A két érintett állam - Ausztria és Magyarország - illetve a Magyar Államvasutak (MÁV) Rt. és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Rt. között jelenleg is folynak tárgyalások további a magyar államkincstár tulajdonában lévő, s meglehetősen rossz műszaki állapotú vonalszakaszok átvételéről - közölte a tegnapi bükfürdői tájékoztatóját követően Fehérvári László. A GySEV vezérigazgatója - Fehérvári korábban az osztrák-magyar tulajdonban lévő társaság vezérigazgató-helyettese volt - elmondta, hogy szóba jöhet például a Szombathely-Szentgotthárd vonalszakasz, illetve később a Szlovénián és Horvátországon átvezető korridor, amely akár alternatív módon Bécset is összekötheti az adriai kikötőkkel. December közepéig a villamosítás is befejeződik a Sopron és Szombathely közötti 62 kilométer hosszú vonalszakaszon, amely 2001 decemberében került a GySEV kezelésébe. A nyílt vonalon - az állomások kivételével - Harka és Bük között a munkák elkészültek. A rossz állapotú pályákat 3,2 milliárd forintos költséggel újítják fel, illetve villamosítják (az utóbbi 1,4 milliárdba kerül). A beruházást, amelytől a GySEV jelentős forgalomnövekedést vár, állami pénzügyi forrásokból finanszírozzák. A vezérigazgató lapunk kérdésére kifejtette, hogy az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB), a MÁV és a GySEV olyan eurórégiós díjszabású menetrendet készít elő, amellyel a rekonstrukciót követően úgynevezett eurórégió-vonatok közlekedhetnek Bécsújhely, Sopron és Szombathely között. Emellett a személyforgalomba szeretnék bekapcsolni az osztrák turisták által rendkívül kedvelt Bükfürdőt is - tette hozzá a vezérigazgató. A vonal átadását követően napi 24 helyett 32 vonat közlekedik majd a vonalszakaszon, a korábbiaknál jóval nagyobb sebességgel. (Sopron és Szombathely között a menetidő 84-ről 67 percre csökken már karácsony előtt.) A GySEV abban bízik, hogy a korszerűsítést követően a jelenlegi rendkívül alacsony szintről évi minimum félmillió tonnára nő majd a vonalszakaszon szállított áruk mennyisége. Fehérvári hozzátette, hogy a Sopron és Szombathely közötti vasútvonal korszerűsítésére - a sebesség további emelése érdekében - még jelentős összegeket kell fordítani és ki kell építeni a biztosító berendezéseket is. A GySEV anyagi lehetőségeinek függvényében valamennyi, a vonalszakaszon lévő állomás, illetve megállóhely épületét korszerűsíteni kívánja a következő időszakban. A pályaszakasz elkészültét követően - várhatóan szeptembertől - a GySEV döntően már nem a MÁV-tól bérelt, hanem saját járműveivel bonyolítja le a forgalmat. Olyan tervek is vannak, hogy az ÖBB közlekedik majd Bécs, Bécsújhely, Sopron és Szombathely között. A társaság vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta: a tulajdonos magyar államkincstárral még zajlanak a tárgyalások arról, hogy a GySEV milyen összegű bérleti díjat fizessen a teljesen felújított vonalszakaszért, ám Fehérvári úgy véli, hogy várhatóan néhány millió forintban sikerül majd megállapodni, hiszen a felújítás és a működtetés költségeit figyelembe veszik. A MÁV-tól átvett első, mindössze hat kilométer hosszú, Sopron-Ágfalva közötti vonalszakaszért - amelyet 80 évig használhatnak a szerződés szerinti feltételekkel - a GySEV nem fizet bérleti díjat; igaz, azt több milliárd forintért korszerűsítette. K. Zs.