A vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedés érdekében szigorította a pályatestek ellenőrzését: 110 helyen mérik a sínhőmérsékletet, az értékeket kétóránként figyelemmel kísérik. A kánikula miatt, tegnap a vasúti biztosítóberendezések több helyen elromlottak, ezért késtek a vonatok a székesfehérvári, a pusztaszabolcsi, a győri, továbbá a balatoni vasútvonalon. Sínhiba miatt Érd alsónál 20 km/órás sebességkorlátozást vezettek be, ez a mai napon (2006. július 21-én, pénteken) is érvényes. A fehérvári vonatok emiatt 10-15 percet késhetnek napközben is. A mai napon 11.00 órától elrendelték az Apafa-Nyírbátor-Nyíregyháza vasútvonal teljes szakaszán a 20, illetve 40 km/órás sebességkorlátozást. A vonatok 15-20 percet késnek. A tartós meleg a vasúti biztosítóberendezések működésében is zavart okoz - fénysorompók, váltók romlanak el, kábelzárlatok keletkeznek. A tartós kánikula szerkezeti változásokat okozhat a sínekben, a vasúti pályákban: 32 fokos levegőhőmérsékletnél ugyanis 45-50 fokos sínhőmérséklet alakul ki. Ekkor a vágányok oldalirányban torzulhatnak, vágánykinyomódások jöhetnek létre. A vasúttársaság szakemberei a pályákon figyelemmel kísérik a kritikus sínhőmérsékleti értékeket, a pályamesterek soron kívüli vonalbeutazást tartanak a mozdonyokon. A vonalgondozók naponta gyalogosan bejárják a felügyeletükre bízott vasúti pályaszakaszt. A karbantartó egységek készen állnak arra, hogy azonnal kijavítsák a sínhibákat. A MÁV IC, EC járatain általában két típusú vasúti személykocsik állnak rendelkezésre. Az egyik klímaberendezéssel, míg a másik csak levegő-visszahűtő berendezéssel felszerelt. A MÁV légjavítóval felszerelt járművei: -10-67, 20-67, 88-67 008-tól, 20-70, 84-35 - (az IC forgalomban közlekedő un. IC kocsik) A MÁV klímaberendezéssel felszerelt járművei: - 10-71, 20-71, 88-71, 10-91, 20-91, 21-91, 88-91, 19-91 (az IC/EC forgalomban közlekedő un. nemzetközi forgalmú kocsik) A levegő-visszahűtő berendezés nem egyenértékű a klímaberendezéssel. Ugyanis ez a technika, a járműbe építhető villamos teljesítmény miatt csak a beszívott külső hőmérsékletű levegőt hűti vissza (amely a vasútüzemi feltételek - vágányok, peronok, jármű külső felülete hő kapacitása - miatt, általában meghaladja az egyébként szokásos helyen mért külsőhőmérsékleti értékeket), ezáltal az utastérben a külső hőfokhoz képest, csak mintegy 7-10 C fokkal alacsonyabb hőmérsékletet tud biztosítani még abban az esetben is, ha a berendezés rendben üzemel. Ez a nagyobb melegben, amikor a beszívott levegő hőmérséklete meghaladja a 35-40 C fokot, az utastérben csak a közel 30 C fokos hőmérsékletet tudja biztosítani. A nyári szezont megelőzően március vége és május 10-e között valamennyi berendezést a MÁV felülvizsgáltatta, a szükséges javításokat elvégeztette. A vasúttársaság gépészeti műhelyei és szakemberei a járművek kéthetente esedékes karbantartásai során a klíma/lég-hűtőberendezésekre előírt technológia szerint elvégzik az egységek karbantartást. Minden vonat végállomásra történő érkezését követően, illetve a vonat indulása előtt ellenőrzik a légjavító/klíma berendezések állapotát. Menet közben a vonatszemélyzet vizsgálja az üzemszerű működést. Megállapításainak megfelelően a vonat honállomásán a javításokat a MÁV elvégezteti. Természetesen a fentiek ellenére is előfordulhatnak meghibásodások, melyek számának csökkentésére törekszik a vasúttársaság. A meghibásodásokon kívül problémát okozhat az, hogy pl. a vonatok esetleges késései esetén a megfelelő előhűtési időtartam nem biztosítható, ezáltal a csak levegő-visszahűtővel ellátott kocsikban a belső hőmérséklet nem képes a megfelelő hőérzetet biztosító értékre csökkenni. Jelenleg több kísérlet van folyamatban a probléma költség-hatékony megoldására, melyek eredményeit a MÁV az idei nyári szezont követően értékeli ki, annak érdekében, hogy olyan megoldást találjon, mely megfelel az utazóközönség elvárásainak. Amennyiben nem működik a vasúti kocsiban a légjavító, vagy klíma-berendezés, a MÁV igyekszik még a vonat indulása előtt egy másik személykocsit a vonatba sorozni. Amennyiben erre nincs lehetőség, vagy útközben romlik el a berendezés a vasúttársaság egy másik, alkalmas kocsiban helyezi el az utasokat. Abban az esetben, amikor ez nem biztosítható, a vasúttársaság visszatéríti a komfortdíjat (390 forint) az utasok részére.