Az  orosz olaj túlságosan is jó üzlet a MOL-nak és néhány közvetítő cégnek, a magyar állam 4-500 milliárd forint adóbevételt bukna egy váltással, mondta Holoda Attila arról, hogy egyre több támadás éri a Barátság kőolajvezetéket, ami miatt napokra leáll a szállítás. Az energetikai szakértő megerősítette, hogy Magyarországon stratégiai készleteket tartanak fenn kőolajból, így nem kell benzinhiányra számítani. A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség nyilvántartása alapján jelenleg 96 napra elegendő nyers kőolaj és feldolgozott üzemanyag áll stratégiai tartalékként rendelkezésre. 

Ha teljesen megsemmisülne az unecsai elosztóállomás, teljesen kiesik a Barátság kőolajvezeték, akkor ott van az Adria vezeték is – tette hozzá Holoda Attila a Szeretlek Magyarországnak. Unecsa nem kizárólag Magyarország és Szlovákia ellátása miatt jelentős, sokkal inkább a Balti-tenger felé irányuló „árnyékflotta” ellátása szempontjából fontos, hiszen Szentpétervár mellett, a leningrádi kikötőből innen tankolják fel ezeket a hajókat, és ugyaninnen szolgálják ki a belorusz finomítókat is.

Gulyás Gergely: Üzemanyaghiány alakulhat ki, ha nem változik a helyzet

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón arról is beszélt, hogy véleménye szerint Ukrajna a kőolajszállítás blokkolásával zsarolja Magyarországot és Szlovákiát a békepárti álláspontjuk miatt. Erről itt olvashat többet >>>

Az utóbbi időben megszaporodtak az ukrán támadások az orosz finomítók ellen, nagyjából a kapacitásuk 30 százalékát már megsemmisítették.

Oroszországban, főleg a távol-keleti régiókban üzemanyaghiány alakult ki, kilométeres sorokban várják az emberek, hogy benzinhez vagy gázolajhoz jussanak. Ezért Oroszország most Belorussziából próbál üzemanyagot beszerezni, így vált különösen fontossá az említett elosztóállomás. Tehát a támadás elsődleges célja ez volt, a magyar és szlovák ellátás érintettsége inkább csak járulékos következmény – fogalmazott Holoda Attila. Az ukránok régóta mondják, hogy Magyarországnak és Szlovákiának is le kellene válnia az orosz olajról. Az orosz olaj viszont annyival olcsóbb, hogy a MOL és a magyar állam, haszonélvezőként nem akar lemondani a többletbevételről.

Holoda Attila pontosította azt az információt, hogy nem tud Magyarország az orosz olajról könnyedén leválni, mert a finomítók kifejezetten az orosz, uráli típusú olajra vannak állítva. Mint mondta, nem átállítva, hanem optimalizálva vannak rá. A kettő nem ugyanaz. Minden finomító képes különböző típusú olaj feldolgozására, csak más-más a kihozatal. A szocialista időszakból örökölt ellátási lánc miatt került többségében uráli olaj Magyarországra és Szlovákiába, ezért optimalizálták erre a kihozatalt.

De ez nem jelenti azt, hogy más típusú olajat ne tudnának feldolgozni.

Az uráli olajhoz hasonló típus akár ki is keverhető például Százhalombattán, vagy az omisalji tartályparkban is. Az Adria vezeték pedig azonnal bevethető. 2023-ban a Janaf és a MOL közösen tesztelte a vezetéket, havi 1,2 millió tonna kapacitást mértek, ami évente 14,4 millió tonna. A két finomító, Százhalombatta és Pozsony együtt sem használ ennyit, legfeljebb 11–12 millió tonnát – magyarázta a szakértő.

Holoda Attila szerint elképzelhető, hogy leáll a Barátság kőolajvezeték.