Amikor a tulajdonosok próbálják beárazni ingatlanukat, akkor 90 százalékuk általában abból indul ki, hogy a környéken, az utcában, esetleg az adott házban mennyiért kelt el nemrég egy ingatlan, vagy pedig megnézik az ingatlanhirdetési portálokat és az ott látható hasonló ingatlanok hirdetési árai alapján próbálják meghatározni, mennyit is ér az ingatlanuk – mondta Nagy Csaba, a Balla Ingatlan dél-budai régiós irodájának szakmai vezetője.
Ez a megközelítés azonban óriási hibákhoz vezethet. Egyrészt azért, mert az ingatlanhirdetési portálokon már eleve túlárazott sok ingatlan, hiszen mások is hasonló logika mentén hirdetik meg ingatlanukat. Másrészt pedig azért, mert a fenti forrásokból származó árakra rendszerint még 10-20 százalékot rátesznek az eladók, abból kiindulva, hogy az ő ingatlanuk nyilvánvalóan többet ér, amire meg is találják általában az indokot az ingatlan jobb fekvése, adottsága, felújításának mértéke stb. alapján.
Kapcsolódó
A probléma a szakértő szerint ezzel az, hogy két ugyanolyan ingatlan nincs.
Tehát egymáshoz hasonlítani csak úgy lehetne ingatlanokat árazás szempontjából, ha figyelembe vennénk minden eltérést, amire azonban az átlag eladó kellő tapasztalat híján nem képes. Emellett nagyon fontos lenne mindig számításba venni az aktuális piaci helyzetet, amit még a hirdetési felületek sem tükröznek vissza pontosan, nemhogy a környékbeli korábbi értékesítések.
Ugyanakkor sok eladó maga sem gondolja komolyan az általa ilyen módon meghatározott árat, úgymond csak “szondázza” a piacot, hogy az ár vajon alkalmas-e érdeklődők bevonzására. Sokan aztán később sem hajlandóak eltérni ettől az ártól, így aztán az eladhatatlan kategóriában marad az ingatlan.
Az ingatlanközvetítő ezzel szemben kellő, naprakész tapasztalattal rendelkezik a piac állapotáról, az adott pillanatban egy meghatározott területen érvényes keresletről és kínálatról. Egyrészt azért, mert napi szinten foglalkozik ingatlanok eladásával, másrészt azért, mert rendelkezésére állnak az iroda tranzakciókra vonatkozó adatai az ingatlanok minden fontos paraméterével együtt.
Nagy Csaba szerint egyébként a legjobb árat akkor kapja egy tulajdonos az ingatlanáért, ha azt a lehető leggyorsabban sikerül értékesítenie. Amennyiben túl magas árat határoz meg, miközben valós értékesítési szándéka van, akkor csak a saját dolgát nehezíti azzal, hogy folyamatosan csökkentenie kell a hirdetési árat, míg végre eléri azt a szintet, hogy megjelenik rá egy-egy érdeklődő. Csak eközben már hosszú hónapok teltek el az indulástól.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Egy újabb kutatás szerint veszített lendületéből Magyar Péter pártja
Megvan, hogy mennyi pénzért lehet hálálkodni
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora