Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottsága hétfői ülésén megvitatta a vezetői engedélyekre vonatkozó szakbizottsági jelentéstervezetet – derül ki abból a közleményből, amit lapunkhoz is eljuttatott Deli Andor fideszes EP-képviselő irodája.
A B kategóriás jogosítvány felosztását javasolják B és B+ kategóriákra, ami számos korlátozást és jelentős anyagi terhet is jelentene a B kategóriás jogosítvány birtokosainak.
„A B+ kategóriás jogosítvány különválasztása az eddigi egységes B kategóriától az jelentené, hogy az európai polgároknak két jogosítványt kellene megszerezni, hogy teljesértékű jogosultságuk legyen a személygépjárművek vezetésére. Ez a költségeket is megduplázná” - mondta Deli Andor a hétfői felszólalásában.
Meggyőződésem, hogy az uniós döntéshozók feladata az európai polgárok segítése és a jogszabályok egyszerűsítése lenne, és nem újabbnál újabb adminisztratív és pénzügyi terhek kivetése
A B kategóriás jogosítvány felosztása B és B+ kategóriákra a következő korlátozást vonná maga után a B kategóriás jogosítvány birtokosainak:
- 110 km/h maximális megengedett sebesség az autópályákon,
- a vezethető gépjárművek 1,8 tonnás súlykorlátozása.
- Az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez a javaslat szerint külön B+ jogosítvány megszerzése lenne kötelező.
Az Európai Bizottság egyébként már az év elején javaslatot tett az uniós jogalkotóknak a közúti közlekedésbiztonsági csomagra, amely az EU-ban az összes járműkategóriára vonatkozó jelenlegi vezetői engedélyt szabályozó irányelv módosításait tartalmazta.
A közúti fuvarozók és az európai autógyártók képviselői – köztük az IRU, az FIA Region I és az ACEA – már bejelentették, hogy határozottan ellenzik az uniós tervet.
Az elektromos autósok kerülnének célkeresztbe
Az érdekképviseletek szerint ez azt jelenti, hogy az elektromos autók (az akkumulátor miatt még a kompakt kategóriájú elektromos járművek is sokszor 1,8 tonna feletti súlyúak), valamint
a nagyobb személygépkocsik és kisteherautók jelenlegi vezetőinek többsége új kategóriájú vezetői engedélyt kell majd szereznie.
Ez mind a magán-, mind a hivatásos személyszállító (taxisok vagy kisbuszok), mind a csomagszállító kisteherautó-vezetőket érinti. A jelenlegi szabályok csak a B kategóriát írják elő a 3,5 tonnáig terjedő tömegű járművek vezetéséhez.
Raluca Marian, az IRU uniós érdekképviseleti igazgatója szerint: „Ezek a módosítások nem veszik figyelembe a vezetői engedélyekre gyakorolt valós következményeket, és tényleges veszélyt jelentenek a környezetvédelmi fejlődésre, elrettentve az embereket az elektromos járművek elterjedésétől.”
Az is írják, hogy a B+ vezetői engedély megszerzéséhez szükséges további képzés és vizsga pénzügyi, adminisztratív és gyakorlati terhet jelentene minden jelenlegi hivatásos járművezető és üzemeltető számára, akiknek ráadásul megfelelő átképzésre lenne szükségük.
Szinte ingyenessé tenné a kormány a jogosítvány megszerzését, legalábbis egy javaslat szerint
A jövőben lényegében térítésmentessé tenné a kormány a „B” kategóriás jogosítvány megszerzését a középiskolásoknak és azoknak, akik szakképzésben tanulnak. Mindez egy 45 oldalas salátatörvény-csomagban bukkant fel. Bővebben>>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Washington lecsapott európai tisztségviselőkre, Brüsszel azonnal visszavágott
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Befellegzett a sufnituningnak, a BMW forradalmat indít el ezzel a spéci alkatrésszel
Megkapták a zöld lámpát az amerikaiaktól: helyzetbe kerülhet a Mol
Idén sem lett olcsóbb az otthon sütött bejgli, ennyit kóstál most a magyarok slágersüteménye