A Wolfsburgi székhelyű autógyártó tavaly soványabb eladásokat produkált9 millió járművet, 2,3 százalékkal kevesebb autót értékesített 2024-ben. A januári jelentésből kiderült, hogy nem csupán hazájában, hanem az „árháborúval” szembenéző Kínában is visszaestek az eladások. A nehéz időszakon keresztül ment Volkswagen létszámleépítési, üzembezárási terveit eddig is árgus szemekkel figyelték a kínai autógyártók, a legújabb hírek szerint 

a Volkswagen két németországi üzeméről már tárgyal kínai befektetőkkel.

A tervek szerint a kínai Chery veheti át ezeket az üzemeket

  • végleges kivásárlással,
  • illetve lízinges konstrukcióban. 

A Totalcar cikke szerint Kína negyedik legnagyobb autógyártója a németországi Drezdában és Osnabrückben található gyárakat venné át.

  • A németországi autógyárak átvételével a nemcsak kihúznák magukat az EU által a kínai elektromos autókra kivetett vámok alól,
  • de előkészítenék európai terjeszkedésüket,
  • illetve személyre szabott autókat tudnának biztosítani a piac számára. 

A Chery International alelnöke egy interjúban azt mondta, hogy akkor véglegesítik vásárlási szándékukat, ha megismertek minden körülményt: például az ellátási láncok, a szakszervezetek és a szabályozások kapcsán.

Ha a Cherynek sikerül megállapodnia partnerével, akkor kilenc leányvállalata közül a Lepas gyártását hozzák Németországba. Tervek szerint a Chery Tiggo modellek módosított változatait gyártanák, így lenne egy kompakt crossover és egy valamivel nagyobb SUV is. Mind a két modellt belső égésű motoros, plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtáslánccal tervezik értékesíteni Európában.

Nem ez lenne a Chery első üzeme a kontinensen: 2024-ben egy volt Nissan gyárat vettek át Spanyolországban, Barcelona mellett, ahol a helyi Ebro céggel közösen gyártanak plug-in hibrid Tiggo SUV-kat. Emellett hamarosan bővítik a kapacitást és az Omoda, illetve a Jaecoo márkák elektromos modelljeit is itt gyártanák.

Januárban arról írtunk, hogy német gyártóüzem kínai átvétele csak akkor lenne lehetséges, ha azt a németországi politikusok és szakszervezetek is támogatnák. A Volkswagen akkor nem kívánta kommentálni a spekulációkat, annyit közölt: azt támogatja, hogy az osnabrücki telephely az ott legyártott utolsó jármű 2027-es kifutása után is működjön. A VW szóvivője hangsúlyozta, hogy „olyan életképes megoldást kell keresni, amely figyelembe veszi a vállalat és a munkavállalók érdekeit”.

A Volkswagen szakszervezetei  megakadályozták ugyan a gyárak bezárását, de a jövőbeli üzembezárások vagy eladások lehetősége továbbra is fennáll. A drezdai és osnabrücki gyárak eladása a szakértők szerint több százmillió eurós bevételt hozhatna a cégnek, és olcsóbb megoldás lehetne, mint az üzemek bezárása. A VW munkavállalói késznek mutatkoznak arra, hogy a kínai cégekkel közösen dolgozzanak, amennyiben azok megfelelő munkakörülményeket biztosítanak.