A Stellantis, a Toyota, a Ford, a Subaru és a Mazda is úgynevezett emissziós pool létrehozását tervezi a Tesla segítségével, hogy egységként elérjék az EU 2025-ös szén-dioxid-kibocsátási céljait – derült ki az Európai Bizottság január 6-án közzétett dokumentumaiból. Az EU végrehajtószervéhez benyújtott szándéknyilatkozat szerint Elon Musk cége lenne az emissziós pool kezelője. Tavaly az év első 11 hónapjában az európai eladások közel 30 százaléka az emissziós pool megállapodásban szerepelő autógyártókhoz kötődött. A Tesla piaci részesedése ugyanebben az időszakban 2,2 százalék volt.
A dokumentum szerint a Tesla pool február 5-ig fogad új jelentkezőket, már a Volkswagen és a Renault is jelezte, hogy szívesen csatlakozna a kezdeményezéshez.
Ez az első hivatalos emissziós pool, amit a 2025-ös célok elérése érdekében jelentettek be. Az előző, 2021-es szigorításkor is több gyártó együttműködött, de néhányan így sem érték el a céljaikat: például a Volkswagen-konszern, a Suzuki és a Jaguar Land Rover több mint félmilliárd eurós bírságot fizettek.
Komoly büntetést kockáztatnak
Az EU 2025-re vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási céljai 15 százalékkal szigorúbbak, mint a 2021-es szint. A szakértők szerint, hogy ezt a gyártók elérjék, autóeladásaik legalább 20 százalékát villanyautóknak kell kitenniük. Mindezt úgy, hogy az elektromos autók piaca Európában jelenleg 14 százalék körül stagnál. Ha egy vállalat nem teljesíti a kitűzött célt, minden grammonkénti túllépés után 95 eurós bírságot kell fizetnie minden járműve után.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) tavalyi becslése szerint az autógyártók összesen akár 15 milliárd eurós bírságot is kaphatnak. Transport & Environment környezetvédelmi szervezet viszont egy sokkal alacsonyabb összeggel: kevesebb, mint egymilliárd eurós büntetéssel kalkulál.
Szóba készek az átállásra
Az elemzők szerint egyetlen tisztán elektromos autó értékesítése három-négy benzines vagy dízel jármű kibocsátását képes kompenzálni, vagyis a Tesla, ami csak elektromos autókat gyárt, hatalmas segítséget jelenthet az elektromos átállással küzdő gyártóknak – írja a Totalcar.
A Stellantis-szóvivője aláhúzta, hogy a vállalat elkötelezett a CO2-kibocsátás csökkentése mellett, és a Teslával való együttműködés „hozzájárul az európai kibocsátási célok eléréséhez, miközben optimalizálja erőforrásainkat”. Az emissziós kezdeményezéshez való csatlakozást fontolgató Volkswagen európai értékesítési vezetője, Martin Sander nemrég úgy nyilatkozott, hogy a cég „jó helyzetben van” a kibocsátási célok eléréséhez, köszönhetően a bővülő elektromos és plug-in hibrid modellkínálatnak. Hozzátette, hogy a bírságok elkerülése érdekében az európai eladásaik negyedének tisztán elektromosnak kellene lennie.
Oliver Zipse, az együttműködésből kimaradó BMW vezérigazgatója november 6-án megerősítette, hogy a BMW készen áll a célok teljesítésére.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Rabszolgamunka az osztrák földeken: nagy árat fizethet, aki a szomszédban keresi a szerencséjét

Fokozódik a rettegés, az illegális bevándorlók már boltba se mernek menni

Lassan elfelejtenek minket: a magyar vendéglátóhelyekről kidobták a gulyást meg a pörköltet

Megvan a fekete doboz, kiderül az utolsó 30 másodperc titka

Újabb hétvégi rémálom a Balatonnál: szinte minden megtörtént, ami rosszul sülhet el

Most jön a feketeleves: olyan leépítések lesznek, hogy teljesen berogyhat a munkaerőpiac

Ezüstországban pereg az arany

Egyre csökken a munkaidő Európában, de hol állunk, mi magyarok?

Aligha kapunk már ennél fiatalabb kocsit 3 millió alatt
