A legnagyobb brit fogyasztóvédelmi szervezet, a Which? felmérte, hogy az EU által kötelezően bevezetett fejlett vezetéstámogató rendszereket (ADAS) miként használják az autósok a mindennapi közlekedésben.

A kutatás feltárta, hogy a sofőrök több mint fele kikapcsolja a biztonsági eszközök egy részét az autóban indulás előtt, mert sokan idegesítőnek, figyelemelterelőnek és részben emiatt akár veszélyesnek is találják ezeket 

- számolt be az eredményekről a Közlekedésbiztonság portál.

Az ADAS feladata az lenne, hogy funkcióival megakadályozzák az elkerülhető baleseteket, például ha a sofőr akaratlanul elhagyja a sávot, túl gyorsan vezet, vagy nem vett észre egy előtte tornyosuló akadályt. A sofőrök azonban a jelek szerint nem szívesen működnek együtt a jelenleg használt rendszerekkel, különösen, ha azok egyszer már tévedtek. 

Következzenek azok a funkciók, amelyeket az autóvezetők egy  idő elteltével kiiktatnak.

  • Leginkább az Intelligens sebesség szabályozás zavarja a sofőröket: ezt a járművezetők 46 százaléka kikapcsolta.
  • A Sávtartó asszisztenst a járművezetők 42 százaléka iktatta ki a mindennapi közlekedésből.
  • Az Automatikus vészfékezést a sofőrök 34 százaléka kapcsolta ki.
  • A Figyelem/álmosság monitorozó funkciót a járművezetők 32 százaléka nem használja.
  • A Holttér figyelést pedig 30 százalék kapcsolta ki.

A biztonsági rendszerek alapvetően csökkenthetik az elkerülhető balesetek számát, néha azonban csak egyetlen tévedés is elég ahhoz, hogy a sofőr teljesen elveszítse bennük a bizodalmát. És amikor elveszítik a hitüket, kikapcsolják a rendszereket - mutatott rá a kutatás.

„Ez a farkast kiáltó fiú esete: ha indokolatlanul riasztanak, nem hiszünk nekik akkor sem, amikor tényleg baj van" - fogalmaznak.