Leadta végleges ajánlatát az a két konzorcium, amely a Galileo európai műholdas navigációs rendszer kiépítésére, illetve működtetésére pályázik. Az amerikai globális helymeghatározó rendszer (GPS) egyik riválisának tekintett Galileo koncessziós pályázatán a több európai országhoz köthető EADS, a francia Thales és a brit Inmarsat alkotta iNavSat, illetve a francia Alcatel, az olasz Finmeccanica és a spanyol AENA és Hispasat vállalatokból álló Eurely vesz részt. Döntés február közepén várható, de azt feltehetően csak márciusban hozzák nyilvánosságra.
A 2008-ban induló Galileo finanszírozási hátterének egyharmada az európai uniós tagállamoktól származik, a fennmaradó kétharmadot pedig a magánszektor képviselői állják majd. A pályázó konzorciumok nem árultak el részleteket, de mind a két vállalatcsoport úgy fogalmazott, hogy kétmilliárd euró körüli összeget lennének hajlandóak fizetni, ha megnyerik a pályázatot. A konzorciumok mögött jelentős európai bankok állnak, partnerként pedig mindkét pályázat megemlíti az amerikai Boeinget.
Az Európai Unió öt évig tartó tárgyalássorozat után tavaly nyáron állapodott meg az Egyesült Államokkal a Galileo rendszer működtetéséről (NAPI Gazdaság, 2004. június 24., 2. oldal). Az amerikai kormányzat korábban ellenezte, hogy az európaiak saját rendszert építsenek ki, mert a versenymegfontolások mellett attól is tartott, hogy az EU helymeghatározója zavarja majd a katonai célokra is használt amerikai GPS rendszert. A több mint hárommilliárd euróba kerülő és akár 150 ezer új munkahelyet is teremtő Galileo-program keretében összesen harminc műholdat juttatnak az űrbe, az elsőt még az idén. Az EU azért döntött saját rendszer kiépítése mellett, mert az amerikai GPS csak korlátozottan áll rendelkezésre polgári célokra.
Legolvasottabb

Kinyílt a brüsszeli pénzcsap, milliárdokat kapott Magyarország

Rossz idők jönnek a dohányosokra és a sörivókra

Nagy bajban Európa egyik első embere, a teljes vezetés is bukhat vele

Teljesen megszállták Debrecen új ingatlanfejlesztését a BMW-gyárnál

Veszélyes lehet ez az ásványvíz, ki se bontsa!

Ki nem veheti fel a 3 százalékos lakáshitelt? Kombinálható a csokkal?

Közel 170 járatot töröl a Ryanair, 30 ezer utast érint

Gyors, hamar elkészül, de egyenes úton vihet a vastagbélrákhoz

Az agyevő amőba betett a strandoknak

FRISSÍTVE: 16 ezer Volkswagenben életveszélyes lehet az utasra a hibás légzsák
Komoly hiba miatt rendelt el visszahívást a Volkswagen: egyes típusokban hibás lehet az utasoldali légzsák, és ez veszélyeztetheti az utas testi épségét.