A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a BKV közreműködésével a "Futár" (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) projekt keretében új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert épít ki. A "Futár" egy integrált közösségi közlekedési informatikai rendszer lesz 2013-tól, a beruházás költsége pedig összesen 6,7 milliárd forint, melynek megvalósítására a BKK és a BKV mintegy négy milliárd támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból.
A "Futár" teljes mértékben ki fogja váltani a főváros felszíni tömegközlekedésének jelenlegi korszerűtlen, valós idejű adatokat nem kezelő utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszereit, melynek eredményeként a diszpécserközpontban hatékonyabban tudják majd biztosítani az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetést, váratlan esemény bekövetkezte esetén pedig gyorsabban és eredményesebben tudnak majd beavatkozni. (Ma a BKK és a BKV diszpécsereinek nincs információjuk arról, melyik busz vagy villamos merre tartózkodik, erről információt csak a járművezetőtől kaphatnak, egy mára igen alacsony megbízhatóságú rádiórendszer segítségével).
Ennek vet véget a Futár-projekt: a diszpécserek műholdas nyomkövetéssel folyamatosan követik majd a járműveket és így folyamatosan tudják majd szabályozni a felszíni járművek közlekedését, vagy épp sokkal könnyebben és gyorsabban lehet majd megszervezni egy villamos- vagy metrópótlást zavar esetén. Mindezeken túl a rengeteg információ segítségével a rendszer képes kiszámolni, hogy melyik jármű mikorra ér egy adott megállóba, így erről mobiltelefonon, interneten, illetve 257 helyszínen az oda a projekt keretében telepített kijelzőkön is adnak majd tájékoztatást. A diszpécserek és a járművezetők között teljesen új, korszerű rádiórendszer épül ki.
A létrehozandó rendszer a Budapesten közlekedő 2295 villamoson, trolibuszon és autóbuszon biztosítja majd a valós idejű forgalomkövetést műholdas fedélzeti rendszer telepítésével. Amelyik jármű erre alkalmas, ott ez a fedélzeti rendszer vezérli majd a hangos utastájékoztatást, illetve a kijelzőket is. Számos járművön új fedélzeti és külső utastájékoztató kijelzőket építenek ki. Mindezeken felül 257 megállóhelyen és csomópontban létesülnek olyan kijelzők, melyek az adott megállóba érkező következő járatokig hátra lévő várakozási időt mutatja, a valós forgalmi helyzet alapján.
A Futár-projekt fővállalkozója a Synergon Rendszerintegrátor Kft. , melynek a rendszer "lelkét" képező szoftverrendszert szállító alvállalkozója a német IVU.
Legolvasottabb
Zelenszkij nyilvánosságra hozta a teljes béketervet, Moszkva azonnal visszavágott
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Megtalálták Mátyás király maradványait? Ez a felfedezés mindent megváltoztathat
Egy szemet se nassoljon ebből a mogyoróból! Visszahívták ezt a terméket
Kutatás van, de pénz lesz belőle? Magyarország a kritikus ponthoz ért
Csendben meghozták a döntést: kivonul a svéd iparvállalat
Felrobbanhat a boltban: életveszélyes dolgot dobálnak a visszaváltó automatákba
Berobbant az influenzaszezon: egyetlen hét alatt 46 ezren mentek orvoshoz tünetekkel
Futurizmus vagy őrület? Tenger alatti alagút készül szupervonatoknak 123 kilométeren át