Az olasz versenyhivatal (AGCM) hétfőn egy tetemes, 1 millió eurós (közel 400 millió forint) pénzbírságot szabott ki a kínai alapítású Shein online fast fashion kiskereskedőre, mert félrevezette a vásárlókat termékei környezeti hatásaival kapcsolatban – számol be a Reuters.

Ez már a második pénzügyi szankció, amit a Shein kapott egy európai versenyhatóságtól alig több mint egy hónapon belül, miután Franciaország július 3-án még drasztikusabb, 40 millió eurós bírsággal sújtotta a vállalatot hamis kedvezmények és félrevezető környezetvédelmi állítások miatt.

Az olasz bírságot az Infinite Styles Services Co. Limitedre, egy dublini székhelyű, a Shein weboldalát Európában üzemeltető cégre szabták ki, az AGCM tavaly szeptemberben indított vizsgálatát követően.

A magyar fogyasztók által is előszeretettel használt platform egy közleményben azt nyilatkozta,

teljes mértékben együttműködött a versenyhivatallal, és azonnali intézkedéseket hozott a felmerült aggályok kezelésére.

Az AGCM szerint greenwashingról van szó: a Shein weboldalán található környezeti fenntarthatósággal és társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos üzenetek

néha homályosak, általánosak és/vagy túlságosan hangsúlyosak voltak, más esetekben pedig hiányosak és félrevezetőek.

A szabályozó hatóság szerint a Shein körforgásos rendszertervezéssel és termék-újrahasznosíthatósággal kapcsolatos állításait „hamisnak vagy legalábbis zavarónak találták”, az „evoluSHEIN by design” kollekció környezetbarát hitelességét pedig eltúlozták. A fogyasztók ugyanis félrevezetően azt hihetik, hogy a kollekció teljes mértékben újrahasznosítható anyagokból készült, „ami a felhasznált rostokat és a jelenleg létező újrahasznosítási rendszereket figyelembe véve nem igaz”.

„Megerősítettük belső felülvizsgálati folyamatainkat és fejlesztettük weboldalunkat annak érdekében, hogy minden környezetvédelmi állítás egyértelmű, ellenőrizhető és a szabályozásoknak megfelelő legyen” – írta a Shein.

Az AGCM kifogásolta a Shein „homályos és általános” kötelezettségvállalásait is, melyek kitűzték az üvegházhatású gázok kibocsátásának 25 százalékra való csökkentését 2030-ig, valamint a nettó nulla kibocsátást 2050-ig. Megjegyezték, a Kínában alapított cég kibocsátása 2023-ban és 2024-ben is nőtt.

Újabb csapás a láncoknak, érkezik az olcsó temus élelmiszer

Nemhogy nem sikerül visszaszorítani a Temut vagy a Sheint az európai piacon, hanem az online kínai diszkontplatform az olcsó iparcikkek mellett az élelmiszerkereskedelembe is beszáll a kontinensen. Részletek >>>