A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A júniusi tőkeemelés után most újabb forráshoz juthat a Malév Zrt. Információink szerint egyetlen, a légitársaság tőkehelyzetének rendezésére vonatkozó napirendi pont szerepel a cég 23-i közgyűlésén.

A forrásjuttatást az indokolja, hogy a Malév Zrt. 22,5 milliárd forint negatív saját tőkével működött, ezért a gazdasági társaságokról szóló  törvény szerint ezt mielőbb rendezni kell (logikusan 23 milliárdos tőkeinjekciót kell végrehajtani.) A jogszabály által előírt kötelező  tőkerendezést az MNV Zrt.-nek a beszámoló május 25-i elfogadását követő  kilencven napon belül, tehát augusztus 25-ig maradéktalanul végre kell hajtania, ám mindenképp szükséges hozzá a közgyűlési határozat.
A tőkejuttatás nem váratlan, a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. júniusban 4,5 milliárd forint pénzbeli hozzájárulásról döntött. Ekkor azt is közölte, hogy a tőkerendezést két lépcsőben hajtja vére.

Az említett 23 milliárd forintból több mint négyet már megkapott a légitársaság, most vélhetően 18,5 milliárdos forrást kell biztosítania az államnak. Meg nem erősített információnk szerint azonban nem a teljes összeget, hanem körülbelül nyolcmilliárdot kap a cég készpénzben, a fennmaradó részt pedig más módon. Az a körülmény azonban, hogy az állam szinte az utolsó törvényes határidőig kivárt a forrásjuttatással, azt jelzi, hogy a Malév viszonylag sikeresen vette a nyári időszakot, jóllehet a légitársaságok számára ez a legjövedelmezőbb periódus, az MNV-forrás mostani időzítése egyben megalapozhatja a szűkösebb téli időszak eredményességét. Bár kérdés, hogy meddig lesz elegendő a mostani forrás, hisz április elején már végrehajtott az állam egy 2,5 milliárd forint összegű tőkeemelést, amelyből 25 millió forint a jegyzett tőkét növelte, 2,475 milliárd forint pedig a tőketartalékba került. Akkor ezt a légitársaság rövid távú finanszírozási igényének biztosításával indokolták.

Ez utóbbi tőkeemelésről szóló döntést egyébként többször elnapolták, mivel ezt nehezítette, hogy nem sikerült megállapodni a légitársaságot korábban finanszírozó orosz állami külkereskedelmi bankkal, a Vnyesekonombankkal, márpedig a magyar állam ennek keretében szerette volna rendezni a Malév tőkehelyzetét. Idővel azonban nem lehetett tovább várni, így áprilisban − a megállapodás hiányában is − megtörtént a tőkeinjekció. Egyezség azóta sincs, így feltehetően a mostani tőkeemelést is teljes egészében a magyar állam állja, aminek következtében viszont tovább zsugorodik az egykori meghatározó − ma már csak 5 százalékban tulajdonos − AirBridge Zrt. részesedése. Az említett állami forrás egy része egyébként az év elejétől rendelkezésre állt, hiszen az idei állami költségvetésben 14 milliárd forintot különítettek el e célra. További forrást jelenthet az az összeg, amiről pedig július elején döntött a kormányzat: eszerint 13,4 milliárd forintot csoportosított  át az MNV az állami vagyon gyarapításához szükséges forrás megteremtése érdekében − legalábbis ez szerepelt a kormányhatározatban, aminek kapcsán viszont senki sem nyilatkozott.

Az orosz "függőséget" időközben sem sikerült felszámolni. Ez már nem akadályozhatja a cég tőkerendezését, ugyanakkor az új befektető megjelenését gátolja − fogalmaztak korábban kormányzati szereplők. A kabinet ugyan eddig nem nyilatkozott a potenciális kérőkről (ami a kínai Hainan is lehet), ám például legutóbb bejelentkezett a Malévért a Travel Service, Csehország legnagyobb magán-légitársasága.