A hétfőn megszavazott adótörvények véglegesnek még semmiképp nem tekinthetők, ám több ponton már kijelenthető, milyen változásokra érdemes készülni. A kormány adóelképzeléseinek sarokpontjai mellett − mint a szuperbruttó, az adójóváírás, a tb-járulékok átnevezése − több menet közben kialakult, benyújtott javaslat sorsa is eldőlt.

Az autósokat jövőre pozitív és negatív változások egyaránt érik majd − az áfa általános kulcsának emelését ide nem számítva, ám ez nem autóspecifikus. Csökken a regisztrációs adó, a gépjármű-átírási illeték viszont emelkedik, de legalább tekintettel lesz a jármű korára. Külföldi rendszámmal csak egy napig lehet furikázni.

A gépjármű átírásának illetékét már a kormány által benyújtott verzió is tartalmazta, ezen egy kicsit faragott Rogán Antal támogatott módosítója. Ezek szerint a hengerűrtartalom helyett az autó teljesítménye lesz a mérvadó, emellett pedig három kategória is lesz a három évnél fiatalabb, a három−nyolc éves és a nyolc évnél régebbi autókra. Lapunk számítása szerint egy 1,6 literes, hatéves, 80 kilowatt (109 lóerő) teljesítményű autó átírása után eddig 28,8 ezer forint illetéket kellett fizetni − köbcentinként 18 forintot −, jövőre viszont 44 ezret. Ha az autó három évnél fiatalabb lenne, 52 ezer, ha nyolc évnél régebbi, akkor 36 ezer forint lenne az átírás illetéke.

A regisztrációs adón viszont sokat lehet majd spórolni. Esetenként akár a mostani adó ötöde is lehet az új, vagyis mindenképp érdemes pár hónapig még a régi autóval − vagy villamossal − járni. A szintén Rogán Antalhoz köthető módosító indoklása szerint a cél a járművásárlás élénkítése. A legkisebb teljesítményű, legkorszerűbb új autónál mindössze 45 ezer forint lesz az adó 250 ezer forint helyett, ami összességében fel sem tűnik a bruttó vételárban − egy extra tartozék beszerelése is beleférhet pluszban.

A legkorszerűbb motorral rendelkező, de legnagyobb teljesítményű kategóriába tartozó − 2,5 literesnél nagyobb − autó adója kétmillió helyett 400 ezer forint lesz. A legnagyobb tétel több millió forinttal csökken: a legrosszabb besorolású benzinzabálók adója nyolcmillió helyett 4,8 millió forint lesz. Az elektromos hajtású autók után nem kell adót fizetni, a hibrideké pedig 76 ezer forint lesz − ez a harmadik legkisebb tétel.

A közlekedési törvényt is módosítják a külföldi rendszámok visszaszorítására

Jelentősen szigorodik a külföldi rendszámú autók magyarországi használata. A közúti közlekedésről szóló törvény ugyanis úgy módosul, hogy ilyen autót Magyarországon élő magánszemély csak egy napig használhat − vagyis lényegében arra van ideje, hogy elguruljon és lecserélje a rendszámot. Ha az autó nem az övé, hanem például egy cégtől bérli azt vagy egy céges autóról van szó, a magánszemélynek rendelkeznie kell az üzemben tartó írásos hozzájárulásával az autó használatához.

Ez persze a gyakorlatban egy perc alatt legyártható, de azt is érdemes figyelembe venni, hogy a bemutatott dokumentum alapján elég gyorsan indítható akár adóhatósági ellenőrzés is. A szlovák (és egyéb) rendszámmal trükközők így kellemetlen helyzetbe kerülhetnek. Ráadásul jövőre már a regisztrációs adón sem lehet majd annyit nyerni, hogy mindenképp megérje külföldi rendszámmal járatni az autót.

Regisztrációs adó mértéke (ezer forint)


Környezetvédelmi besorolás



Hengerűrtartalom, liter11-nél jobb9−116−844-nél rosszabb
Benzines 1,1-ig, dízel 1,3-ig45180270360540
Benzines 1,1−1,4, dízel 1,3−1,565260390520780
Benzines 1,4−1,6, dízel 1,5−1,7853405106801020
Benzines 1,6−1,8, dízel 1,7−2,013554081010801620
Benzines 1,8−2,0, dízel 2,0−2,5185740111014802200
Benzines 2,0−2,5, dízel 2,5−3,02651060159021203180
Benzines 2,5 felett, dízel 3,0 felett4001600240032004800
Elektromos0



Hibrid és egyéb76



Forrás: törvénytervezet