Bármerre néztünk a virtuális térben, a Temuval találtuk szembe magunkat, agresszív ügyfélszerző kampányaival a PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat érdekeltségébe tartozó online piactér hónapokon át befolyásolta hirdetéseivel a webes jelenlétünket. Ehhez képest – ahogy arra az Economx már rávilágított – az utóbbi időszakban eltűntek az akciós ajánlatok, a reklámok, legalábbis drasztikusan visszaesett a számuk akár a Google-t, akár a Meta felületeit vesszük alapul, mindenekelőtt a Facebookot, az Instagramot.
GVH: vizsgálati szakaszban az eljárás
Ugyanígy a Temu honlapján is megszűntek a sürgető üzenetek, mint például: „már csak 4 maradt”; „majdnem elfogyott”; „megvásárolva egy perccel ezelőtt”; „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket!”; „Keresett! X eladva az utolsó 24 órában”; vagy éppen „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy a hazai tapasztalatok összefüggésben állhatnak-e azzal, hogy Magyarországon már eljárás alá vonták a Temu európai működtetőjét, amely a kontinensen azért felel, hogy a brand égsze alatt erősen leértékelt árukat értékesítsen, amelyeket többnyire Kínából közvetlenül szállítanak a fogyasztóknak.
Vizsgálati szakaszban van a Whaleco Technology Limiteddel szemben március 13-án indított versenyfelügyeleti eljárás
– közölték az Economx érdeklődésére a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH).
Felhívták a figyelmet, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak a kimondását, hogy a vállalkozás a vélelmezett jogsértéseket elkövette. „Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. A vizsgálat lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható” – tették hozzá.
Felülvizsgálhatta kereskedelmi gyakorlatát a Temu
Ugyanakkor a GVH-nál kiemelték: a nemzeti versenyhatóság minden esetben üdvözli és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát. „Természetesen mindez, a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – nyomatékosították lapunk megkeresésére.
Korai lenne azonban arról beszélni, hogy ezzel máris fordulat állt be a modernkori e-kereskedelmi trendekbe. Ne feledjük, a távol-keleti webáruházak nemcsak az európai, hanem az észak-amerikai versenytársaikat is legyorsulják, akkora a lendületük.
A Temu pedig nem pusztán felszállt a kínai webshopos vonatra az AliExpress, a Wish és a Shein mögé, hanem annak rögtön az elementrális erejű mozdonya lett. A globális törekvéseknek ad nyomatékot az is, hogy a Kínán kívüli piacait bostoni központból irányítja a vállalat.
Nézzük a számokat!
Éppen a cikkünk publikálása előtt futottak be a GKID legfrissebb, lakossági kutatások alapján publikálható számai: ezek alapján
2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.
Viszonyításképp tavaly ősszel még jóval szerényebbek voltak ezek a számok, szeptemberben 7500, októberben 20 ezer, novemberben 50 ezer vásárlója volt hazánkból a platformnak. A tél már jóval erősebb volt, a karácsonyi bevásárlási szezonra fordulva 4,6 százalékos arányt képviselt a 180 ezer hazai vevő.
Januárban, februárban, illetve márciusban sorrendben 330, 700, illetve 850 ezer vásárlóról beszélhettünk Magyarország vonatkozásában, ezzel együtt pedig a hazai online vásárlókon belül is kilőtt az arány: 8,5, 18, majd 21,8 százalékra. Ez alapján a nagy fordulat januárról februárra következett be a kampányban.
Brutális számok az anyacégtől
A Temu anyacége, a PDD valóban jó erőben van: a tavalyi negyedok negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal (!) múlta felül a 2022 október-decemberi bázist. Mivel az elemzők „csak” 79,2 milliárd jüanos forgalmat (dollárban 11,1 milliárdot) vártak, a részvényárfolyam is megugrott 17 százalékkal a tőzsdén.
Zöldhasúban kifejezve, a múlt év egésze 34,8 milliárdot hozott a konyhára a PDD-nek a bevételi soron, 90 százalékkal felülmúlva az egy évvel korábbit. Ebből 19 milliárd dollárt az online marketing és egyéb szolgáltatások képviseltek, 13,2 milliárdot pedig a tranzakciós szolgáltatások.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Új lakhelyet választ XIV. Leó pápa

Pusztító parazita terjed Európában: átszúrja a bőrt, és megtámadja a létfontosságú szerveket

Már nem a plázákban bóklászik a Z-generáció, sokkal menőbb helyet találtak

Mégis mi lesz itt nyáron? Katlanná válik Magyarország

Csodaautóval furikázik Macron, csak neki van ilyen az egész világon

Ilyen békeajánlatot tolna Putyin Zelenszkij orra elé

Tízezreket fizethet, ha rajtakapják, hogy agyoncsapja ezt a darazsat

Felbukkant a veszélyes pók Magyarországon: bénulást okozhat a vele való találkozás

Kiszórják a Dunaferr vagyonát: több ezer ipari gép és egy komplett tanműhely is kótyavetyére kerül
