Fellélegezhettek a légitársaságok januártól a magyar piacon, mivel megszűnt a 2022-ben bevezetett extraprofitadó – a sávos közteher az Európán belüli járatok esetén is jegyenként több ezer forinttal nyomta meg a költségeket, amit a cégek jobbára az utasokkal fizettettek meg.
Az államra immár nem lehet mutogatni a légi utaztatók különadója miatt, iparági szakértők szerint azonban mégsem várható, hogy a – turisztikai fogyasztás fellendülésével várhatóan forgalmas – idei szezonban olcsóbbak lesznek a repülőjegyek, sőt, további drágulással érdemes kalkulálni.
Nem számít a párezres tétel, nőttek a kiadások
Már 2022-ben, a Covid korlátozások végén látható volt, hogy
véget ért a filléres jegyek kora, és folyamatos, hosszú távú drágulásra kell számítania
azoknak, akik repülővel utaznak. Ez a folyamat ma is tart, amiben a legkevésbé van szerepe 8-10 ezer forintos adótételek létének vagy nem létének – mondta az Economxnak Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő.
Az Egek Ura blog szerkesztője szerint tehát a különadó kivezetésével nem valószínű, hogy olcsóbb lesz a repülős nyaralás, sőt, a 2025-ös szezonban tovább emelkednek a jegyárak, a fapadosoknál és a hagyományos légitáraságoknál is.
Az adó kivezetése ugyanakkor élénkítő hatással lesz a magyar piacra, de nem elsősorban az áralakító hatása miatt, hanem mert attraktívabbá teszi a budapesti útvonalakat, üzleti értelemben.
Nem győzik lefaragni a járványhatásokat
Mint kifejtette, a jegyárakat alapvetően három tényező alakítja: a költségek növekedése, a verseny intenzitása és a kereslet/kínálat egyensúlya.
Jelenleg
a költségek növekednek, mind a munkaerő, mind az üzemanyag tekintetében,
és a beszállítók irányából is – mutatott rá.
Noha a verseny európai viszonylatban erős, a kereslet sokkal nagyobb, mint a kínálat, mert a légitársaságok nem tudnak annyi repülőgépet üzemeltetni, mint amennyit a piaci igények diktálnak.
Ennek részben az alkatrészhiány az oka: a cégek nem tudják megfelelő ütemben forgalomba helyezni a Covid alatt leállított gépeket, míg az újakat elképesztő késésekkel szállítják le a gyártók.
Még mindig hatással van az iparág globális bénulása, amit a járvány alatt szenvedett el, zajlik a profitkiesés kompenzálása – mondta Varga G. Gábor.
Spanyolországban is beintett a Ryanair-vezér
Korábban megírtuk: más cégek mellett a leghangosabban Európa legnagyobb fapados légitársasága, a Ryanair tiltakozik a magas állami költségek ellen. Michael O'Leary cégvezető tavaly a németeknél ugrott neki a kormánynak, közölve, hogy országukban a „legsz.rabb” a légiközlekedési piac, a díjak pedig „baromiak”, amelyre jelentős járatcsökkentésekkel reagált. A Ryanair legújabban a spanyolországi járatain törölt több mint 800 ezer utasférőhelyet és több vonalat, mert az állami tulajdonú AENA reptérüzemeltető nem volt hajlandó csökkenteni az árain – közölte a Drive.hu, megjegyezve, hogy mindez várhatóan komoly hatással lesz a mediterrán ország turizmusára.Egy tejeskávé árát keresik meg jegyenként
Szerinte így gyakorlatilag nem beszélhetünk árversenyről sem.
2025-re a légitársaságokat tömörítő nemzetközi szervezet, az IATA előrejelzései globálisan 36,6 milliárd dollár profittal számolnak, ami 3,6 százalékos nyereségrátának felel meg.
Ám ez még mindig azt jelenti, hogy repülőjegyenként 8-10 euró a realizálható nyereség, amiből nincs hová árat csökkenteni.
Ahogy Willie Walsh, a szervezet vezetője fogalmazott,
a légitársaságok még mindig egy tejeskávé árát teszik zsebre jegyenként
– idézte a szakértő.
Már látszik: jó lóra tettek Ferihegyen
A hazai turizmusra leginkább hatással bíró állami befektetés volt tavaly a többségi tulajdon megszerzése a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér üzemeltető cégében. A meghatározó stratégiai lépéssel már látszik, hogy az állam jó üzletet kötött – ezt igazolja, hogy 2024-ben rekordok dőltek meg: 8,7 millió külföldi vendéget fogadott Magyarország, amely 17,2 százalékkal múlta felül a 2023-as szintet. A külföldiek átlagosan 60 százaléka légi úton érkezett, Ferihegy hónapról hónapra emelkedő forgalmával pedig a leggyorsabban növekvő európai légikikötő lett – erről is beszélt a gazdaságfejlesztési miniszter a Turizmus.com-nak kedden adott interjúban. Nagy Márton kiemelte: az állami szerepvállalással olyan jelentős infrastrukturális fejlesztések valósulhatnak meg, amelyek tovább erősíthetik a beutazó forgalmat, a magyar főváros elérhetőségét, és ami legalább ilyen fontos, az utazói élményt. Idén elindul a 3-as terminál építése, jövőre pedig a reptér közúti összeköttetésének fejlesztése is – sorolta.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Kiakadtak Trumpra, Párizsban döntenek az EU urai az ukrán helyzetről

Von der Leyen: Egy bukott Ukrajna nem csak Európát, de az Egyesült Államokat is gyengítené

Az egyik legmenőbb diszkó volt a Balatonnál, rejtély, hogy miért áll parlagon

Még hogy nincs Ausztriában kolbászból a kerítés

Újabb budapesti kerület elégelte meg a rolleresek önkényét

Ezzel „simán” megkereshető havi 2 millió forint itthon

Brutális tisztogatásba kezdett Trump, van, akit rögtön vissza is hívtak

Újfajta tünetekkel tarol a járvány Magyarországon: kiürültek az osztálytermek

Íme az 50 leggyakoribb PIN-kód: ezért baj, ha a miénk is köztük van
