Vannak olyan, a magyarok potenciális téli úticéljának számító országok, ahol ugyan nem kötelező a téli gumi, de ha jobban megnézzük a szabályaikat, akkor kiderül, hogy mégis az – figyelmeztet a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet oldala.

Ráadásul baleset esetén a biztosítók garantáltan megvizsgáltatják a gumikat, ekkor pedig már a profilmélység sem lesz mindegy. Ezért most összefoglalták, hogy mely országban pontosan milyen szabályok érvényesek.

Hazánkban nem kötelező a téli gumi, a vezetési feltételek romlása esetére azonban hóláncot kell tartani a járműben. Amennyiben pedig az időjárás megkívánja, akkor a hatóságok elrendelhetik, hogy bizonyos utak csak téli abroncsokkal vagy hólánccal használhatók.

A Balkán egyik egzotikus országába, Albániába is egyre több magyar látogat, akik autóval indulnak útnak, azok jó, ha tudják, hogy november 1. és április 30. között a hólánc az autók kötelező tartozéka. A téli gumi használata azonban nem kötelező. 

Nyugati szomszédunkban, Ausztriában már jóval szigorúbbak a szabályok: minimum 4 milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata kötelező november 1. és április 15. között az ország egész területén. Emellett pedig legalább két hóláncot is tartani kell az autóban a meghajtott kerekekre. 

Bosznia-Hercegovinában november 1. és április 15. között kötelező téli- vagy négyévszakos gumi vagy hólánc használata. Emellett pedig kötelező hólapátot és hóláncot is tartani a kocsiban, akkor is, ha téli gumi van az autó kerekein.

Bulgáriában csak ajánlott a téli gumi november 1. és március 31. között, azonban hóláncot tartani kötelező az autóban.

Csehország egész területén kötelező a minimum 4 mm profilmélységű téli gumi használata, a táblákkal jelzett területeken pedig a hólánc is november 1. és április 1. között.

Franciaországban enyhébb szabályozás van érvényben: nem kötelező a téli gumi, azonban egyes régiókban szükséges lehet, ahogy a hólánc használata is.

Lengyelországban a téli abroncs használata ajánlott, a sípályákhoz vezető utakon pedig erősen ajánlott, mivel egy jelentős részük téli gumi vagy hólánc nélkül járhatatlan.

Horvátországban ónos eső esetén, illetve amikor tömör hó vagy jég borítja az utakat, kötelező a minimum 4 milliméteres profilmélységű téli gumik használata. Emellett az autóban lennie kell hóláncnak és hólapátnak is.

Macedóniában a téli gumi nem kötelező, november 15. és március 15. között azonban minden autóban lennie kell hóláncnak.

Montenegróban november 15. és március 31. között a téli gumik használata kötelező.

Németországban minden tengelyre téli vagy négy évszakos gumikat kell szerelni, valamint hólapátnak és hóláncnak is kötelező lennie az autókban.

Olaszországban a téli gumi használata ajánlott, október 15. és április 15. között azonban egyes utakon kötelező. Valle d'Aosta régióban a téli abroncsok használata kötelező és hóláncot is tartani a kocsiban.

Romániában nem szükséges téli gumikkal közlekedni, az autókon lévő gumiknak azonban meg kell felelniük a téli körülményeknek (például 2 mm-nél kisebb profilmélységű gumi nem megfelelő).

Svájcban meglepő módon nem kötelező a téli gumi használata. Az autókon lévő gumiknak azonban meg kell felelniük a téli körülményeknek. Az országban külön táblák jelzik, hogy mely utakon kötelező a téli gumi, illetve a hólánc használata.

Szerbiában november elseje és április elseje között kötelező a minimum 4 mm mélységű téli gumi, és az autóban hóláncnak is lennie kell.

Szlovákiában nem kötelező a téli gumik használata, viszont télen M+S szimbólummal ellátott gumiabroncsokat kell használni, ahol tömör hó vagy jég borítja az utakat.

Szlovéniában november 15-től március 31-ig kötelező a téli gumik használata, valamint hólapátot és hóláncot is kell tartani a kocsiban.

Napok kérdése, és veszélyesen drága lesz az autózás Ausztriában

Nyugati szomszédunkban november elsejétől hatályos az úgynevezett helyzettől függő gumiabroncs-kötelezettség. Érdemes betartani, mert ha nem, több millió forintos bírsággal sújtható a slendrián autós. Bővebben --->