A tranzakciókat lelassíthatja, a felkészülést pedig különösen indokolttá teszi, hogy 2024 januárjától a magyar állam elővételi jogot létesített a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) számára, ha a potenciális vevő külföldi illetőségű – hangzott nemrégiben a KPMG egy konferenciáján.
Tavaly több mint 1600 megawattal nőtt a naperőművek beépített teljesítménye Magyarországon. A minden korábbit felülmúló éves bővülésen nagyjából fele-fele arányban osztoztak az ipari és a háztartási méretű rendszerek. Jelenleg az összes kapacitás mintegy 60 százalékát adják a nagyobb erőművek 3379 megawattal.
Kapcsolódó
Az Energiaügyi Minisztérium pár hete közölte, hogy meghaladta a 27 ezret azoknak a száma, akik a Napenergia Plusz Program keretében napelemet és korszerű energiatárolót telepítettek a háztartásukba. Másrészt rengetegen jelentkeztek az ipari vállalatok számára kiírt pályázatra, a kormány 400 megawattal tervezi növelni az ipari méretű energiatároló egységek kapacitását, azonban ennek több mint a duplájára lenne igény.
Egyelőre az elővételi jog gyakorlásának a részletei nem ismertek, a piaci szereplők feltehetőleg többször is konzultálnak majd erről a döntéshozókkal.
Gond lesz a bizonytalan szabályozással?
Az a tény, hogy 2024 januárjától a magyar állam elővételi jogot létesített a Magyar Villamos Művek számára, ha a potenciális vevő külföldi illetőségű, üzletileg nem tűnik különösebben veszélyesnek – mondta el az Economxnak az energiajogász.
Tóth Máté szerint időnként ugyanis megtörténnek hasonló előírások, jó példák erre a különböző szénipari termékekre vonatkozóan szabályozások, ezek 2022 szeptemberétől éltek. Viszont csak egy ideig, mert később feloldották azokat. Természetesen minden szabályozási bizonytalanság kiszámíthatatlanságot okoz.
Lényegében tehát leállították a kapacitás-kiosztás eddigi gyakorlatát, és most újabb jogszabályok fognak következni ezekről.
Hiszen a piac úgy működik, hogy a befektetők jó előre beleölik a pénzüket a projektekbe, és a csatlakozási pontokon sorban állnak a lehetséges kapacitásért. Ráadásul mindenféle pénzügyi biztosítékokat előre le kell tenniük - a talán soha meg nem valósuló projektjeikhez.
A bankok jól állnak hozzá a finanszírozáshoz
Az említett konferencián az is kiderült, a tranzakciók létrejöttét megkönnyíti, hogy a finanszírozó bankoknak alapvetően jók a tapasztalatai a naperőmű-projektek hitelezésével.
A hitelintézetek természetesen törekszenek a hitelkockázatok csökkentésére, maguk is igénylik az alapos átvilágítást, és általában elvárják, hogy a tranzakcióban érintett kapacitás 70-80 százalékára legyen érvényes villamosenergia-vásárlási szerződése az erőműnek, ennél kisebb lekötött kapacitás esetén szigorúbb hitellimiteket kell megállapítaniuk.
Érthető a jogalkotó lépése, de a bizonytalanságot senki nem szereti
Tóth Máté szerint érthető, hogy a jogalkotó hozzányúl a jelenlegi helyzethez, hiszen a hálózati kapacitások szűkösek, a már megvalósult 6000 MW-nyi naperőmű projektet az országos hálózat határait feszegeti. Az is tény, hogy összesen 2700 MW-nyi igény érkezett be eddig szélerőművek létesítésére – ennyi nyilván nem is tud megépülni.
Arra viszont figyelni kell, a megújuló energia szektor már produkált komoly ország-kockázati szituációkat. Senki sem szeretne szabályozási bizonytalanságot, már azért sem, mert a közgazdaságtan nyers logikája szerint ezeket a kockázatokat a befektetők minimum beárazzák a befektetési döntéseikbe.
Rosszabb esetben pedig odébbállnak, talán még pereskednek is.
Jelenleg nem tudni, hogyan jutni hálózati csatlakozáshoz
Az energiajogász mindenképpen probléma, hogy nem tudjuk, a hazai és külföldi fejlesztők milyen szabályok szerint kapnak majd úgynevezett „műszaki gazdasági tájékoztatókat”. Ezek a hálózati csatlakozáshoz szükségesek, mert megszabják a feltételeket, azt, hogy mikor és hogyan lehetséges az egész.
Egy példa: a szélerőművek számára egy csatlakozási térséget jelölnek ki valamikor, ám, hogy mi lesz a sok pénzen, a korábbi szabályozási környezetnek megfelelően előkészített projektekkel? Jelenleg nem tudjuk.
Ezeket a szabályozási bizonytalanságokat célszerű mihamarabb kezelni, mert gazdaságilag is jól mérhető és azonosítható aggályokhoz vezetnek el.
A szabályozási kockázatok mindennek tetejében, jelentős felár mellett, potenciális jogvitákkal, befektető-védelmi perekkel is fenyegetnek, miközben a hálózati szűk keresztmetszetek, a kiegyenlítő energia-probléma, a feszültség- és frekvenciaszabályozás maga is komoly kihívások elé állítja a nagyon törékeny megújuló villamosenergia-szektort.
Mindez a törékenység pedig kívülről is érzékelhető: dán spekulánsok rendszeresen megrángatják a HUPX áramtőzsdei árait a nagyon is kiszámítható villamosenergia-piaci ármozgások következtében. A jogalkotó feladata pedig a robusztusság erősítése, nem pedig a bizonytalanság növelése, amely a törékenység felé tolja el a rendszerállapotot – hangsúlyozta végezetül az Economxnak a szakértő.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!