A lengyel kormány előrehaladott tárgyalásokat folytat az Etihad Airwayszel a nemzeti légitársaság, a LOT jelentős tulajdonrészének értékesítéséről - jelentette meg nem nevezett forrásokra hivatkozva az Aviation Week. Az Egyesült Arab Emírségek légitársaságának érdeklődéséről már augusztus eleje óta keringenek a pletykák, ám a repülésügyi szaklap forrásai szerint több hónapot vehet igénybe a megállapodás előkészítése. Az arab és a lengyel vállalat nem kommentálta az értesülést, az LOT eladásáért felelős pénzügyminisztérium csak annyit közölt, hogy a megfelelő befektető keresése folyamatban van.
Varsó, hasonlóan számos más európai kormányhoz, évek óta vesződik a nemzeti légitársasággal. Az elmúlt időszakban kimerítették az Európai Unió szabályai szerint megengedett állami támogatási lehetőségeket, legutóbb már hitel formájában nyúltak a vállalat hóna alá. A LOT vezetősége tavaly letette a főesküt, hogy pozitív lesz a cég eredménye, ezzel szemben 38 millió euró veszteséggel zárták 2012-t. Ráadásul Sebastian Mikosz, a légitársaság vezérigazgatója a múlt héten kénytelen volt megerősíteni, hogy további állami tőkeinjekciót kérnek. Erről a jövő hónapban dönthet a kormány, amely fogadkozik, hogy nem öt több pénzt a feneketlen kútba.
Kiskapu
A nemzeti légitársaság csődje azonban nem vetne jó fényt az ország vezetőire, akik népszerűsége megkopott az utóbbi időben. Európai befektető nem jelentkezett a cégért, mert a kontinens légitársaságai maguk is anyagi nehézségekkel küszködnek, a világ más tájáról érkező vállalatok helyzetét azonban megnehezíti, hogy ha 50 százaléknál nagyobb tulajdonrészt szereznének, akkor a portéka elvesztené európai légitársaság státusát annak minden előnyével együtt. Ezért esett kútba tavaly az utolsó pillanatban a Turkish Airlines részesedésszerzése a LOT-ban.
Az utóbbi időben azonban megtalálták a felek a kiskaput: a Korean Air a cseh CSA-ban, az Etihad a Serbia Airlinesban szerzett 49-49 százalékos részesedést, ami a kisebbségi csomag ellenére biztosítja nekik a menedzsment jogokat. Az arab vállalat 39 millió dollárt ad a szerb cégért, majd további 60 milliót fektet bele - párhuzamosan a társtulajdonos szerb kormány 60 milliárdos tőkeinjekciójával. Ágazati források szerint az Etihad hasonló típusú kisebbségi részesedést venne a LOT-ban. A lengyel cég jelenleg 68 százalékban a kormány, 25 százalékban a TFS Silesia Regional Economis Fund állami alap, hét százalékban pedig az alkalmazottak kezében van.
Az Etihad a szerb légitársaságon kívül 29 százalékos tulajdonosa az Air Berlin fapados cégnek és részesedése van az ír Aer Lingus diszkont-légitársaságban. A hírek szerint nem tervezi közös holdingba szervezni európai érdekeltségeit, ám közös hálózattervezéssel, menetrenddel, beszerzéssel, azaz stratégiájuk összehangolásával csökkentené költségeiket.
Legolvasottabb

Robbanás történt az akkuüzemben: 60 ezer embert érhet el a mérgező gázokkal teli felhő, itt be kell csukni az ablakokat

Kész rémálom most az utazás, orbitális sorok kígyóznak az autópályákon

Szívszaggató szertartáson helyezték végső nyugalomra Diogo Jotát és öccsét

Táborozó gyerkekeket nyelt el a villámárvíz, minden perc számít

Mennyibe kerül most Horvátország? Itt az idei nyaralás teljes árlistája

Kinyílt a brüsszeli pénzcsap, milliárdokat kapott Magyarország

Most jöttek ki a friss adatok: Magyarországon döbbenetes a lakáspiaci drágulás, veri egész Európát

Be lehet ám jutni ingyen is ezekre a fizetős balatoni strandokra

Itt a nagy vízválasztó: több milliárd forinttal mehet haza, aki hónapok után végre jól tippel
