Egy friss jelentés szerint a vállalatok közel fele emeli vagy tervezi emelni az árait a Donald Trump nevével fémjelzett adminisztráció által bevezetett magas vámok hatására.

A GlobalData vámár-hangulatfelmérése alapján a cégek 39 százaléka már végrehajtotta az áremelést, további 10 százalék pedig tervezi ezt megtenni.

Az Investment Monitor arról ír, 

az érintett nagyvállalatok között szerepel többek között a Ford, az Adidas, a Walmart, a Procter & Gamble, a Microsoft és a Shein is.

A felmérés azt is kimutatta, 

a cégek csupán 13 százaléka nem tervezi áraik növelését. 

Azok a vállalatok, amelyek elkerülik 2025-ben az áremelést, más stratégiákkal próbálnak alkalmazkodni: közel felük (45 százalék) költségcsökkentéshez nyúl, egynegyedük a beszállítókkal tárgyalna kedvezőbb feltételekről, míg körülbelül egyötödük egyszerűen lenyelné a költségnövekedést.

Ugyanakkor

a vállalatok több mint egyharmada továbbra sem tudja, hogyan is reagáljon a vámokra.

Ez a bizonytalanság még nőtt is az előző hónaphoz képest. A jelentés szerint sok cég elhalasztotta árképzési döntéseit, amíg nem látják tisztábban a kereskedelmi rendszer működését. Trump augusztusban életbe lépő „kölcsönös vámtarifái” várhatóan újabb változtatásokat kényszerítenek majd ki a következő hónapokban.

A negatív várakozások erősek: a válaszadók közel kétharmada szerint a vámok valamilyen szinten ártani fognak a gazdasági kilátásoknak.

Sokan attól tartanak, hogy a kivetett vámok elsősorban az inflációt hajtják fel – háromnegyedük szerint ez lesz a legjelentősebb hatás.

Az idézett felmérés szerint a cégek több mint fele (56 százalék) legalább 5 százalékos inflációs nyomásra számít a magas vámok miatt, ami jelentős aggodalmat jelez. Ez egybecseng más kutatásokkal is, melyek azt mutatják, hogy az infláció az amerikai választók fő elégedetlenségi forrása a jelenlegi elnökkel szemben, a kereskedelmi politika pedig a második legnagyobb problémát jelenti.

A vámokat végül mindig a fogyasztó fizeti meg

Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezetője elmondta, mit gondol az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti vámmegállapodásról. Szerinte a vámokat végül mindig a fogyasztó fizeti meg. Részletek >>>