Nagy bajban vannak az európai légitársaságok, nincs ugyanis elég kereskedelmi pilóta. Mondjuk ez nem is csoda: az egészségügyi alkalmasság mellett igencsak hosszadalmas és zsebbenyúlós, míg a jelentkező a magassági kormány mögé beülhet. Ha viszont már idáig eljutott valaki, az egyik legjobban fizetett munkát kapja. Más kérdés, hogy a napi több le- és felszállás, a folyamatos stressz igencsak megterhelő, nem is való mindenkinek.

Na de mennyi is az annyi?

– ennek járt utána az Euronews.  

A légitársaságok alkalmazásában álló pilóták fizetése széles skálán mozog, ami nagyrészt több tényezőtől – elsősorban a tapasztalattól – függ. Az Egyesült Királyságban például a brit Nemzeti Karrierszolgálat szerint az éves bruttó fizetés a kezdő pilóták esetében 54 283 eurótól indul (21 165 000 forint), a jelentős tapasztalattal rendelkezők esetében 173 243 euró (67 550 000 forint) körüli összegig terjed.

A tapasztalat mértéke szintén jelentős hatással van a keresetekre – az ERI gazdaságkutató intézet adatai szerint a több mint nyolcéves tapasztalattal rendelkezők pilóták fizetése Európában gyakran 60-80 százalékkal magasabb, mint a mindössze 1-3 évvel rendelkezőké.

Azaz a tapasztalt pilóták több mint háromszor annyit keresnek, mint a kezdő társaik.

Az ERI szerint 2025 júniusában a 17 európai országban a pilóták éves bruttó átlagfizetése a romániai 32 299 eurótól (12 594 000 forint) a svájci 113 672 (44 322 000 forintnyi) euróig terjed.

Az Euronews Next tételesen megnézte, hogy mennyit is lehet keresni pilótaként, így mutat mindez országonként:

Egyesült Királyság

Az Office for National Statistics (ONS) szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatott repülőgép-pilóták és légiforgalmi irányítók bruttó éves mediánkeresete 2024 áprilisában körülbelül 95 240 euró (37 136 000 forint) volt – ami 55 850 € és 178 250 € közötti jövedelmet jelentett.

Németország

A német szövetségi statisztikai hivatal szerint 2024 áprilisától a repülőgép-pilóták átlagos havi bruttó keresete – az extra bérek nélkül – 12 566 euró, ami évi 150 792 (58 796 000 forintnyi) eurót tesz ki. A medián havi kereset 10 207 €, (3 980 000 forint) azaz évi 122 484 €. A rendkívül összetett munkakörökben az éves mediánkereset akár 342 072 euróra (133 379 000 forint) is emelkedhet.

Franciaország

Az INSEE, Franciaország hivatalos statisztikai hivatala szerint a polgári légi közlekedés műszaki és kereskedelmi repülési tisztjei és vezetői – amely kategóriába a légijármű-pilótákat sorolják – havi átlagfizetése 2023-ban 9 300 euró volt. Ez 12-vel szorozva évi 111 600 (43 515 000 forintnyi) eurót tesz ki.

Durván országfüggő a fizetés

Földrajzilag – amint azt a fenti adatok is mutatják – a nyugat- és észak-európai országok magasabb fizetést kínálnak a légijármű-pilótáknak az ERI szerint. 

Az írországi székhelyű Ryanair fapados légitársaság például azt írja a honlapján, hogy a kapitányok akár évi 155 500 fontot (közel 180 000 eurót) is kereshetnek.

A pilóták fizetése Ausztriában és Hollandiában is meghaladja a 100 000 eurót, míg Finnország 96 000 euró körüli átlaggal szorosan követi őket.

Bónusszal és új munkarenddel spékelik meg a kétmilliós fizetéseket, nagyot javítanak a pilóták életminőségén

Új munkarendet és bónuszrendszert vezet be pilótái számára a Wizz Air >>>

A kelet- és dél-európai országoknak általában véve kihívást jelent a pilóták versenyképes bérezése, bár Olaszország és Spanyolország a régió más országaihoz képest magasabb átlagfizetésekről számol be. Ezek a különbségek azonban csökkenhetnek, ha vásárlóerő-paritáson nézzük..

Az ERI szerint Portugáliában a pilóták átlagfizetése 60 054 euró, Görögországban ez az érték valamivel alacsonyabb, 56 523 euró. A tapasztalt pilóták mindkét országban valamivel több mint 70 000 eurót keresnek évente.

Lengyelországban a pilóták átlagfizetése továbbra is 50 000 euró körül mozog, míg Csehországban valamivel alacsonyabb, 47 974 euró. Romániában a fizetések lényegesen alacsonyabbak, átlagosan 32 299 euró. A több mint nyolcéves tapasztalattal rendelkező pilóták keresete azonban Romániában is elérheti az évi 40 000 eurót.

A BAA Training Aviation Academy globális légiközlekedési képzési csoport várakozása szerint a pilóták fizetése tovább emelkedik, leginkább a világszerte növekvő munkaerőhiány miatt.

Az Oliver Wyman tanácsadó cég becslései szerint a globális légiközlekedési ágazatban 2032-re közel 80 000 pilóta hiányával kell szembenézni, Európában pedig potenciálisan mintegy 19 000 pilóta hiányzik a kereslet kielégítéséhez.