Egy friss jelentés szerint a vállalatok közel fele emeli vagy tervezi emelni az árait a Donald Trump nevével fémjelzett adminisztráció által bevezetett magas vámok hatására.
A GlobalData vámár-hangulatfelmérése alapján a cégek 39 százaléka már végrehajtotta az áremelést, további 10 százalék pedig tervezi ezt megtenni.
Az Investment Monitor arról ír,
az érintett nagyvállalatok között szerepel többek között a Ford, az Adidas, a Walmart, a Procter & Gamble, a Microsoft és a Shein is.
A felmérés azt is kimutatta,
a cégek csupán 13 százaléka nem tervezi áraik növelését.
Azok a vállalatok, amelyek elkerülik 2025-ben az áremelést, más stratégiákkal próbálnak alkalmazkodni: közel felük (45 százalék) költségcsökkentéshez nyúl, egynegyedük a beszállítókkal tárgyalna kedvezőbb feltételekről, míg körülbelül egyötödük egyszerűen lenyelné a költségnövekedést.
Ugyanakkor
a vállalatok több mint egyharmada továbbra sem tudja, hogyan is reagáljon a vámokra.
Ez a bizonytalanság még nőtt is az előző hónaphoz képest. A jelentés szerint sok cég elhalasztotta árképzési döntéseit, amíg nem látják tisztábban a kereskedelmi rendszer működését. Trump augusztusban életbe lépő „kölcsönös vámtarifái” várhatóan újabb változtatásokat kényszerítenek majd ki a következő hónapokban.
A negatív várakozások erősek: a válaszadók közel kétharmada szerint a vámok valamilyen szinten ártani fognak a gazdasági kilátásoknak.
Sokan attól tartanak, hogy a kivetett vámok elsősorban az inflációt hajtják fel – háromnegyedük szerint ez lesz a legjelentősebb hatás.
Az idézett felmérés szerint a cégek több mint fele (56 százalék) legalább 5 százalékos inflációs nyomásra számít a magas vámok miatt, ami jelentős aggodalmat jelez. Ez egybecseng más kutatásokkal is, melyek azt mutatják, hogy az infláció az amerikai választók fő elégedetlenségi forrása a jelenlegi elnökkel szemben, a kereskedelmi politika pedig a második legnagyobb problémát jelenti.
A vámokat végül mindig a fogyasztó fizeti meg
Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezetője elmondta, mit gondol az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti vámmegállapodásról. Szerinte a vámokat végül mindig a fogyasztó fizeti meg. Részletek >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Egy újabb kutatás szerint veszített lendületéből Magyar Péter pártja
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Megvan, hogy mennyi pénzért lehet hálálkodni