Tíz éve annak, hogy kinevezték az első versenyszférából érkező, nagy tapasztalattal rendelkező menedzsert egy állami vállalat élére. Az illető Heinrich Vystoupil, az Austrian Airlines korábbi romániai igazgatója volt, a vállalat pedig a Tarom, a román nemzeti légitársaság - vezeti fel a régóta húzódó csődtörténetről szóló helyzetjelentését a Maszol az economica.net cikke alapján.
A kormány nem teljes mértékben jószántából, hanem a Nemzetközi Valutaalap nyomására döntött úgy, hogy 15 állami vállalatnál igazi menedzserekkel váltja fel a politikai alapon kinevezett igazgatókat. Vystoupil kinevezésére 2012 októberében került sor, a pályafutása a Tarom élén azonban egy hétig tartott.
A stafétát Christian Heinzmann vette át, aki korábban a luxemburgi Luxair elnöke volt. Pár hónappal kinevezése után közölte a sajtóval, hogy az állami légitársaság kárára megkötött szerződéseket talált a Taromnál, valamint olyan alkalmazottakat, „akik keményen dolgoznak, míg mások otthon ülnek”.
Bukott tervek
Az új menedzser merész tervekkel rukkolt ki. Azt ígérte, hogy 2015-re nyereségessé teszi a 2008 óta veszteséges vállalatot, 2016-ra pedig az előző évre betervezett 92 millió lejnél is nagyobb profitot, 173 millió lejt prognosztizált. Mindebből semmi sem valósult meg: 2015-ben 27,4, 2016-ban pedig 46,9 millió lejes veszteséget mutatott a könyvelési mérleg.
Mostanra 13-ra nőtt a 2012 óta elfogyasztott vezérigazgatók száma, a vállalat igazgatótanácsában pedig 70 személy fordult meg, jellemzően olyanok, akiknek semmiféle tapasztalatuk nem volt a légi közlekedés és a menedzsment területén. Mindent elmond, hogy a tagok többségét minden új közlekedésügyi miniszter lecserélte a saját pártjának embereire.
Reménytelen helyzet
A vállalatot annak ellenére sem sikerült nyereségessé tenni, hogy egy évtized alatt megfeleződött a dolgozók létszáma, 2173-ról 1144-re csökkent. 2020-ban és 2021-ben a Tarom rekordértékű, 439, illetve 327 millió lejes veszteséget könyvelt el, ami részben a járvány számlájára írható.
Azonban a járvány időközben lecsengett, a Tarom azonban továbbra is bukdácsol. Az első félévet szintén deficittel zárta, ráadásul nagyobbal, mint 2021-ben. Az év első hat hónapjában a légitársaság vesztesége 208 millió lej volt, ami alapján biztosra vehető, hogy 2022 üzleti eredménye a tavalyinál is siralmasabb lesz. A tavalyi volt a 14. egymást követő veszteséges év a vállalatnál.
A Tarom már kapott egy nagyobb összegű állami támogatást, az Európai Bizottság pedig egy újabb tőkeinjekciót is jóváhagyott. Enélkül az állami légitársaság csődbe menne, mondta néhány hónapja Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter.
Legolvasottabb
Váratlan jelzés a piacról: Orbán Viktor egy órára beelőzte Magyar Pétert a fogadásokban
Meglepő fordulat Brüsszelben: megkapták a várva várt engedményt az autósok
Megszólalt az ügyészség: hét terheltje van a Szőlő utcai ügynek (fotó)
Dobrev Klára: Egyenként fogom levadászni őket!
Lopott és teljhatalommal irányított a budapesti sportszövetség vezetője, börtönbüntetést kaphat
Reagált Trump felszólítására Zelenszkij: "Készen állok, két feltétellel"
Összeállt a mozaik: így kezeli az adósságot jövőre az állam
Figyelmeztet a nyugdíjszakértő: 280 ezer forint állami támogatást is be lehet gyűjteni még idén
A MÁV óriási kedvezményt adott – egyetlen feltétellel, amitől sok utas falnak megy