A legtöbb amerikai légitársaság Donald Trump elnök tarifapolitikájának nagy vesztesei közé kerülhet a világpiacon – állapította meg új kutatásában az Allianz Trade hitelbiztosító, amely rámutat: az új vámok miatt a nemzetközi versenytársakhoz képest az USA légi szállítói rendelkeznek a legalacsonyabb értékesítési előrejelzésekkel erre az évre, miközben az európai társaságok kilátásai nagyon jók. 

Már nincs kedvük repkedni az amerikaiaknak

Nehéz év vár az észak-amerikai légitársaságokra, amelyek a közzétett előrejelzéseikben átlagosan mindössze egy százalékos növekedésre számítanak 2025-ben.

Ez rendkívül szerény eredmény lehet az előző évhez képest, és a leggyengébb a globális versenyben – derül ki az új iparági körképből, amelyben Maria Latorre elemző kifejti: a lehangoló kilátások egyik fő oka a csökkenő belföldi kereslet.

Donald Trump vámpolitikájának április eleji kihirdetése óta ugyanis 6 százalékponttal 78 százalékra csökkent a belföldi járatok átlagos kapacitáskihasználása Amerikában. A romló kereslet várhatóan kitart az elkövetkező hónapokban is, ezért az olcsóbb kerozinárak ellenére a légitársaságok különösen nyomott haszonkulccsal kénytelenek működni.

A turbulencia ellenére az Allianz Trade arra számít, hogy az európai légitársaságok viszont idén tíz százalékos bevételnövekedést érnek el – a cégek ugyanis profitálnak az alacsonyabb üzemanyagárakból, mert a jegyárak továbbra is magasak.

A külföldi turisták elkerülik az USA-t

Az elemzés az amerikai turisztikai ágazatban is visszaesést jósol: az USA-ba belépő 72 millió nemzetközi turista több mint fele Kanadából és Mexikóból érkezett eddig, ám ezen országok lakosai a vámok miatt újabban jelentősen vonakodnak az amerikai utazástól.

Ráadásul a transzatlanti utasok száma is csökkent az év első három hónapjában – különösen a német és spanyol turisták kerülték el az Egyesült Államokat – írja a Spiegel.

Megírtuk: a nemzetközi látogatók számának drámai visszaesése márpedig több milliárd dolláros bevételkiesést eredményezhet, így a politikai feszültségek és a szigorúbb bevándorlási intézkedések komoly következményeket idézhetnek elő a turizmusban.

Erről Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő az Economxnak korábban azt mondta: az elmúlt években tapasztalt amerikai áremelkedés és a dollár erősödése miatt az USA drága úti céllá vált az európai utazók szemében, az új tarifapolitika ugyanakkor főleg az eddig magas nyereséggel járó üzleti utazások piacát törheti le látványosabban.

Bajban a gyártók, de mindenki zsebbe nyúlhat

Az Allianz Trade szerint a gyártásban is fokozódnak a problémák: az új repülőgépekre leadott rendelésállomány ugyan világszerte magas, mintegy 17 ezer új gépre szól, ám a gyártók eddig sem tudták a kapacitást a koronavírus előtti szintre növelni.

A jelenlegi kereskedelmi háború súlyosbítani fogja a globális ellátási láncának zavarait, és legalább 20 százalékkal megdrágítja a repülőgépeket – állapítják meg.

Az Economxnak nyilatkozó szakértő szerint ez a költségnövekedés pedig bizonyosan megjelenik majd a repülőjegyárakban is.

Trump szemet vetett a Szuezi-csatornára is

Az amerikai elnök már nemcsak a Panama-csatornát akarja visszaterelni az Egyesült Államok ellenőrzése alá, hanem az 1956 óta egyiptomi ellenőrzés alatt álló Szuezi-csatornát is célba vette – a vízi út két fő felhasználója az USA és Kína. Erről posztolt szombat este a Truth Social internetes oldalán, ahol kifejti: ingyenes, szabad áthaladást követel mindkét csatornán mind az amerikai katonai, mind a kereskedelmi hajóknak – számolt be a Welt. A globális hajóforgalom körülbelül öt százaléka halad át a Panama-csatornán, míg a Szuezi-csatorna még fontosabb a világkereskedelem számára. A globális hajóforgalom mintegy tíz százalékát itt bonyolították le mindaddig, amíg a jemeni huthi lázadók a Hamász palesztin terrorszervezettel való „szolidaritás” jegyében megkezdték a kereskedelmi hajók ágyúzását a térségben.