Az AI nem holnap van, hanem most
A cél az, hogy a magyar cégek ne csak kövessék a változást, hanem az AI folyamat élére is álljanak. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) több programon keresztül kész támogatni a kkv-k digitalizációját és technológiai alkalmazkodásukat. Sokaknak még mindig az 5000 forintos kötelező tagdíj jut eszükbe a kamarákról, az MKIK egyik célja épp ez, hogy az asszociáció ezzel kapcsolatban lehetőleg megváltozzon – mondta el Csókay Ákos főtitkár, aki szerint már most számos olyan kamarai tagvállalat van, amely már most részese az AI ökoszisztémának.

Persze teendő maradt még bőven, a főtitkár emlékeztetett rá, hogy a magyar és az európai gazdaság szereplői egyre kevésbé tekinthetők versenyképesnek globális összevetésben. Ennek jele egyebek mellett, hogy nincsenek olyan európai nagyvállalatok, amelyek globális nagyvállalattá nőtték volna ki magukat.
Csókay szerint az AI-hype egyébként ideális időszakban robbant be, amikor a magyar gazdaság megrekedt a stagnálás, lassú növekedés időszakában, amely mellé az optimálisnál magasabb infláció párosul.
A főtitkár előadásáról itt olvashat bővebben.
Amit tudnia kell
Egy rossz romantikára már az AI is képes
A mesterséges intelligencia hatása alól az írók sem vonhatják ki magukat. Erről is szólt a Ki írja a holnap könyvét? című kerekasztal beszélgetés Kadarkai Endre (műsorvezető), Nyáry Krisztián (kreatív vezető, Líra Kiadó), Szlavicsek Judit (író) és Sárközy Bence (kiadási igazgató, Libri) részvételével. Az irodalom és az AI-nak két fontos kapcsolódási pontja. Az egyik a tartalom ellopása, annak illegális felhasználása, amelynek következtében több milliárd dolláros perek zajlanak az Egyesült Államokban is írószövetségek és MI-cégek között. Itt a kiadók és az írók mindenképpen világos szabályozást várnak el a törvényalkotóktól. Érdekes, de ennek viszont már látszódik a vonzata is, ugyanis ahogy arra Sárközy Bence is rávilágított, az emberek, így a könyvvásárlók sem akarnak a végtelenben vándorolni, a kiadói brandek visszaerősödtek, a nagy kiadókarakterek visszatérnek, ahogy az jellemző volt a XIX. században, vagy a XX. század elején.

Ugyanakkor az AI nemcsak a szövegeket, írók mondatait lopja le, de abból mégcsak középszerű anyagot képes generálni. A kerekasztal résztvevő abban megegyeztek, hogy a valódi kreatívitás hiányzik ezekből az AI-alkotásokból. Ugyanakkor a romantika és a krimik esetében az ismétlődések miatt már képes lehet lehet regényeket generálni egy nyelvi modell, de szerintük csak a középszer van veszélyben.
Valami nagyon megváltozott a hírek világában
A mesterséges intelligencia a hírfogyasztást és a hírgyártást is jelentősen megváltoztatja, hangzott el azon a kerekasztal-beszélgetésen, ahol arról volt szó, hogy hova tűntek az olvasók és mire számíthatnak a hírsite-ok és az újságírók a következő öt évben.

Az AI elterjedésével a híroldalak látogatottsága csökkent, ez nem azt jelenti, hogy az emberek kevesebb hírt fogyasztanak, hanem azt, hogy nem a hírsite-okat olvassák, mondta Ziegler Gábor, az Indamedia vezérigazgatója. Példaként említette, hogy tíz keresésből már csak négy hoz kattintást, a humánfaktorral kapcsolatban megjegyezte, hogy régebben az emberek válaszokat kerestek, amikor lexikonokat forgattak, most pedig visszaigazolást várnak.
Úgy fogalmazott, hogy nagy a véleménybuborékon belül maradás igénye. Ma az olvasók olyan oldalakat keresnek fel, ahol az álláspontjukat megerősítik, ha olyan tartalmat találnak, amivel a véleményük nem egyezik, akkor azt az oldalt nem fogják máskor felkeresni.
Erről bővebben itt olvashat.
Versenyelőnnyé kell alakítani
Dalos-Kovács Gabriella, a 4iG csoport irányítási keretrendszeréért felelős vezetője egyértelmű üzleti célt fogalmaz meg:
az AI alkalmazását nem leállítani kell, hanem üzleti értékké és versenyelőnnyé formálni.
A stratégia az AI-t a vállalati vízióhoz és roadmappokhoz igazítja, felméri az érettséget ismert módszertanok alapján, és külön hangsúlyt fektet az adatok, a megtérülés és a megfelelés korai biztosítására.

Vona Gábor: Nyakon döfő kés lesz ez a kampány
Egy viseletes kampány kellős közepén vagyunk, 2024 óta folyamatos feszültségben vannak a politika iránt érdeklődők az országban – kezdte a panelbeszélgetésen Horn Gábor, a Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke. A politikai elemző szerint egyre többen ember él a saját virtuális buborékában, amelynek gyakran nem túl sok köze van a valósághoz. Horn Gábor úgy látja, hogy végső soron a Digitális Polgári Körök, a Harcosok Klubja és a Tisza-szigetek is off-line történet. A választási kampány felerősíti a helyi közösségek szerepét, felértékelődnek az országjárások.
Schiffer András szerint nincs AI a mobilomon és okostelefonom se lesz. Az ügyvéd, politikus szerint jó okunk lenne bizonyos távolságot tartani a virtuális valóságtól. Ezzel indokolta, hogy nincs AI a mobilján és okostelefonja se lesz. Schiffer felhívta a figyelmet rá, hogy észrevehető frusztráció van az emberekben. Ugyanakkor sajátosnak nevezte, hogy egy sikertelenebb négy év után, a kihívói oldalról sem látszik az, hogy egy nyugodt pozícióból kísérelnék meg a kormányváltást.

Vona Gábor szerint zsigeri szintre fog menni ez a kampány. „Ez inkább nyakon döfő kés lesz, mint vajat kenő, a politika ugyanis nem gasztronómiai hobbi, hanem küzdősport” – hangsúlyozta a Második Reformkor Párt elnöke, aki aggodalommal figyeli a politika és az AI találkozását. „Szerencsére a 2018-as kampányban még nem használtak AI-t, így bemondásra én a kampányban egyszerre voltam muszlim terrorista és homoszexuális orgiákra járó személy” – mondta a rendezvényen Vona Gábor, aki megjegyezte, hogy ha lett volna mesterséges intelligencia, akkor erről anno videót is láttunk volna.
Somogyi Zoltán szerint az a sok szemét, ami az AI-ból jön egy ideig szórakoztató, de utána lehet, hogy erről a médiáról történő lemondással jár, és fel fogja értékelni a közvetlen kapcsolatokat, élő eseményeket, a jövőt ugyanakkor senki sem tudja. A szociológus, üzletember arra a veszélyre is felhívta a figyelmet, hogy az AI segítségével virtuális buborékba zárhatjuk magunkat, hiszen beprogramozhatom arra, hogy milyen híreket kapjak.
Kiderült, mivel érdemes foglalkoznia egy AI-startupnak
A mostani AI-robbanás gyökerei 2017-ig nyúlnak vissza. „Ekkor vált igazán érezhetővé, hogy soha nem látott mennyiségű adat keletkezik és kerül fel az internetre, valamint ugrásszerűen elterjedtek a felhőalapú szolgáltatások. Ez adott táptalajt a mai fejlesztéseknek” – mondta Sohajda Júlia, a Vespucci Partners alapítója és ügyvezető partnere.
Balogh Petya szoftverfejlesztő és üzletember arra figyelmeztetett, hogy a nagy szereplők könnyen „felülről támadják” a kisebb startupokat. „A nagy játékosok előbb-utóbb felzabálják az egyszerű megoldásokat. Legyek után nem kapkodnak a sasok” – fogalmazott.

Oszkó Péter, az O3 Partners alapító-vezérigazgatója ehhez kapcsolódva kiemelte, hogy illúzió lenne azt gondolni, a big tech cégek a startupok barátai lennének. Mint mondta, a startupoknak niche-piacokat kell keresniük, ahol önállóan is életképesek tudnak maradni.
„Nem ritka a havi 40–50 százalékos növekedés. Ez nagy veszélyt is jelenthet, hiszen, ha a vállalkozások értékelése nincs helyén, akkor nagy bukások jöhetnek. Az AI-befektetések 70–80 százaléka vertikális megoldásokhoz áramlik” – hangsúlyozta Gaál Norbert, a First Principle Inkubátor társalapító-vezérigazgatója.
AI-videóval figyelmeztet a NAV
Az illegális dohánytermékek veszélyeire figyelmeztet az AI Summiten bemutatott mesterséges intelligencia segítségével készült klip, amely a cigarettacsempészet világát dolgozza fel Janklovics Péter színművész főszereplésével. A videó célja, hogy innovatív módon hívja fel a figyelmet az illegális dohánykereskedelem egészségügyi és gazdasági veszélyeire, hiszen Magyarországon évente közel 1 milliárd szál adózatlan cigaretta kerül forgalomba.
Bővebben itt olvashat erről, és a NAV videóját is itt találja.
A tőzsdén is pezseg az AI-sztori, buborékról azonban nincs szó
Az AI-kapcsolat cégek részvényei olcsónak semmiképp sem mondhatók, de amíg a vállalatok az irtózatos beruházások mellett jelentős profitot is képesek felmutatni, az értékeltségi mutatók sem tükröznek tőzsdei buborékot. Kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg tőkepiaci szakértők, hogyan érdemes elemzői, befektetői szemmel tekinteni a mesterséges intelligencia-kapcsolat vállalatokra, mennyire lehet beszélni túl magas értékeltségi mutatókról, vagy a valóságtól elrugaszkodó tőzsdei árfolyamokról.
A felvetés jogos, a beszélgetés résztvevői körében is élénken él a 2000-es dotcom lufi emléke.
A nagy techcégek százmilliárdokat fordítanak adatközpontokra és kapcsolódó beruházásokra – ezek olyan összegek, amelyek kisebb országok GDP-jéhez hasonlíthatók –, amelyektől az elemzők jelentős bevétel- és termelékenység-javulást várnak.
Bővebben itt olvashat erről.
Legolvasottabb
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére
Sürgős riasztás Csernobilból: a dróncsapás után meggyengült a sugárzás elleni védelem
Lesújtó hír jött: 60 ezres nyugdíjra is alig számíthat, aki így adózik
Kötelező herevizsgálat, háborús jövőkép: történelmi döntés a hadsereg bővítéséről
Hol az örvény vége? Becsődölt egy újabb autóipari beszállító
Meglepő karácsonyi húzás az MBH Banktól: minden új számlából segítség lesz
Döntött a Fitch Magyarországról: nincsenek jó hírek