Még karácsony előtt kötött megállapodást a  Volkswagen a szakszervezetekkel a költségcsökkentésről. A gyáraknak teljesíteniük kell az éves célokat, mert a szakaszos mérföldkövek elérésétől függenek az új beruházások. Az továbbra is kérdéses, hogy hogyan csökkentik a kapacitást és a munkaerőt egyszerre, úgy, hogy nem akarnak felülről jövő leépítést kezdeményezni.

Radikális változásról szóltak a hírek a Volkswagen háza tájáról, de a németországi költségcsökkentési megállapodás nagymértékben támaszkodik az autógyártó hagyományaira, a vezetők és a dolgozók közötti együttműködésre – írta meg a Reuters vállalati forrásokra hivatkozva.

Emiatt egyes befektetők és elemzők megkérdőjelezik, hogy beválthatja-e a kapacitás csökkentésére és a 35 000 munkahely csökkentésére vonatkozó ígéreteket az autógyár, mert a menedzserek szerint ezek a változások létfontosságúak a vállalkozás túléléséhez a gyenge kereslet és az olcsó kínai verseny miatt.

A szakszervezetek és a Volkswagen vezetése karácsony előtt kötötte meg azt a szerződést, amelynek  értelmében minden részlegnek saját költségcsökkentési célt kell kitűznie a termelékenység növelésére, amelyet az egy dolgozóra legyártott autók számával mérnek.

Mindkét oldal vezetői negyedévente adnak majd jelentést az előrehaladásról – tették hozzá a vezetői források, hangsúlyozva, hogy ha az időközi költségcsökkentési célokat nem teljesítik, a tárgyalásokat újra kell kezdeni.

A cég mintegy 4 ezer vezető beosztású munkatársa vállalja, hogy 2025-ben és 2026-ban egyaránt 10 százalékkal csökken a jövedelme, az azt követő három évben pedig 8-6-5 százalékos csökkentés következik. Ezt a prémiumok és az egyéb plusz juttatások jelentős visszavágásával érik el. Erről itt olvashatnak többet >>>

Ez egy olyan modell, amely magán viseli a Volkswagen együttműködési és kompromisszumképes hagyományainak minden jegyét, nem pedig felülről kikényszerített változtatásokat jelent, amelyek ugyan nagyobb biztonságot hozhattak volna, de kárt okozó sztrájkok kockázatával is jártak volna.

Sok kérdés maradt, például, hogy:

  • az autógyártó hogyan veszíthet el ennyi dolgozót anélkül, hogy senkit sem bocsátana el;
  • mikor következik be a beígért termelési kapacitáscsökkentés;
  • és hogy mit hoz a hosszútávú jövő az üres csarnokokkal rendelkező üzemek számára.

Emiatt egyes befektetők elbizonytalanodtak, a Volkswagen részvényei az októberi szint alatt mozogtak, mielőtt a negyedéves nyereség zuhant volna.

A tét nagy.

Míg a Volkswagen-csoport az Auditól a SEAT-ig és a Skodáig számos márkát ölel fel, 2023-ban járműeladásainak több mint felét a névadó márka adta.

Az elhúzódó tárgyalások során a szakszervezetek azt mondták, hogy a cég három-négy gyár bezárását helyezte kilátásba. A Volkswagen nem volt hajlandó konkrét számot közölni, de többször is kijelentette, hogy le kell majd állítania egy-egy üzemét.

Végül a két fél megállapodott abban, hogy

  • 2025-ben leállítják a termelést egy drezdai üzemben, amely 300 embert foglalkoztat;
  • és 2027-ben egy osnabrücki üzemben, amely körülbelül 2300 embernek ad munkát,

de elkötelezték magukat amellett, hogy más munkalehetőségeket keresnek a telephelyeken nekik. 

A kínaiak már készülnek lecsapni a Volkswagen gyáraira

Noha a német autóipari óriás egyelőre mégsem zár be gyárakat, ha mégis feleslegessé válik egy németországi üzem, arra már lenne egy vevő: Kína. Erről itt olvashat többet >>>