Az elkövetkező években gyökeresen átalakul az, ahogyan az emberek vásárolnak, fizetnek és kapcsolatba lépnek a digitális szolgáltatásokkal. A mesterséges intelligencia (AI) nemcsak kiegészíti majd a felhasználói élményt, hanem önálló szereplővé válik a fogyasztói döntéshozatalban – mondta Marcin Witkowski, a Visa Közép- és Kelet-Európáért felelős felhasználói élmény (UX) és mobiltermékek vezetője cégcsoportunk 2025-ös AI Summit rendezvényén.

Perszonalizáció

A jövőben a hiperperszonalizáció válik meghatározóvá. Egy egyszerű ruhavásárlás során például az AI pontosan tudja majd, milyen méret, szín vagy stílus illik legjobban a felhasználóhoz – így a vásárlás nemcsak gyorsabb, hanem sokkal hatékonyabb is lesz.

A weboldallátogatások harmada már „szem nélküli” lesz: nem emberek, hanem AI-platformok keresnek és látogatnak majd oldalakat. Ez összefügg a sokat emlegetett „dead internet theory”-val is, amely szerint az internet tartalmainak jelentős részét emberként már lehetetlen feldolgozni.

Ez teljesen új kihívást teremt a keresőoptimalizálásban is. A klasszikus keresőmotor-optimalizáció (SEO) helyett megjelenik a generatívmotor-optimalizáció (GEO), amelynek célja, hogy a tartalmak az AI-ügynökök számára is kereshetők és feldolgozhatók legyenek.

Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Automatizált döntések és tranzakciók

A mesterséges intelligencia egyre több hétköznapi feladatot képes átvenni: szállásfoglalást, utazás megszervezését vagy éppen pénzügyi döntéseket. 2024 szeptemberében megtörtént az első, AI és AI közötti kriptotranzakció – ez mérföldkő, amely egy új korszak kezdetét jelzi a gépek által önállóan végrehajtott pénzügyi műveletekben.

A kérdés azonban adott: hol húzódik a határ a lehetőségek és a kockázatok között? Az AI-ügynökök kontrollja, a fogyasztói bizalom és a munkaerőpiaci hatások mind olyan tényezők, amelyeket szabályozásban, etikai keretekben és technológiai fejlesztésben is kezelni kell.

Jövőbe mutató vízió

A Visa már megteremtette annak lehetőségét, hogy az AI-k közvetlenül használják a fizetési rendszert. A következő cél az, hogy ez a képesség az e-kereskedelem teljes szegmensében elérhető legyen.

Ennek kulcselemei:

  • AI-környezethez igazított, AI-kész „kártyák”,
  • AI-vezérelt perszonalizáció a vásárlási élményben,
  • egyszerű, biztonságos fizetési megoldások, amelyekben a felhasználók valóban meg tudnak bízni.

A lényeg, hogy az AI-ügynökök a teljes vásárlási folyamat során támogassák a felhasználókat – a választástól a fizetésig. Gondoljuk csak el például, hogy egy utazásra való készülésnél a szállás lefoglalásától, a számlák kifizetésén át egészen a repjegy és a reptéri transzferrel kapcsolatos ügyintézésig mindent egy mesterséges intelligencia alapú eszköz végez el helyettünk.