Tíz éve annak, hogy kinevezték az első versenyszférából érkező, nagy tapasztalattal rendelkező menedzsert egy állami vállalat élére. Az illető Heinrich Vystoupil, az Austrian Airlines korábbi romániai igazgatója volt, a vállalat pedig a Tarom, a román nemzeti légitársaság - vezeti fel a régóta húzódó csődtörténetről szóló helyzetjelentését a Maszol az economica.net cikke alapján.
A kormány nem teljes mértékben jószántából, hanem a Nemzetközi Valutaalap nyomására döntött úgy, hogy 15 állami vállalatnál igazi menedzserekkel váltja fel a politikai alapon kinevezett igazgatókat. Vystoupil kinevezésére 2012 októberében került sor, a pályafutása a Tarom élén azonban egy hétig tartott.
A stafétát Christian Heinzmann vette át, aki korábban a luxemburgi Luxair elnöke volt. Pár hónappal kinevezése után közölte a sajtóval, hogy az állami légitársaság kárára megkötött szerződéseket talált a Taromnál, valamint olyan alkalmazottakat, „akik keményen dolgoznak, míg mások otthon ülnek”.
Bukott tervek
Az új menedzser merész tervekkel rukkolt ki. Azt ígérte, hogy 2015-re nyereségessé teszi a 2008 óta veszteséges vállalatot, 2016-ra pedig az előző évre betervezett 92 millió lejnél is nagyobb profitot, 173 millió lejt prognosztizált. Mindebből semmi sem valósult meg: 2015-ben 27,4, 2016-ban pedig 46,9 millió lejes veszteséget mutatott a könyvelési mérleg.
Mostanra 13-ra nőtt a 2012 óta elfogyasztott vezérigazgatók száma, a vállalat igazgatótanácsában pedig 70 személy fordult meg, jellemzően olyanok, akiknek semmiféle tapasztalatuk nem volt a légi közlekedés és a menedzsment területén. Mindent elmond, hogy a tagok többségét minden új közlekedésügyi miniszter lecserélte a saját pártjának embereire.
Reménytelen helyzet
A vállalatot annak ellenére sem sikerült nyereségessé tenni, hogy egy évtized alatt megfeleződött a dolgozók létszáma, 2173-ról 1144-re csökkent. 2020-ban és 2021-ben a Tarom rekordértékű, 439, illetve 327 millió lejes veszteséget könyvelt el, ami részben a járvány számlájára írható.
Azonban a járvány időközben lecsengett, a Tarom azonban továbbra is bukdácsol. Az első félévet szintén deficittel zárta, ráadásul nagyobbal, mint 2021-ben. Az év első hat hónapjában a légitársaság vesztesége 208 millió lej volt, ami alapján biztosra vehető, hogy 2022 üzleti eredménye a tavalyinál is siralmasabb lesz. A tavalyi volt a 14. egymást követő veszteséges év a vállalatnál.
A Tarom már kapott egy nagyobb összegű állami támogatást, az Európai Bizottság pedig egy újabb tőkeinjekciót is jóváhagyott. Enélkül az állami légitársaság csődbe menne, mondta néhány hónapja Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter.
Legolvasottabb
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Nyilvánossá vált Putyin titkos telefonbeszélgetése: hatalmas ajánlatot tett az amerikaiaknak
Újabb 44,9 milliárd forint tűnt el a költségvetésből: magyarok szomorították el Orbán Viktort
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Egyetlen mulasztás elegendő: pénzbírság vagy akár rendőri elhurcolás vár azokra a fiatalokra, akik ezt nem teszik meg
Egy papír hiánya elég lehet, hogy mindent bukjunk: súlyos tévedésben él sok vásárló
Karácsonykor végre megtudtuk, hogy a magyar állam nem döngöli földbe a magyar kriptót