Ausztria egyik legnagyobb csomagolóanyag-gyártója, a világszerte 78, holdingszerűen működő érdekeltséggel rendelkező Greiner Verpackungen GmbH a napokban megvásárolta a svájci Sandherr Packungen AG-t, amely az alpesi országban a tejipari termékek csomagolási piacának vezető helyét mondhatja magáénak. A Greiner Holding tavaly - az előzetes adatok szerint - 4,9 milliárd osztrák schilling árbevételt ért el, ami 13 százalékkal több a megelőző évihez képest, ugyanakkor a teljes bevétel 17 százalékát a Greiner adta. A Sandherr tavaly 60 millió svájci frank árbevételt ért el. A kilencvenes évek elején jelent meg a magyar piacon az osztrák csomagolóanyag-gyártó társaság, amely a szombathelyi Pannonplast Rt.-vel alapított vegyesvállalatot. Az együttműködés a kilencvenes évek közepén a társtulajdonosok eltérő stratégiai, piacpolitikai elképzelései miatt megszűnt, s a Greiner eladta tulajdoni részét. Ezt követően, 1997 májusában Greiner Csomagolástechnika Kft. néven (GCs) 100 százalékos leányvállalatot hozott létre, s termelőbázisként megvásárolta a székesfehérvári Karsai Rt. seregélyesi telephelyét. Az itteni üzemépületet bővítve az anyacég eredeti profiljának megfelelően olyan gépeket, berendezéseket helyeztek üzembe, amellyel tej- és növényolaj-ipari cégeknek gyárthatnak műanyag alapanyagú tejfölös-, joghurtospoharakat, margarinos dobozokat. Fodor Ágnes, a GCs ügyvezető igazgatója a NAPI Gazdaság kérdésére elmondta, hogy az alapítást követő teljes gazdasági évben 133,6 millió forint árbevételt ért el a GCs, tavaly pedig az előzetes adatok szerint mintegy 350 milliót. Ebben az évben - az előszerződések alapján - 550-600 milliós árbevétellel számolhat a GCs. Tavaly fejezték be a cég három hektárral gyarapított telephelyén azt a zöldmezős beruházást, melynek eredményeként bővült a termelőkapacitás - mondta Fodor. Az elmúlt két évben keletkezett veszteséget a beruházás miatt kellett elszenvednie a társaságnak; várhatóan még 1999-ben is negatív eredményt ért el a cég, de a veszteség mértéke csökkent. A magyarországi cég termelésének 70 százalékát belföldi piacon értékesíti, a fennmaradó rész az anyacéghez tartozó társaságok megrendelésére készül. Fodor tájékoztatása szerint ezen az arányon a termelés várható növekedésével nem változtatnak, hiszen az alapító cégfilozófiája szerint a világban működő valamennyi Greiner-érdekeltségnek az adott országokban önálló értékesítési piaca van. BUBRIK GÁSPÁR