Egy friss jelentés szerint a vállalatok közel fele emeli vagy tervezi emelni az árait a Donald Trump nevével fémjelzett adminisztráció által bevezetett magas vámok hatására.
A GlobalData vámár-hangulatfelmérése alapján a cégek 39 százaléka már végrehajtotta az áremelést, további 10 százalék pedig tervezi ezt megtenni.
Az Investment Monitor arról ír,
az érintett nagyvállalatok között szerepel többek között a Ford, az Adidas, a Walmart, a Procter & Gamble, a Microsoft és a Shein is.
A felmérés azt is kimutatta,
a cégek csupán 13 százaléka nem tervezi áraik növelését.
Azok a vállalatok, amelyek elkerülik 2025-ben az áremelést, más stratégiákkal próbálnak alkalmazkodni: közel felük (45 százalék) költségcsökkentéshez nyúl, egynegyedük a beszállítókkal tárgyalna kedvezőbb feltételekről, míg körülbelül egyötödük egyszerűen lenyelné a költségnövekedést.
Ugyanakkor
a vállalatok több mint egyharmada továbbra sem tudja, hogyan is reagáljon a vámokra.
Ez a bizonytalanság még nőtt is az előző hónaphoz képest. A jelentés szerint sok cég elhalasztotta árképzési döntéseit, amíg nem látják tisztábban a kereskedelmi rendszer működését. Trump augusztusban életbe lépő „kölcsönös vámtarifái” várhatóan újabb változtatásokat kényszerítenek majd ki a következő hónapokban.
A negatív várakozások erősek: a válaszadók közel kétharmada szerint a vámok valamilyen szinten ártani fognak a gazdasági kilátásoknak.
Sokan attól tartanak, hogy a kivetett vámok elsősorban az inflációt hajtják fel – háromnegyedük szerint ez lesz a legjelentősebb hatás.
Az idézett felmérés szerint a cégek több mint fele (56 százalék) legalább 5 százalékos inflációs nyomásra számít a magas vámok miatt, ami jelentős aggodalmat jelez. Ez egybecseng más kutatásokkal is, melyek azt mutatják, hogy az infláció az amerikai választók fő elégedetlenségi forrása a jelenlegi elnökkel szemben, a kereskedelmi politika pedig a második legnagyobb problémát jelenti.
A vámokat végül mindig a fogyasztó fizeti meg
Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezetője elmondta, mit gondol az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti vámmegállapodásról. Szerinte a vámokat végül mindig a fogyasztó fizeti meg. Részletek >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Rendkívüli bejelentés: Leó pápa a Vatikánba hívatta a bíborosokat
Mínuszban az alkoholbiznisz: háromszor többe kerül, mint amennyit az állam keres rajta
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Szilveszteri Szuperlottó: 7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Durva üzenet a mosógépen, visszavitték az utcán hagyott meglepetést
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni