Több mint 1 millió autó talált gazdára Európa-szerte az év első hónapjában, ami 11 százalékos növekedés. Ezen belül 11,9 százalék volt a teljesen elektromos autók aránya az egy évvel korábbi 10,3 százalékkal szemben. A legjobb teljesítményt a Volkswagen és a Stellantis nyújtották, náluk az is szerepet játszott, hogy leszállították késésben lévő megrendeléseiket.

Fellendítheti a stagnáló gazdaságokat

Az eladások felfutása nem csak az autóiparnak jó hír, hanem a legnagyobb európai gazdaságoknak is, ahol a tavalyi év végén lassulás zajlott, sőt Németországban és Nagy-Britanniában recesszió jelei mutatkoztak. Franciaországgal együtt ez a három ország a legnagyobb autógyártó a kontinensen, így az iparág élénkülés önmagában kimozdíthatja gazdaságukat a holtpontról.

Helyreállt a gyártás és a piac

A korábbi visszaesést elsősorban az okozta, hogy a 2020 második felében indult folyamat, melynek során az ellátási láncok akadozni kezdtek, brutálisan megnövelte az autóárakat, és így ugyan a gyártók nagyobb profitmarzs mellett dolgoztak, a kereslet erősen visszaesett. Az ellátási problémák időközben megszűntek, viszont tavaly az év második felében már komoly árcsökkentésre kényszerültek a gyártók, hogy a kereslet ismét felélénküljön.

Ez meg is történt, így gyakorlatilag helyre álltak a szokásos folyamatok az autógyártásban és az autópiacon, melyeket még a járvány borított fel 3 évvel korábban. A legtöbb autót a Volkswagen adta el, összesen 258 ezer darabot, ami 8 százalékos növekedés egy év alatt, második helyen áll a Stellantis, 183 ezer autóval, ami már 17 százalékos növekedés. A Renault 93 ezer darabbal nem tudott növekedést felmutatni, a BMW viszont 30 százalékkal növelte eladásait, ami így 72 ezer darab fölé került januárban. A Mercedes-Benz 10 százalékos visszaesést szenvedett el, 42 ezer autót értékesített az európai autógyártók szövetségének adatai szerint.

Az elektromos autó kihívása

A gyártók nincsenek könnyű helyzetben, mert el kell dönteniük, milyen ütemben álljanak át az elektromos autók gyártására, miközben a kereslet ingadozásait nehéz követni. Tavaly év elejére óriási arányú átállást terveztek, amit a magas 2022-es üzemanyagárak is befolyásolhattak, azonban a kereslet messze nem nőtt olyan mértékben, mint erre számítottak, a hagyományos autók iránt viszont masszív volt a vásárlói érdeklődés.

Együttműködés

Kétségtelen, hogy az elektromos típusokat még jóval drágábban árulták tavaly, mint a belsőégésűeket, és a Tesla erős árversenybe bocsátkozott, hogy megnövelje eladásait. Ez egy kifejezetten egészséges folyamat, hisz most a többi gyártó is rákényszerül az árcsökkentésre. A Bloomberg szerint a Renault tárgyalásokat folytat más gyártókkal, hogy működjenek együtt az elektromos autók gyártásiköltségeinek leszorításában, amely főleg az akkumulátorgyártás összehangolásával érhető el.

A Renault arra törekszik, hogy akár konkurenseivel együtt működve 20 ezer euró alatti elektromos autót gyárthassanak nyereségesen, mivel ezen árszint alatt lehet tömegesen, nagy mennyiségben értékesíteni. Az olcsó autókon a belsőégésűeknél is viszonylag szerény a profit, talán ezért is nem erőltette a Tesla, hogy belépjen ebbe a szegmensbe, ugyanakkor a felső-középkategóriás típusokból Musk sem tud már többet eladni, így jövőre már kénytelen az olcsóbb típust piacra dobni.

Szűk profitrátájú üzletág

Az autógyártás alapvetően kis profitrátával rendelkező iparág, nem véletlen, hogy a tőzsdén az autógyártók részvényei igen alacsony, 5-6 körüli P/E (részvényár osztva az egy részvényre jutó nyereséggel) forognak. A Tesla esetében ez a szám jelenleg 46, ami arra utal, hogy a befektetők vagy a gyártás 10-szeresére növekedését várják, vagy azt, hogy a Tesla képes lesz sokkal nagyobb árréssel dolgozni, mint más gyártók, ami csak akkor lenne reális, ha a Tesla neve olyan ikonikus maradna az autósok között, mint az iPhone a telefonvásárlók táborában.

Ennek azonban mintha épp az ellenkezője történne: míg egy telefonnál nominálisan nem olyan nagy az árkülönbség, hogy ezt ne engedhetnék meg maguknak sokan. Az autóárnál azonban sokkal nagyobb összegekről van szó: míg 20 ezer euróig sokan meg tudnak venni egy autót, 40-50 ezer körül, vagy még magasabban már sokkal kisebb a piac, így lehetetlen megismételni az Apple mutatványát. Ráadásul a Teslánál ezt rontja, hogy időnként komoly csontvázak esnek ki a szekrényből: most például az új Cybertruck tulajdonosai arra panaszkodnak, hogy máris rozsdásodik az autó.