Nemrég debütált az Európai Bizottság tervezete a 2028–34-es ciklusra vonatkozó, 1,2 billió eurós uniós költségvetésről, amelyre első körben több tagállamban fölerősödtek a kritikus hangok, például a gazdák támogatása kapcsán.
Ám a viták sora az elkövetkező két évben kitart, hogy végül a bevételek és kiadások közös, új hétéves rendszeréről a 27 tagállam egyhangúan döntsön.
Magyarország számára különösen izzasztó harcok következhetnek, mivel a bizottság olyan költségvetést javasol, amely
radikálisan szigorítaná az uniós források kifizetését,
a jogállamisági feltételek abszolút kiterjesztésével.
Ezzel nem titkoltan a demokratikus normákat megsértő kormányokat veszik célkeresztbe, ami újabb, éles politikai konfliktusokat sejtet.
Brüsszel ugyanis amellett, hogy kiterjesztené a kifizetések és a demokratikus visszaesés közötti kapcsolatot, 2028-tól már közvetlenül a civil társadalomhoz juttatná el az elzárt pénzeket, hogy
„ne a lakosságnak kelljen megfizetnie a vezetők hibáinak terhét”
– idézi a Politico a tervezet.
Az Euractiv szerint márpedig ez főként Magyarországnak szóló hadüzenet, amely a jogállamiság megsértése miatt már így is
18 milliárd eurót veszített az uniós forrásokból
(10,5 milliárdot az újjáépítési forrásokból és 7,5 milliárdot a kohéziós transzferekből).
Megszorítások jöhetnek, de a kontroll marad
A tagállami képviselők alapvetően aggódnak a bizottság első verziós pénzügyi keretterve kapcsán, például, mert olyan alacsony kiadási plafont irányoz elő, hogy abból az EU nem érne el előrelépést a következő ciklusban.
Szerintük a javasolt költségvetés nem biztosít elegendő forrást az olyan prioritásokra, mint a kohézió, a mezőgazdaság, a védelem, az éghajlatváltozás, és a mindenki számára működő és fenntartható gazdasághoz szükséges beruházások, sőt, megszorításokhoz vezetne – idézi a tervezet társelőadóinak aggályait az Európai Parlament (EP) minapi közleménye.
Ebben leszögezik: olyan büdzsé sem elfogadható, amely széttagolt nemzeti terveket támogat az európai célkitűzések helyett.
Európának közös jövőképre van szüksége, nem pedig 27 különálló bevásárlólistára
– fogalmaznak.
Abban viszont határozottan egyetértenek, hogy tartani kell az EP szigorú felügyeleti jogkörét a források kiosztása fölött, és nem lehet megkerülni a kiadások demokratikus ellenőrzését.
Kikerülnék a kormányt, hogy célba érjen a pénz
A Politico részletezi: jelentős újdonság lehet az EU-s gyakorlatban, hogy 2028-tól már nemcsak a költségvetés egyes elemeinél, hanem teljeskörűen,
minden uniós forrásra kiterjeszthetik a jogállamisághoz kötött, általános feltételrendszert.
Egyúttal bezárnák azokat a kiskapukat, amelyek révén a tagállamok a pénzügyi eszközök átcsoportosításával kikerülhetik a európai normák betartását.
Olyannyira elszántak, hogy a társadalom garanciát is kapna: Ursula von der Leyenék azt szeretnék, hogy a pénz eljusson az uniós finanszírozás kedvezményezettjeihez – például a civil szervezetekhez vagy az egyetemekhez –, függetlenül attól, hogy egy kormány betartja-e a jogállamiság elveit. Akár
közvetlenül is kifizethetik az érintetteket, megkerülve a központi kormányzatot.
Azok a tagállamok, nevezetesen Magyarország, amelyek az igazságszolgáltatás és a média szabadságának korlátozásával már megsértették az EU jogállamisági normáit, további jelentős összegű finanszírozástól eshetnek el a központi uniós költségvetésből – összegez a brüsszeli lap, amelyet a Portfolio is idézett.
Kérdés, kin múlik majd az uniós források sorsa
A Politico azt is felidézi, hogy a magyar kormányfőnek „viharos a kapcsolata” az EU döntéshozóival és a többi kormányzattal, amelyek bírálták az általuk Oroszország-barát és autoriter politikának tartott álláspontjait. Eközben az EU intézkedéseket hozott Magyarország ellen, és már visszatartott némi finanszírozást – egészen pontosan 18 milliárd eurót.
Megállapítják:
az új reformterv lényegében egy „Lex Magyarország”,
mivel Orbán Viktor évek óta konfliktusban áll Brüsszellel, míg 2026-ban választások elé néz.
Márpedig több uniós ország már jelezte, hogy támogatja a szigorítást, például fő nyugat-európai gazdasági partnerünk, Németország is, amelyről itt írtunk korábban.
Ugyanakkor a tárgyalások a végleges szövegről ezután következnek, és várhatóan csak 2027-ben születik döntés – jegyzi meg az Euractiv.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen