Az előző évekhez képest jóval kevesebb turbulenciával, sokkal inkább erős utazási lendülettel pörgött a nyári szezon Európa repterein, mindenütt jelentős forgalomnövekedést mértek.
Kiemelkedő teljesítményt nyújtott Ferihegy: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az utasok száma már júniusban elérte az 1,7 milliót, ami éves alapon 9 százalékos bővülést jelentett, az év első felében pedig összesen 15 százalék volt a növekedés.
Miközben a legnépszerűbb, európai útvonalakon – a tradicionális nyaralójáratokon is – a jegyárak 5-15 százalékkal drágultak, a folyamatos munkaerő-kihívások, a szűkös kapacitás, a növekvő forgalom nyomása, valamint a geopolitikai bizonytalanságok ellenére
a 2025-ös szezont jól teljesítette a légi közlekedési ágazat
– értékelt az Economxnak Varga G. Gábor iparági szakértő, az Egek Ura Blog alapítója.
Voltak késések, bár idén kevesebb ideget nyeltünk
Nehézségekből idén sem volt hiány, főként a az Európa szerte jellemző, átlagosan közel 5 százalékos forgalomnövekedést volt kihívás kezelni – ennek módja országonként eltérő volt, függően a geopolitikai feszültségek közelségétől is, de végeredményként globálisan felszálló ágba került a repülős turizmus.
Nem újdonság, hogy
az utasok legtöbbször a pontosság miatt bosszankodhattak:
míg tavasszal még a járatok több mint 83 százaléka indult vagy érkezett időben, addig a növekvő nyomás miatt a nyár közepére az utak mindössze 67 százaléka teljesült pontosan.
De az Eurocontrol adatai szerint még mindig 7 százalékkal jobban alakultak idén a járatkésések, mint egy évvel ezelőtt – emelte ki.
Nyomás alatt a légi irányítás, de állták a sarat
A kontinensen nagy kereslete volt a skandináviai és az Ibériai Félsziget között közlekedő légi utaknak – naponta tízezer járat indult a nyáron.
Viszont többek között a magyar légiforgalom-irányítás erőfeszítéseinek is köszönhető, hogy míg Dél-Európa és Észak-Európa között a forgalom csaknem öt százalékkal bővült, a regisztrált késések száma közel felére csökkent – mondta Varga G. Gábor.
Pedig az irányítás nagy terhelés alá került: az európai TOP20-on belül a júliusi adatok szerint a Hungarocontolnál mért növekedés volt a legnagyobb, 11 százalék.
Míg a budapesti reptér 2025 júliusában nem volt rajta a húsz legforgalmasabb európai repülőtér listáján, addig a magyar légi forgalom irányítás igen: a hazai a kilencedik legnagyobb forgalmú légtér volt Európán belül – jelezte.
Összehasonlításképpen: Bécsben 9,3, Londonban 2,9 százalék volt a növekedés, a késések miatt leginkább szenvedő irányítóközpont, Karlsruhe pedig 5 százalékkal nagyobb forgalmat regisztrált, mint tavaly ilyenkor.
Tudatos felkészülés és a szerencse is közrejátszott
Az iparági szakértő szezonértékelésében összefoglalta: a Magyarországról induló és ide érkező utasok 2025 nyarán azt tapasztalhatták, hogy lényegesen javult a repülési helyzet tavalyhoz képest, amit az adatok is alátámasztanak.
Ebben a hazai légi irányítás előnyére hozott, több fontos intézkedés is szerepet játszott.
Például a légitársaságok, a Budapest Airport és a Hungarocontrol között sokkal hatékonyabb lett a kommunikáció, és már a felkészülési szakaszban finomhangolták a menetrendeket, a munkaerőkapacitást, emellett a légitársaságok jó előre tartalékokat is építettek a rendszerbe.
Tavalyi kezdeményezés, de idén is folytatódott: a repülőtér munkatársai dedikált zónában, kiemelt figyelmet fordítottak a késésben mégis érintett utasokra – mutatott rá szakértő, aki szerint a kedvező repülési élményhez némi szerencse is kellett: az időjárás idén kíméletesebb volt a légi közlekedés szereplőivel.
Rekordmennyiségű áruforgalom
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2025. júniusi és júliusi hónapokban a forgalom markáns növekedést mutatott a 2024-es azonos időszakhoz képest, mind az utas-, mind a légiáru-forgalom tekintetében. Utóbbinál egészen látványos a bővülés: a légiáru (cargo) forgalom 40 százalékos bővüléssel 2025 júniusában 35 ezer tonna volt, az első féléves volumen pedig már 200 ezer tonna fölé ugrott – ez másfélszeres a tavalyi bázishoz képest. Ilyen megugrást a régióban más repülőtér nem regisztrált – hangsúlyozta Varga G. Gábor.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott a fogyasztóvédelem
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Összerúgják a port a britekkel is az oroszok, nem fogadják el a morális felelősséget
Orvvadász testvérpárt kaptak el Tapolcán
A hálapénz eltűnt, de jelentkezett egy új probléma az egészségügyben