Eleddig az autógyártók milliárdos többletkiadásokat könyveltek el Donald Trump amerikai elnök áprilisi vámtarifáinak hatálybalépése óta, megkímélve az amerikai autóvásárlókat a drágulástól – számol be róla a Reuters.
Az autógyártók vezetői és elemzők szerint is
az autóáraknak mostanáig már emelkedniük kellett volna.
Ám ez nem történt meg, mivel néhány más iparághoz hasonlóan a vállalatok úgy döntöttek, inkább lenyelik a pluszköltségeket ahelyett, hogy áthárítanák azokat a fogyasztókra.
Az Edmunds autókereskedelemmel foglalkozó weboldal adatai szerint az új járművek gyártói által javasolt átlagos kiskereskedelmi ár (MSRP) kevesebb mint 1 százalékkal emelkedett március közepétől augusztus közepéig az Egyesült Államokban.
Az autógyártók visszafogottsága idén ősszel is folytatódott, mivel a márkák csak szerény áremelést hajtanak végre a 2026-os modellévi kínálatuk bevezetésekor. A Cox Automotive adatai szerint az autómárkák augusztusban 3,3 százalékkal emelték átlagos áraikat, ami meghaladja a tavalyi emelést, de összhangban van a történelmi átlagokkal.
De most, hogy úgy tűnik, Trump számos vámtarifája valószínűleg érvényben marad, az autógyártókra egyre nagyobb nyomás nehezedik az árak emelése érdekében, ezt állítják az elemzők és a kereskedők.
A General Motors úgy számol, idén akár 5 milliárd dollár bruttó vámokkal kapcsolatos költséggel is szembesülhetnek, míg a Ford FN 3 milliárd dolláros bruttó veszteséget emleget. Az autógyártóknak számos eszközük van, amelyeket bevethetnek, mielőtt a vásárlókat terhelnék ezzel a többletköltséggel.
Az amerikai fogyasztók valószínűleg nem lesznek képesek elviselni a jelentős áremelkedéseket, miután a koronavírus-világjárványt követően az új és használt járművek árai több évig is emelkedtek. A Cox Automotive adatai szerint az átlagos tranzakciós árak 2019 óta mintegy 30 százalékkal ugrottak meg, elérve a 49 077 dollárt.
Warren Browne tanácsadó és korábbi GM-vezető elemzése szerint a vámokkal kapcsolatos költségek júniusban éves szinten közel 2300 dollár többletköltséget tettek ki járművenként, az összes belföldi és importált járműre vonatkoztatva.
Kapcsolódó
A legnagyobb japán autógyártók tagadják, hogy emiatt emelték az áraikat
A Toyota, a Honda és a Nissan is azt nyilatkozta, hogy az áremelkedések nem az amerikai vámok következményei. Japán 15 százalékos autóvámmal néz szembe a Trump-adminisztráció döntése után. Részletek >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Eltörölnék a Brexitet a munkáspártiak
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Hódít a magyarellenesség? Annyi a támogatójuk, hogy lazán tarolnának a román szélsőségesek, élükön Georgescuval
Remeghetünk 2026 miatt? A kétszámjegyű drágulás éve rúghatja ránk az ajtót jövőre
Friss V4-es adatsor – Csehország már célértéken belül, Magyarország még küzd
Váratlan fordulat történt a Malév-csőd ügyében - milliárdok érkezhetnek
A fél ország újratervezett, irdatlan mennyiségben mozdultak meg állampapírpénzek
Végre: óriási mennyiségre szerződhet a Mol a horvát Janaffal