A végéhez közeledik az építkezés az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, a magyar-ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. Az egy év alatt megépülő EWG visszahelyezi Magyarországot a logisztika világtérképére. Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója elárulta, miért van óriási igény erre a létesítményre, s miben egyedülálló a már meglévő átrakókhoz viszonyítva.
Szerző(k): K. Kiss GergelyAhogy egyes szűk keresztmetszetek kezdenek megszűnni a szállítmányozásban, úgy mások épp csak most alakulnak, ami azt jelenti, hogy a járvány utáni gazdaság "nem fog egyhamar visszatérni a normális kerékvágásba". Egyes szakértők szerint 2024-ig bizonyos kikötőkben konténerből nem lesz elég, máshol emberből. Eközben a fogyasztók csak figyelhetik az emelkedő árakat. A nagy és az olyan kisebb gazdaságok, mint amilyen a magyar is, rekord inflációs spirálba került.
Szerző(k): Szabó DánielAz ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentése szerint a konténerszállítási díjak globális emelkedése a következő egy évben 1,5 százalékkal emelheti a fogyasztói árakat. Magyarországon októberben már így is 6,5 százalék volt az infláció az előző évhez képest, de az UNCTAD jelentése 2,5 százalék körül lehet a drágulásra gyakorolt hatás.
Szerző(k): Szabó DánielA nemzetközi konténerhajózást mesterségesen szűkített kapacitások és mesterségesen magasan tartott fuvardíj szintek jellemzik, amelyeknek közgazdasági alapja nincsen. A pandémia kitörését követően a logisztikai láncok sérülése inflációs hisztériát generált a globális kereskedelemben, ennek folyományaként sokkal könnyebb lett bármiféle áremelkedést elfogadtatni a fogyasztókkal. A helyzet haszonélvezői nemcsak a hajózási társaságok, hanem gyakorta a kereskedelmi cégek is, hiszen a logisztikai költségek emelkedése sok esetben hamisan épül be a végfogyasztói árakba - állítja Szalma Botond, a Mahart egykori vezérigazgatója.
Szerző(k): K. Kiss GergelyMivel a kereskedők is tisztában vannak a szállítási láncok nehézségeivel, ezért a szokásosnál korábban és többet igyekeznek rendelni a karácsonyi szezonra. Ezzel tovább súlyosbítják a helyzetet.
Szerző(k): Lovas-Romváry AndrásA nemzetközi szállítmányozás lelassulása most már túlmutat a pandémián, ami pedig ellátási nehézségeket, áremelkedést hozhat a fejlett világban és hazánkban is az ünnepi bevásárlási roham idején. De mi történik akkor, ha a kereskedőkre csak megkésve, karácsony után zúdul rá az a hatalmas mennyiségű áru, amely sokáig a kikötőkben és a logisztikai központokban vesztegelt? Biztos forgatókönyvek nincsenek, de érdemes számolni a jelentős túlkészletekkel.
Szerző(k): K. Kiss GergelyA koronavírus okozta korlátozások enyhülésével járó fellendülés a globális ellátási láncok hiányosságait hozta felszínre, a cégek pedig munkaerőért, hajókért és még a gyárak működtetéséhez szükséges üzemanyagért is küzdenek, ami veszélyezteti a kezdődő gazdasági fellendülést. Az élelmiszerek ára tovább emelkedhet, a chiphiány miatt az elektronikai eszközök és az autók gyártása állhat meg.
Szerző(k): Szabó DánielA kormány célja, hogy Magyarország a régióban a legfejlettebb szállítási infrastruktúrával rendelkezzen és maximálisan kihasználja a földrajzi fekvéséből származó adottságait - mondta Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára, aki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) kétnapos konferenciáján
Szerző(k): Szabó Dániel