A határállomásokon használt informatikai rendszer üzemzavarai megnövekedett várakozási idővel, a határügyintézés lelassulásával, könnyített ellenőrzést bevezetésével járnak. Legutóbb szerdán történt ilyen eset.

Az ilyen összetett rendszerek, informatikai hálózatok működése során fordulhatnak és fordulnak is elő üzemzavarok, amelyek kezelésére és soron kívüli javítására, szükség esetén pótlására, megfelelő eljárásrendeket dolgozott ki a rendőrség

- közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Népszava érdeklődésére.

A Nemzeti Határforgalom Ellenőrző és Regisztrációs Rendszert (NHERR) az IdomSoft Zrt. fejleszti európai uniós forrásból, eddig a fejlesztés kapcsán bruttó 983.509.325 forintot fizettek ki.

Az IdomSoft Zrt. állami vállalat, „felettese” a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., amelynek tulajdonosi jogait egy olyan cég gyakorolja, amelyet a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyel.

Az NHERR hazai és nemzetközi adatbázisból olvassa össze, illetve kontrollálja az utazókkal kapcsolatos információkat, például a körözési rendszerekben végez ellenőrzést.

A hibák okairól szólva a rendőrség általánosságban azt írta: egy ilyen jelentős informatikai hálózat, ami más önálló informatikai szakrendszerhez kapcsolódó kitettségekkel rendelkezik, magában hordozza az előre tervezett karbantartások, illetve az előre nem látható meghibásodásokból adódó átmeneti leállásokat.

A napi működés során előfordulhat hálózati túlterhelés, ami azt okozhatja, hogy a rendelkezésre álló idő alatt nem érkezik válasz a kapcsolódó szakrendszertől. Ez nem jelenti a határforgalom leállását, ilyenkor az átlépéssel kapcsolatos várakozási idő nőhet.

Elvileg nem okozna olyan nagy gondot, ha arra az időre átállnának a kézi ellenőrzésre, hiszen korábban is előfordult, hogy ilyen esetben csak papíron töltötték fel az adatokat, majd később, amikor megjavult a rendszer, bevitték az információkat a gépbe is. Ezt azonban a lap informátora szerint az ukrán határszélen a magyar oldalon nem engedélyezik, arra hivatkozva, hogy Ukrajna nem uniós ország, így ezen az átkelőn szigorúbban kell ellenőrizni.

Ha a rendszerhiba például a repülőtéren fordulna elő, ott ez nem okozna ilyen fennakadást, hisz ott mindent megtennének azért, hogy az utasok egy ilyen hiba miatt ne késsék le a gépeket.