Egy gázszállító tartályhajó hosszú, viszontagságos útja jól rávilágít arra, hogy a háború és a klímaváltozás milyen áldozatokat követel a hajózási ágazatban - írja a Bloomberg.

A Pacific Weihai nevű hajót december 14-én Houstonban rakodták meg autógázzal, amelyet a kínai Ningbóba szántak, az út általában 30 napig tart.

Ehelyett azonban most 15 további nappal, 8 ezer kilométerrel és potenciálisan 1,8 millió dolláros szállítási díjjal kell pluszban számolni, hogy a hajó elkerülhesse a tengeri kereskedelem két kulcspontját.

Panama-csatornán a szárazság ugyanis annyira lecsökkentette a vízszintet, hogy korlátozni kellett az áthaladó hajók számát, így hosszú sorok alakultak ki. A Pacific Weihai ezt követően a Szuezi-csatornán való átkelést tűzte ki célul, ami általában 10 nappal megnöveli az utazás idejét, azonban csökkenti a késések kockázatát.

Hamarosan azonban erről is le kellett tenniük az Irán által támogatott húti lázadók kereskedelmi hajók elleni támadásai miatt, a hajó így most a Jóreménység-fok felé tart, hogy Afrikát megkerülve jusson el Kínába.

Az S&P Global Market Intelligence által december 26-án közzétett jelentés szerint az ehhez hasonló kerülők több mint 15 százalékkal növelhetik a szállítási költségeket.

Teljesen eltűnnek a tartályhajók a Panama-csatornáról

A Panama-csatornán alaposan visszavágták a hajóátkelések számát az elmúlt 73 év legnagyobb szárazsága miatt. Az aukciós helyek ára az egekbe szökött, a nagy olajszállító tankerekeket Szuez felé fordítják. Bővebben --->