Világ egyik legirigyeltebb állását adta fel Matthias Müller, a Posrche volt vezérigazgatója, aki a hét végétől áll a károsanyag-kibocsátási botrányba keveredett  Volkswagen élén - kezdi az új vezér jellemzését a Financial Times (FT). Nem pusztán azért, mert a Porsche a világ egyik autóikonja, hanem azért is, mert a luxusportmárka autóinak értékesítése gond nélkül, folyamatosan hozza a nyeresége a VW-csoportnak.

Miután azonban kinevezték a Volkswagen élére, egy csapásra a világ jelenleg legnehezebb menedzserfeladata szakadt a nyakába: egy erkölcsileg lenullázódott nagyvállalatot kellene visszahoznia a sírból. A 62 éves Müller egész karrierjét a Volkswagen leányvállalatainál töltötte. Közismerten jó viszonyban van a konszern szavazati jogainak többségével rendelkező Porsche és Piech családokkal.

Nem báb

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a bábjuk lenne. Nagyon különbözik Winternkorntól - mondta az FT-nek egy az ügyhöz közel álló informátor. Tart egy távolságot a vállalattól, ami lehetővé teszi, hogy kritikusan viszonyuljon hozzá. Sokkal kevésbé alkalmazkodó, már-már nonkonformista és sokkal inkább nemzetközi szinten gondolkodik, mint elődje. Ezzel egyidejűleg pontosan ismeri, hogyan működik a Volkswagen.

Szemben a nyilvános megszólalásokon gyengén beszélő Winterkornnal, Müller magabiztos és világos előadó. Ezeket a készségeit alaposan le fogják tesztelni a közeljövőben: mondanivalóját politikusokkal, a szabályozó hatóságokkal és a médiával is meg kell majd értetnie.

Elődje alatt erősen centralizáltan működött a cég. A fiatalabb vezetők nem mertek őszintén megszólalni. Müllert azonban csapatjátékosnak tartják.

Személycserék a VW-konszern cégeinek élén

A Volkswagen-konszernhez tartozó márkák élén több személycserét is végrehajtanak a következő hetekben - írta az MTI. A konszern márkáit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria hétfőn kiadott közleményéből kiderül, hogy a VW személyautó-üzletágának értékesítésért, marketingért és vevőszolgálatért felelős elnökhelyettesévé Jürgen Stackmannt nevezik ki, aki jelenleg a SEAT igazgatótanácsának elnöke. Stackmann helyét Luca de Meo veszi át, aki az Audi AG értékesítésért, marketingért és utóértékesítésért felelős ügyvezető elnökhelyettese.

A Skoda márka új vezérigazgatója a Porsche AG igazgatóságának értékesítési és marketing területért felelős tagja, Bernhard Maier lesz. A jelenlegi vezérigazgató, Winfried Vahland a Volkswagen-csoport újonnan létrehozott észak-amerikai régiójának vezetését fogja átvenni. Az új csúcsvezetők várhatóan 2015. november elsejétől töltik be tisztségüket.

Oliver Blume termelési igazgató veszi át a Porsche AG vezérigazgatói posztját a Volkswagen élére átigazoló Matthias Müllertől - közölte a dpa német hírügynökség a vállalat belső köreiből származó értesülésekre hivatkozva. A Porsche AG felügyelőbizottsága még a héten összeül a vezetői kinevezés megvitatására. A 48 éves Blume két évtizede dolgozik a VW-nél és 2013 óta a Porsche autógyárnál.

A nagy ismeretlen

Az vezérigazgatónak az a kérdés okozhatja a legnagyobb fejfájást, hogy miként érintheti a botrány a VW dízelautóinak eladását. Ilyen motort szerelnek a cég Európában értékesített autóinak több mint felébe. Emellett más gond is akad itt: már a csalás kiderítése előtt lassultak az eladások a vállalat legígéretesebb, legnagyobb profitot hozó piacán, Kínában. A botrányt látva a vevők feltehetik a kérdést: miért kellene megfizetnem azt a felárat, amibe a VW emblémás autó birtoklása kerül, ha nem kapok ezért többet?

A USA Today keresetlen szavakkal foglalta öt pontba az új vezérigazgató feladatait. Az első: ki kell purgálnia a cégtől a tetteseket a vezetőktől a technikusokig. Mindenkit, aki tudott az emissziós teszteket becsapó szoftver telepítéséről, és aki részt vett az ügy eltusolási kísérletében. Nyilvánvalóan erkölcstelen volt, amit csinálták, és tudták, hogy erkölcstelen - foglalja össze egy üzleti etikával foglalkozó szakember a kínéletlenül kivágandó "tumor" lényegét.

Időzített bomba és öngyilkosság

A második szabály: világos szabályokat kell alkotni a további teendőkkel kapcsolatban. Elsősorban egyértelművé kell tenni, hogyan kell tálalni a tényeket. Nem szabad utat nyitni az előtt, hogy találgatások kapjanak lábra például a céggel szemben esetleg indítható jogi eljárásokkal vagy a pénzügyi adatokkal kapcsolatban - mondja Jason Vines pr-szakember. Röviden: a spekuláció időzített bomba, a hazugság öngyilkosság.

Ne feledkezzen meg a termékről! - hangzik a harmadik elvárás. A cég ellen több kontinensen számos eljárás indul. Az amerikai kongresszusi meghallgatásoktól kezdve a pertársaságban indított perek sorozatán át meg-megújuló médiarohamokig sok mindenre számíthatnak, ami elterelheti a figyelmet a VW fő feladatáról, az autógyártásról.

Az új vezetésnek egy percre sem szabad megfeledkeznie arról, hogy a cég jövője azon múlik, képes lesz-e megfelelő termékkel a vevők elé állni, különös tekintettel a környezetvédelmi követelmények teljesítésére és az autóvezetés részleges automatizálására.

Újjáépítés

A negyedik követelmény: újra kell gondolni a dízel meghajtás iránti elkötelezettséget. A VW-t úgy azonosítják a dízellel, ahogy a Toyotát a hibriddel. Eddig az a kép élt a gázolajos autókról, hogy elfogadható felárért kisebb fogyasztással jobb teljesítményt ígérnek, mint a benzines autók. Ez az imázs súlyos sérülést szenvedett, amit csak úgy küzdhet le az autógyártó, hogy olyan újításokkal áll elő, amelyek méltóak a német technológiai tudás jó híréhez.

Újjá kell építeni a márkahűséget - így az utolsó alapkövetelmény. A VW iránti elkötelezettséget még a klasszikus Bogár szülte a fogyasztók millióiban. Az a kisautó, amely hírnévben felvette a versenyt a detroiti benzinzabaló verdákkal. Az utóbbi időben olyan fiatalok vettek VW-t, akik értékelték a jó minőséget és a tiszta európai stílust.

Minél jobb a hírneve egy cégnek, annál nagyobb a vásárlói tartaléka - mondja Brad Hecht, a Reputation Institute kutatási elnökhelyettese. A VW most támaszkodhat erre a háttérre, de egyben szembe kerül a legnagyobb hátrányával is. Nevezetesen, hogy a kevésbé ismert és szeretett márkáknál kétszer keményebben kell megdolgoznia vásárlói hűségének megőrzéséért.