Csődvédelmet kért a dél-koreai Ssangyong Motor Co., az ország ötödik legnagyobb autógyártója, miután többségi tulajdonosa, a kínai SAIC Motor Corp. nem hajlandó kifizetni veszteségeit, és bár a cégvezetés kérte, a szöuli kormány sem siet a vállalat segítségére. Az új helyzetben befagyasztják a Ssangyong adósságait, így a vállalat időt nyer, hogy megpróbálja nyereségessé tenni tevékenységét és egyezségre jusson hitelezőivel. Az évente maximum 200 ezer autó gyártására képes, kisteherautókat és hobbiterepjárókat (SUV) előállító társaság termékei iránt tavaly drasztikusan csökkent a kereslet. A vállalat 92,7 ezer autót adott el világszerte, értékesítése 30 százalékkal zuhant 2007-hez képest. 2008 első kilenc hónapjában 98,1 milliárd von (74,1 millió dollár) veszteséget könyvelt el.
A csődvédelem kérésével egyidejűleg lemondott a társaság vezérigazgatója és mivel az eljárás Dél-Koreában folyik, a kínai tulajdonos elvesztette az irányítást a vállalat felett. A 7200 embert foglalkoztató Ssangyong nem kívánja elbocsátani egyetlen alkalmazottját sem, de a következő két évben 30 százalékkal csökkenti fizetésüket, megszünteti a jóléti támogatásokat, rotációs rendszerben szabadságok kivételére biztatja dolgozóit és elfogadja az önkéntes nyugdíjba vonulási kérelmeket. A cég összesen 300 milliárd vonnal (224 millió dollár) tartozik hitelezőinek, ezen belül 240 milliárd vonnal a Korea Development Banknak (KDB), amely az elmúlt hetekben megfenyegette a vállalat vezetését, hogy felszámolási eljárást kezdeményez a Ssangyong ellen, ha nem fizet. A KDB szerint 600 milliárd vonra lenne szükség a vállalat talpra állításához.
A SAIC 2004-ben vásárolt 51 százalékos tulajdonrészt a dél-koreai autógyártóban 500 millió dollárért. A kínai többségi tulajdonos a múlt hónapban 45 millió dollárt utalt át koreai leányvállalatának technológiai fejlesztésre és a cég rövid távú likviditásának biztosítására. A vállalat helyzetének rendezése érdekében 3000 fős leépítést akart végrehajtani, ezen belül elbocsátotta volna a Ssangyong 5200 fizikai dolgozójának felét. Ezért cserébe 200 millió dolláros tőkeinjekciót ígért. A szakszervezetek azonban elutasították a SAIC terveit és sztrájkkal fenyegetőztek arra az esetre, ha a cégvezetés mégis megpróbálná megvalósítani azokat.
Dél-Korea legnagyobb autógyártója, a Hyundai ugyancsak pénteken jelentette be, hogy 25-30 százalékkal csökkenti termelését hazai üzemeiben az első negyedévben a kereslet visszaesése miatt. Az intézkedés nem vonatkozik a kisautók gyártására.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.