A hirtelen jött kánikula apropóján igyekeztünk feltérképezni, hogy a meleg ellen védelmet nyújtó klímaberendezések piacán mi a helyzet.

 

Tavaly lehűlt a piac


A 2003-ban jelentősen bővült a piac, ami sok céget arra késztetett, hogy belekezdjen a klímaforgalmazásba. Emellett 2004-ben 80 000 olcsó, kínai gyártmányú klíma árasztotta el az országot, amelyeket általában a nagy bevásárlóközpontokban kezdtek forgalmazni, annak ellenére, hogy a klímaforgalmazóktól származó adatok szerint a magyarországi klímapiacon évente csupán 40 000 készülékre van biztos kereslet. A kedvezőtlen időjárás, illetve a kontárok elterjedése is szerepet játszott abban, hogy a múlt évben erőteljes, 20 százalékos visszaesést regisztráltak. A csökkenés miatt azonban az említett gyenge minőségű berendezések mellett a neves gyártók termékei is a polcokon maradtak, így jelentős készlettel várják a forgalmazók ezt a szezont. A szakemberek szerint az idén kedvezőbben alakulhat a piac, ám mint mondták, ez erőteljesen időjárásfüggő.

 

Az áramszolgáltatók is segíthetnek


Az áramszolgáltatók nem hivatalos tájékoztatása szerint mintegy nyáron mintegy 15-17 százalékkal többet költünk hűtésre, mint télen a fűtésre. )A nyári, magasabb áramfogyasztáson nincs sok csodálkoznivaló, hiszen télen a fűtést az üzemek, intézmények és háztartások viszonylag kis része oldja meg a legdrágábbnak számító villannyal.)

Az ebben rejlő üzleti hasznot felismerve, néhány magyarországi áramszolgáltató partneri megállapodásokat kötött a nagyobb klímaforgalmazó cégekkel. Vagyis ha az áramszolgáltató ügyfele a partner klímakereskedőnél vásárolja meg légkondicionálóját, akkor az áramszolgáltató egyszeri és fix összegű engedményt ad az ügyfél áramszámlájából. A Démásznál egy partneri hálózat keretében propagálják a legalább 5 éves piaci jelenléttel és megbízható szakmai minőséggel rendelkező klímaforgalmazó cégeket. Cserébe a cég a nyári szezonban háromszor 4 ezer forint jóváírást ad az áramszámlából. A kicsit is környezettudatos polgár a magasabb energiafogyasztásra buzdító akciókat ugyanakkor jó eséllyel berzenkedéssel fogadja.

 

Olcsó húsnak híg a leve


A nagyobb láncok katalógusában nem ritka a 30-50 ezer forintos klímaberendezés, amihez mindössze körülbelül 20 ezer forintos beszerelési költség járul. A rendkívül vonzó ajánlat láttán felmerülhet, hogy miért is kellene egy-két százezer forinttal többet költeni egy márkás szerkezetre, ami elvileg ugyanúgy teszi a dolgát.

Szakemberek szerint a már említett noname termékek irreálisan olcsóak, ugyanakkor minőségileg rendkívül sok kívánnivalót hagynak maguk után. „Egy ilyen klíma hamar ’zajossá’ válhat, sokat fogyaszt, a hatásfoka gyenge és nagyon sok gond van a szervizelésével is” - mondja Horváth Miklós, a Klíma Áruház Épületgépészeti Kft. ügyvezető igazgatója. „Hiába van rajta hároméves garancia, ha meghibásodik, nincs hozzá alkatrész” - mondja a szakember. Ráadásul az is problémát jelent, hogy ezeket a berendezéseket gyakran gyengén képzett, szerszámozatlan "olcsó" szerelők szerelik be. Az alulképzett "szervizesek" ha hibával találkoznak - amely legyen az elektromos szabályzó körben vagy a hűtőkörben - legtöbbször képtelenek a hiba okának feltárására, információink szerint sokszor hetekig vagy hónapokig tartó kálvária, mire a berendezés újra üzemképes lesz. Persze addigra már vége a nyári hűtési szezonnak.

Egy vásárlóval például megtörtént, hogy a hipermarketből vásárolt noname klímájához "ingyenesen" járó beszerelés potom 80 ezer forintjába került. A szerelő, akinek még egy létrája sem volt, kiszámolta, mivel a kültéri és a beltéri egység 5 méterre van egymástól ezért az "ingyenes" beszerelés ennyibe fog kerülni. Hasonló véleményt fogalmazott meg a noname márkákról Medgyesi Tamás, a Cool Klímatechnika vezetője hozzátéve: a kínai üzemekben tulajdonképpen összeszerelés folyik, nem a klasszikus gyártás. Ezek a távol-keleti - tapasztalattal nem rendelkező - társaságok beszerzik a szükséges alkatrészeket, majd koppintás alapján összerakják a berendezéseket, fejlesztésssel nem foglalkoznak, s ez meg is látszik a gépek minőségén. Medgyesi szerint további komoly problémájuk, hogy a szóban forgó "gagyi" berendezések verérlőtechnikája általában primitív szoftveren alapul, míg a neves gyártóknál ezek kifejlesztésére is komoly figyelmet fordítanak. A noname berendezések élettartama töredéke egy közepes vagy prémium kategóriájú berendezés 10-15 éves élettartamához képest. Az ellenőrizhetetlen eredetű gyártók termékei gyakran 2-4 évet "pihentek" már különböző távolkeleti vagy egyéb raktárakban. A szakemberek hangsúlyozták, a nagy bevásárlóközpontok nekik jelentenek konkurenciát, de van egyfajta árpszichózis, ami árletörő hatást generál a piacon.

 

Melyik a jó klíma?


A háztartásokba szerelhető klímák esetében általában három szegmenst különíthetünk el. Az olcsó termékek induló ára nettó 50 ezer forint, a középkategóriásaké (például Hisense) 60-70 ezer forint, felső középkategóriájú gépeké 99 ezer, a jellemzően A vagy AA energiafogyasztású prémium (Fisher, Daikin, Samsung) berendezéseké pedig 110 ezer forint. Az utóbbi időszakban terjedtek el az úgynevezett inverteres készülékek. Bár ezek jóval, 20-30 százalékkal drágábbak hagyományos társaiknál, a többeltkiadás 20-30 százalékkal alacsonabb fogyasztással és 10-15 éves szolgálattal hálálják meg. A szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy a klímaberendezés megvásárlása mellett a beszerelés is tetemesebb - 40-80 ezer forintos - összeget jelent. Ez ugyanis komoly feladat: a vezetékek falba törénő elhelyezése falfúrással és -véséssel jár, nem beszélve arról, hogy a kondenzvíz elvezetését is meg kell oldani.

 

Hogy alakul a nem lakossági piac? 


Az ipari, technológiai területen vagy nagyobb építkezési beruházásoknál a hűtés nem maradhat ki. Az egyébként érthető trend azonban az, hogy egyre kevesebb pénzből próbálják megoldani a feladatot és ezért egyre olcsóbb berendezésekkel és gyengébb műszaki színvonalon valósul meg a kivitelezés - mondta Lánczi János, a kereskedelmi klímaforgalmazásban piacvezető Colombus Klíma Kft. ügyvezetője, aki hozzátette: sokszor alapvető probléma az is, hogy legtöbbször a generálkivitelező és az üzemeltető nem ugyanaz. Míg az üzemeltetőnek elsődleges érdeke, hogy igényes, energiatakarékos és megbízható rendszert működtessen jó márkanevű, megbízható hátterű berendezésekkel, a kivitelező cég szeretne minél nagyobb profitra szert tenni a már egyébként is alacsony vállalási árából. Általános tendencia a beruházások mennyiségének és ütemének csökkenése.

A szakember a noname berendezések elterjedése kapcsán közölte: egyrészt egyre több végfelhasználó igényes a műszaki használati tárgyaival kapcsolatban, ami a márkás klímák piacának segít, másrészt az olcsó eszközök által olyanoknak is elérhető a hűtött kellemes lakás, akiknek jelenleg nincs pénzük, vagy nem áldoznak márkásabb berendezésre. Kérdésünkre, miszerint érdemes-e magánszemélynek külföldről behozatni készüléket és a gyártó képviselőjével beszereltetni, Lánczi kijelentette: ennek nincs sok értelme, Magyarországon ugyanis széles a választék és általában egy-két márkától eltekintve kedvezőbbek, alacsonyabbak az árak.