Az autómárka kiválasztásánál is számít a politikai hovatartozás: legalábbis a korábban státuszszimbólumnak és Amerikában piacvezetőnek számító Tesla esetén, amelynek eladásai az elmúlt időszakban zuhanórepülésbe kezdtek. 

Piaci felmérések szerint ennek hátterében az áll, hogy a vállalatvezető Elon Musk egyre radikálisabb politikai nézeteinek ad hangot, ami miatt az USA-ban elfordultak tőle az eddig leghűségesebbnek számító, demokrata vásárlók, ez pedig alaposan lerontja a márka imázsát és a cég forgalmát.

Hónapok óta tart a zuhanás

Korábban a Tesla a hagyományosan liberális vásárlói bázisára támaszkodhatott, a drámai változás azonban mérhető módon megfigyelhető.

A Strategic Vision kutatócég felmérése szerint tavaly októberben és novemberben több mint 60 százalékkal csökkent azon amerikai demokraták aránya, akik Tesla járműveket vásároltak – idézi a németországi autós szakportál, az Efahrer.com.

A Wall Street Journal beszámolója szerint a hagyományosan demokratikus Kaliforniában a Tesla járművek új regisztrációja csaknem tíz százalékkal esett vissza 2023 negyedik negyedévében, ami jelentős változás a harmadik negyedévhez képest, amikor a regisztrációk még 43 százalékkal nőttek.

Ugyan maga a Tesla nem tesz közzé konkrét eladási adatokat az Egyesült Államokból, a mobilitásra szakosodott Motor Intelligence piackutató cég becslései szerint idén is csökkentek az eladások az USA-ban. A Model 3 értékesítése például éves szinten 44 százalékkal esett vissza 2024 márciusáig.

Musk egyre inkább emlékeztet Trumpra

A szaklap szerint Musk politikai pozíciója hosszú távon befolyásolhatja a cége imázsát és bevételeit, miközben az elektromosautó-gyártók egyre inkább küzdenek a konzervatív vásárlókért.

A különc megnyilvánulásaival rendre a hírekbe kerülő milliárdos körüli viták azóta éleződnek, amióta nyilvánosan kommentálta az illegális bevándorlást, közzétett egy antiszemita tartalmú Twitter-üzenetet, és megtámadta a Disney-t, amiért szerinte túlságosan "felébredt".

Musk politikai nyilatkozatai egyre inkább Donald Trump populista stílusára emlékeztetnek, ami szakítást jelent a környezetvédő hős korábbi imázsával – állapítják meg.

Az e-autó tulajdonosokra jellemző politikai megosztottság ugyanakkor nem újdonság, mivel az első Teslákat annak idején azért utasították el sokan az USA-ban, mert azok a gazdag tengerparti elit luxuscikkeinek számítottak. Az Egyesült Államok politikai helyzete azonban megváltozott tavaly, különösen a heves republikánus előválasztási szezonban, azóta a demokraták inkább kerülik Musk márkáját.