Mivel a Panama-csatorna az elkövetkező hónapokban jelentősen csökkenti az átkelési helyek számát, a jövőben a tartályhajók kiszorulnak a kulcsfontosságú vízi útvonal használatából.

A Poten & Partners energia- és tengerszállítási brókercég heti jelentésében megjegyezte, hogy az olajszállító tartályhajók viszonylag kis mértékben vesznek részt a csatorna tranzitforgalmában, de ez akár nullára is csökkenhet, mivel

a Panama-csatorna november 3-tól napi 25-re csökkentette a foglalási résidőket, és 2024. február 1-jéig fokozatosan, mindössze 18-ra csökkenti a foglalási résidők számát az elmúlt 73 év legnagyobb szárazságában.

A 2016-ban üzembe helyezett Neo-Panamax zsilipeket az áthaladások tekintetében nagyrészt a konténerszállító hajók és a gázszállító hajók uralják.

A Neo-Panamax zsilipeket használó tartályhajók Suezmax és Aframax tartályhajók. E nagyméretű tartályhajók közül sokan ballasztban vannak, és a tulajdonosok a csatornát használják arra, hogy az USA nyugati partján történő kirakodás után az Egyesült Államok öblében újrapozícionálják hajóikat

– írja a Poten. A jelentés megjegyezte, hogy kevés Suezmax hajó halad át a csatornán terhelt állapotban, mivel a jelenlegi merüléskorlátozások miatt csak körülbelül 12 ezer tonnával több rakományt tudnak szállítani, mint egy Aframax.

A jövő év februárjára 18-ra csökkentett foglalási résidővel Poten arra számít, hogy ezeket a résidőket konténerszállító hajók és alkalmanként gázszállító hajók veszik majd igénybe.

„A nagy olajszállító tartályhajók már nem fognak szerepelni ebben a kereskedelemben. Nem tudnak majd előre ütemezni, mint a konténerhajók, és valószínűleg nem tudnak versenyezni az aukciós helyekért” – áll a jelentésben. A további aukciós résidőkre tett ajánlatok az elmúlt hónapokban az egekbe szöktek, az egyik szállítónak a várakozás elkerülése 2,85 millió dollárt ért – ezt az összeget egy aukción fizették ki, hogy soron kívül áthaladhassanak a Panama-csatornán – számolt be róla a SeatradeMaritime.

Kitört a pánik, nincs elég víz a Panama-csatornában

A helyzet annyira súlyos, hogy novembertől februárig szigorú kvótákat szabtak ki, ami felboríthatja a világkereskedelmet. A kizárt hajók kénytelenek megváltoztatni útjukat a Szuezi-csatorna felé, ami horribilis szállítási költségekhez vezet. Bővebben --->