Váratlan fordulatnak lehetnek tanúi a Temu vásárlói, illetve potenciális vevői: eddig bármerre néztünk, a webáruház jellegzetes narancssárga logója, arculata köszönt vissza, a lehető legagresszívebben fogyasztásra buzdítva.

  • Ehhez képest szinte eltűntek a hirdetések, az akciók, legalábbis drasztikusan visszaesett a számuk,
  • se a Google, se a Facebook felületein nem taszítják az embert a pénzköltés egyirányú utcájába, ahogy az utóbbi időszakban azt módszeresen tapasztalhattuk.
  • Ugyanígy a honlapjukon is megszűntek a sürgető üzenetek.

Arról, hogy ez a fajta offenzív üzletpolitika eddig mennyire volt hatásos, sok mindent elárul a GKID brutális képet festő felmérése: a Temu vásárlói bázisa tavaly szeptemberben alig 0,5 százalék volt a külföldről rendelők körében, de idén januárra ez a mutató felkúszott 29 százalékra.

Így a legkevésbé sem túlzás azt állítani, hogy a világot leuraló távol-keleti webáruházak sorába az AliExpress, a Wish és a Shein után nem csak belépett a Temu, hanem rögtön annak az élére is állt.

Lényegében repülőrajtot vett a PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat érdekeltsége, amely a Temu brand mögött erősen leértékelt árukat kínál, amelyeket többnyire Kínából közvetlenül szállítanak a fogyasztóknak.

Lefőtt a kávé, Temu?

Csakhogy alig egy hónapja, egészen pontosan március 13-án eljárást indult a Temuval szemben Magyarországon, miután a lépést megelőző hetekben az a kép rajzolódott ki a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) beérkezett bejelentésekből, hogy

nem létező kedvezményeket, pszichés nyomásgyakorlást és félrevezető zöld üzeneteket is alkalmazhat az álló helyzetből rögtön végsebességig gyorsuló webáruház.

Ezek az észrevételek olyannyira árnyalták az online piactér intenzív kereskedelmi gyakorlatát, hogy miután a beadványokat értékelte és információt gyűjtött, a hatóság úgy döntött, hogy versenyfelügyeleti eljárást indít a platform európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben, amely vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat. A versenyhivatal egyébként már február 27-én belengette, hogy valami készül.

Bekeményítenek a németek is

A GVH döntése és az abból fakadóan induló vizsgálat azonban közel sem elszigetelt „haragszom rád”, ahogy arról az Economx is beszámolt, a kínai webshopot már a német fogyasztóvédelmi szervek is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal vádolják, manipulatív technikák alkalmazását is felróva. Itt azonban nem állt meg a szövetségi köztársaság: a Temu-jelenséget látva az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat is felül kell vizsgálni a német kormány szerint. Mindez új szintre emeli a kínai webáruház terjeszkedését, s az annak módszereiben kételkedők ellenérzéseit.