkedik az új szabálysértési törvény szerint - így csökkentve a fölösleges aktatolgatást a rendőrkapitányságokon.

Lefagyott a rendszer

Az új KRESZ hegesztgetése még sehol sem tart, viszont politikusi buzgólkodással sikerült a kormányzati rendszert lefagyasztani Bíró Márknak. Mint arra a Totalcar.hu hívta fel a figyelmet, a lézerblokkolók - amúgy beígért - betiltása azért késik, mert a közlekedésért felelős NFM megvárná a mestert az alkotó munkával és azt az új KRESZ részeként intéznék el. Ám láthatóan Bíró képviselő sem elégedett az új KRESZ előkészítésének ütemével, ezért a parlament előtt fekvő közúti közlekedésről szóló törvényen keresztül módosítana az objektív felelősség szabályain.

Javaslatával kikerülne a megállás és várakozás szabályainak megsértése az objektív felelősség alól - ami a képviselő szerint indokolatlanul szigorú szabályozás, ezért a jövőben újra a szabálysértési törvénybe kerülne ez a passzus. Az érvelés szerint a tiltott helyen való várakozás - a közlekedésre való veszélyességét tekintve nem vethető össze - a gyorshajtással. Ám mielőtt örülnének a rendszeresen zebrán parkoló terepjárós olvasóink, a jövőben azért nem lesz olyan egyszerű megúszni a tilosban parkolás, miszerint elég lesz a rendőrség (szabálysértési hatóság) okvetetlenkedő levelére azt válaszolni, hogy egy családtag vezette az autót.

Jöhet a menetlevél a renitens autósoknak

Abban az esetben ugyanis, ha elfogadja a parlament a képviselői javaslatot és újra szabálysértési ügy lesz a tilosban parkolás, és nem állapítható meg a felelős személye, akkor ahhoz az autóhoz a szabálysértést követő hat hónapban menetlevelet kell vezetni - így megelőzve az újabb szabálysértéseket. A javaslat szerint törölnék a tilos várakozás fix összegű büntetését is és az eljáró hatóságnak újra lenne joga mérlegeléshez.