A stabil anyagi és jövedelmi helyzet, valamint a családi, baráti kapcsolatok adnak leginkább biztonság- és komfortérzetet a Z-generáció tagjainak – derül ki az Alfa Biztosító friss kutatásából. A felmérés eredményei szerint a 20 és 30 év közötti fiatalok számára a megfelelő önismeret – tehát az erősségek és a gyengeségek felismerése – a legfontosabb a magabiztossághoz szükséges belső tényezők közül: ezt az elemet a válaszadók 58 százaléka említette meg az öt legfontosabb elem között.
Szintén nagyon fontos a fiatalok között a kitartás, a céltudatosság (itt az említési arány 49 százalék), illetve a problémamegoldó képesség (31 százalék). A külső tényezők között az anyagi biztonságé, a jó jövedelemé az első hely 57 százalékos aránnyal, hajszállal megelőzve a jó külső megjelenést. Szintén nagyon fontos tényező a Z-generáció tagjai szerint – 48 százalék feletti említési aránnyal – a megfelelő családi háttér és a pozitív visszajelzések gyűjtése is.
Aktív nyugdíjas élet?
Ahhoz, hogy pénzügyi szempontból magabiztosnak érezzék magukat, a rendszeres és jó jövedelem a legfontosabb – ezt több mint 45 százalékuk első helyre tette a megadott hét lehetőség közül. Figyelemre méltó, hogy a második helyre a rendelkezésre álló pénz hatékony beosztása került, megelőzve ezzel a saját megtakarítás meglétét is. A negyedik a szülők pénzügyi támogatása, amely a biztosítás meglétét előzte meg – utóbbi bő 7 százalék szerint a legfontosabb szempont.
A kutatás eredményei szerint a nyugdíjcélú megtakarítások még nem jelentenek elsődleges célt a Z-generáció tagjainak: csak bő egytizedük nyilatkozott úgy, hogy fontos célról van szó és el is kezdte a takarékoskodást. Bő 30 százalék szerint viszont ugyan fontos ez a cél, de még nem itt van a fókusz, 28 százalék pedig azt válaszolta, hogy jó lenne már nyugdíjra előtakarékoskodni, de még nincs miből. A megkérdezettek nagyjából fele nyugalomra és anyagi biztonságra vágyik idősebb korában – itt egyébként több választ is meg lehetett adni –, 49 százalékuk töltené aktívan, akár utazással is nyugdíjas éveit, míg 27 százalékuk elsősorban a családjának szentelné magát.
Jó jövedelem, na meg egészség
A kiegyensúlyozott jövőhöz szükséges két legfontosabb dologként a legtöbben a stabil, jól fizető munkahelyet említették (77 százalék), de magas említési arányt ért el a fizikai és a mentális egészség (48 százalék), valamint a piacképes tudás (33 százalék) is. A magunkról való gondoskodáshoz a legfontosabb első lépést is a stabilabb, jobb jövedelem elérése jelenti a válaszadók többsége szerint, miközben a második helyen végző szempont – ami a szülők, barátok véleményének kikérése – már csak 15 százalék körüli eredményt hozott.
Az anyagi és egzisztenciális biztonság eléréséhez szükséges tényezők közötti, hét elemből álló rangsorban a karrierépítés végzett az élen (29 százalék), miközben a teljes életút megtervezését a fiatalok ötöde ítélte a legfontosabbnak. A családalapítás 17 százaléknál került az első helyre, de a ház, a lakás megvásárlása is sokaknál – 14 százaléknál – kiemelt jelentőségű.
A kutatás szerint a 20-30 év közötti fiatalok nagyjából háromötöde legfeljebb ötéves időtávra tervez előre, ezen belül is igen magas, 33 százalék körüli a maximum 1-2 évben gondolkodók aránya.
Ugyanakkor láthatók különbségek a biztonságérzethez szükséges jelenlegi elvárások és a középtávú célok között. Így amikor a két legfontosabb dolgot kellett megjelölni, amit öt éven belül el szeretne érni a válaszadó, a pénzügyi stabilitás 58 százalékos említési arányt szerzett, de 40 százaléknyian a saját otthon megteremtését is megjelölték. Arra a kérdésre viszont, hogy most mi ad leginkább biztonságérzetet, a válaszadók bő 40 százaléka a baráti, családi kapcsolatait jelölte meg, miközben a megtakarításokat és a stabil munkahelyet csak 14, illetve 13 százalék.
Biztosítót így választanak
A válaszadók fele szokott rendszeresen – akár szórakozási, akár pihenési céllal – külföldre utazni. A rendszeresen külföldre utazók 62 százaléka mindig köt utasbiztosítást, 46 százalékuk ezt online csatornán keresztül teszi. A válaszadók ötöde viszont csak különleges esetekben biztosítja magát, 18 százalékuk pedig soha nem él ezzel a lehetőséggel. Az utasbiztosítási konstrukciók közül a válaszadók legnagyobb hányada – 26 százaléka – egyértelműen az ár alapján választ, míg 18 százalék a jól bevált, megszokott biztosítóját keresi. 9 százaléknak viszont a gyorsaság a fő szempont, vagyis ők a legegyszerűbben, online elérhető termék mellett döntenek.
Azt, hogy a biztosító értékrendje összhangban legyen a sajátjával, csak 13 százalék gondolja kiemelten fontosnak, de 26,5 százalék mondta azt, hogy több, hasonló ajánlat esetén az olyan értékek, mint a környezettudatosság vagy a társadalmi felelősségvállalás választási szempont is lehet. Nem meglepő módon a fiatalok többsége a biztosításoknál is a digitális csatornákat preferálja: 52 százalékuk. ha teheti, kizárólag online intézi ügyeit.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!