Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottsága hétfői ülésén megvitatta a vezetői engedélyekre vonatkozó szakbizottsági jelentéstervezetet – derül ki abból a közleményből, amit lapunkhoz is eljuttatott Deli Andor fideszes EP-képviselő irodája.

A B kategóriás jogosítvány felosztását javasolják B és B+ kategóriákra, ami számos korlátozást és jelentős anyagi terhet is jelentene a B kategóriás jogosítvány birtokosainak.

„A B+ kategóriás jogosítvány különválasztása az eddigi egységes B kategóriától az jelentené, hogy az európai polgároknak két jogosítványt kellene megszerezni, hogy teljesértékű jogosultságuk legyen a személygépjárművek vezetésére. Ez a költségeket is megduplázná” - mondta Deli Andor a hétfői felszólalásában. 

Meggyőződésem, hogy az uniós döntéshozók feladata az európai polgárok segítése és a jogszabályok egyszerűsítése lenne, és nem újabbnál újabb adminisztratív és pénzügyi terhek kivetése

 

A B kategóriás jogosítvány felosztása B és B+ kategóriákra a következő korlátozást vonná maga után a B kategóriás jogosítvány birtokosainak:

  • 110 km/h maximális megengedett sebesség az autópályákon,
  • a vezethető gépjárművek 1,8 tonnás súlykorlátozása.
  • Az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez a javaslat szerint külön B+ jogosítvány megszerzése lenne kötelező.

Az Európai Bizottság egyébként már az év elején javaslatot tett az uniós jogalkotóknak a közúti közlekedésbiztonsági csomagra, amely az EU-ban az összes járműkategóriára vonatkozó jelenlegi vezetői engedélyt szabályozó irányelv módosításait tartalmazta.

A közúti fuvarozók és az európai autógyártók képviselői – köztük az IRU, az FIA Region I és az ACEA – már bejelentették, hogy határozottan ellenzik az uniós tervet. 

Az elektromos autósok kerülnének célkeresztbe

Az érdekképviseletek szerint ez azt jelenti, hogy az elektromos autók (az akkumulátor miatt még a kompakt kategóriájú elektromos járművek is sokszor 1,8 tonna feletti súlyúak), valamint

a nagyobb személygépkocsik és kisteherautók jelenlegi vezetőinek többsége új kategóriájú vezetői engedélyt kell majd szereznie.

Ez mind a magán-, mind a hivatásos személyszállító (taxisok vagy kisbuszok), mind a csomagszállító kisteherautó-vezetőket érinti. A jelenlegi szabályok csak a B kategóriát írják elő a 3,5 tonnáig terjedő tömegű járművek vezetéséhez.

Raluca Marian, az IRU uniós érdekképviseleti igazgatója szerint: „Ezek a módosítások nem veszik figyelembe a vezetői engedélyekre gyakorolt valós következményeket, és tényleges veszélyt jelentenek a környezetvédelmi fejlődésre, elrettentve az embereket az elektromos járművek elterjedésétől.

Az is írják, hogy a B+ vezetői engedély megszerzéséhez szükséges további képzés és vizsga pénzügyi, adminisztratív és gyakorlati terhet jelentene minden jelenlegi hivatásos járművezető és üzemeltető számára, akiknek ráadásul megfelelő átképzésre lenne szükségük.

Szinte ingyenessé tenné a kormány a jogosítvány megszerzését, legalábbis egy javaslat szerint

A jövőben lényegében térítésmentessé tenné a kormány a „B” kategóriás jogosítvány megszerzését a középiskolásoknak és azoknak, akik szakképzésben tanulnak. Mindez egy 45 oldalas salátatörvény-csomagban bukkant fel. Bővebben>>>