Miközben Budapesten minden hiányzó új vasútállomás építése leállt vagy halasztódik, Prágában komolyan veszik a saját vasúti stratégiájukat – írta Vitézy Dávid, aki rámutatott, a prágai metró Rajska zahrada állomásához csatlakozó új állomáson csúcsidőben 10-15, napközben és hétvégén 15-30 percenként állnak meg az elővárosi vonatok öt különböző vonalon.

Az új vasútállomás teljes kooperációban készült el a főváros és az állami vasút között, új buszmegálló, a metróhoz új gyaloghíd is épült, a regionális közlekedési szövetség pedig itt mutatta be az elővárosi vasutak új tájékoztatási arculatát – hívta fel a figyelmet.

Felsorolta a legfontosabbakat, amelyek nálunk elmaradnak:

  • A Déli Körvasúton az új Nádorkert (Infopark mellett, csatlakozva a leendő új villamoshoz) és Közvágóhíd (Művészetek Palotája mellett, villamosokhoz és hévekhez nyújtva csatlakozást) a beruházás körüli pereskedés miatt késik, a legutóbbi környezetvédelmi engedélyt a bíróság többek között épp a Főváros és Újbuda keresete nyomán semmisítette meg, meglátjuk a nemrég kiadott új engedély alapján mikor indulhat meg az építkezés.
  • A Déli Körvasút harmadik új állomása, az Üllői út tengelyében tervezett, az M3-as metróhoz kapcsolatot adó Népliget tervei készen vannak, a kormány a beruházást felfüggesztette az uniós források hiánya miatt.
  • A Budapest-Gödöllő-Hatvan és Budapest-Gyömrő-Újszász vonalak közös szakaszán tervezett két új elővárosi állomás, a Hungária körútnál az 1-es, az Élessaroknál a 3-as villamoshoz adna kapcsolatot. Előbbi terveit elkészítettük, jogerős építési engedély van, de ezt is felfüggesztette a kormány uniós forrás híján, míg az Élessarok tervezését a megítélt uniós források ellenére is leállította Lázár János közlekedési miniszter a már elvégzett munkát és a megszerzett forrást is a kukába dobva, erről korábban írtam.
  • Káposztásmegyeren az új vasúti megálló tervezését még 2022 elején kiírtuk a BFK-ban, de a minisztérium ezt is visszavonta - jó lesz figyelni, hogy a Rákosrendező beépítése kapcsán remélhetőleg újjáéledő, a Budapest-Vác vonalat érintő vasúti beruházásba visszakerül-e majd.
  • Ugyanerre a sorsra jutott ebben a rákosrendezői térségben a tervezett új megálló a Mexikói útnál, mely a Kisföldalatti és a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonal között teremtett volna kapcsolatot.
  • A külső Körvasúton tervezett két új megálló (Pestújhely, Rákosfalva, előbbi villamos, utóbbi hév-kapcsolattal) tervezése még a BFK-ban megindult, a beruházást szintén felfüggesztette a közlekedési kormányzat.

Ezekre mind szükség van, és ha Lázár János hivatalba lépésével a kormányzati hátszél el is múlt a fővárosi vasúti fejlesztések mögül, szerintem Budapestnek küzdenie kellene ezekért a jövőben is – fogalmazott Vitzéy Dávid, akiről nemrég kiderült tárgyalásokat folytat az LMP-vel, mert az ellenézki párt indítaná főplgármseterjelöltként Karácsony Gergely ellen. Korábban egyébként Vitézy Dávid neve úgy is felröppent a hírekben, mint akiben a Fidesz gondolkodik lehetséges kihívóként, erről itt olvashat részletesen >>>

Vitézy bejegyzésében egyébként hozzátette, logikusan belátható, hogy az elővárosi vasút jobb integrációja a BKK hálózatával végeredményben csökkenti az átszállások számát, az utazási időt, ezáltal javítja a teljes közösségi közlekedési rendszer versenyképességet épp ott, ahol a legnagyobb szükség lenne rá: a külső kerületekben (pl. Káposztásmegyer vagy Rákosmente) és az agglomerációban.

Vitézy november végén is beleszállt a MÁV-ba

A korábbi közlekedésért felelős államtitkár közösségi oldalán azt állította, hogy az újranyitott Szeged-Szabadka vasútvonalra a lajosmizsei elővárosi vonalon közlekedő motorvonatok közül irányítottak át egyet. A MÁV cáfol, de Vitézy szerint csak védik a védhetetlent, az adok-kapokról itt írtunk részletesen >>>