A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) a gyakorló pr-szakemberek továbbképzési igényeit mérte fel a két hónapig tartó kutatása során. A kérdőíveket bárki kitölthette, és az összesítésből kiderült, hogy a válaszadóknak csupán a fele tagja a szakmai szervezetnek. A szövetség szerint a legtöbben Budapestről küldték vissza a kitöltött kérdőívet és a 21 és 25 év közötti generáció bizonyult a legaktívabbnak. A válaszadók többsége nő, ami nem lepte meg az MPRSZ munkatársait, mert szerintük a pr-szakma elnőiesedése igazodik az általános nemzetközi tendenciához - írta a Kreatív Online. A felmérés értékelése során az is kiderült, hogy - a szakma fiatalodása ellenére – a válaszadóknak átlagosan több mint nyolc éve van dolguk a public relations szakmával. A legtöbben öttől tizennégy évig terjedő szakmai tapasztalatokat képesek igazoltan felmutatni, de vannak persze olyanok is, akik még egy évet sem dolgoztak pr-szakemberként. A legtapasztaltabb válaszadó ugyanakkor már 42 éve dolgozik pr szakterületen. Az MPRSZ közleménye szerint ő minden bizonnyal a public relations itthoni megjelenésének előhírnöke lehet, vagy – ami szintén nem kizárt – külföldön szerezte tapasztalatainak jelentős részét. Közel hasonló arányban vannak a céges és az ügynökségi pr-esek, és valamivel kevesebben vannak, akik az oktatás valamelyik szintjén érintkeznek a public relations szakmával. Ugyanakkor az MPRSZ szerint meglepően magas a szabadúszóként dolgozó pr-esek 11 százalékos aránya. Az iparágak megoszlása alapján a legtöbb válaszadót a kommunikációs iparban alkalmazzák, de jelentős az oktatásban dolgozó szakemberek aránya is. Mivel a felmérés a továbbképzési igények feltérképezésére készült, utánajártak annak is, hogy a megkérdezettek hogyan ítélik meg saját szakmai felkészültségüket. A válaszadók kétharmada úgy érzi, hogy volna még mit tanulnia és mindösszesen egyetlen olyan válaszadó akadt, aki úgy érezte, neki már senki nem tud újat mondani. Róla csupán annyit tudtunk meg, hogy nem ő rendelkezik a 42 éves tapasztalattal. A legtöbben egyébként workshopokon és tréningeken fejlesztenék legszívesebben a szakmai ismereteiket. Hiányosságok elsősorban a befektetői kommunikáció, az ügynökségi pr és a politikai pr területeken vannak, de sokan javítanának a hírnév ápolásával, a vállalati kommunikációval és a kormányzati pr-rel kapcsolatos felkészültségükön is.