A vizsgálatok során 73 üzletet zártak be hosszabb-rövidebb időre Budapesten és Pest megyében, emellett pedig 787 millió forint mulasztási bírságot is kiszabtak − tájékoztatta a Napi Gazdaságot az adóhatóság. (Külön fővárosi statisztika nincs, a NAV-nál együtt kezelik Budapestet Pest megyével.) A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerint ezek a számok is azt mutatják, hogy továbbra sem javult lényegesen a cégek magatartása, így még mindig szükség van az operatív, helyszíni ellenőrzésekre.

A vizsgálatok lehetnek felfedett próbavásárlások, de az is gyakran előfordul, hogy a vállalkozó előtt − a törvényi előírásoknak megfelelően − első alkalommal nem fedik fel magukat a revizorok. Az adóellenőrök egy ilyen ellenőrzés során elsősorban azt vizsgálják, hogy a vállalkozások adnak-e számlát, nyugtát a bevételeikről, betartják-e a foglalkoztatottak bejelentésére vonatkozó szabályokat, illetőleg tudják-e igazolni árujuk eredetét. A meglepetésszerű akciókat már nem egyedül végzik az adóhatóság munkatársai, és mint a NAV írja, "ma már természetes", hogy az adóellenőrök és pénzügyőrök közösen lépnek fel és egyidejűleg folytatnak adó- és jövedékiadó-ellenőrzéseket.

Az idén eddig elvégzett helyszíni ellenőrzések során elsősorban a bevételek bizonylatolása és az alkalmazottak bejelentése terén tártak fel súlyos szabálytalanságokat a revizorok, hiszen a vizsgált vállalkozások közel egyharmada titkolja el tényleges bevételeit és csal a dolgozói papírjaival. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tapasztalatai szerint az adózási fegyelem leginkább a hivatali munkaidő után és a hét végén lazul fel: az ilyenkor dolgozó alkalmi árusok vagy a különleges helyszíneken és időpontokban speciális szolgáltatást nyújtók − mint például a sétarepülést kínáló, sportautóbérléssel, sporteszközök kölcsönzésével, paintballal foglalkozó vállalkozások vagy akár a night clubok − esetében még több szabálytalanságot tártak fel a revizorok.

Ugyancsak jellemző − írja az adóhatóság −, hogy Budapesten azok a vállalkozások, amelyek speciális vagy szűk körben nyújtott − ugyanakkor számukra nagy jövedelmezőséget biztosító − szolgáltatásaik okán eddig kevésbé kerültek hatósági ellenőrzés alá, bátrabban követnek el jogsértést. Ezzel kapcsolatban egy érdekességet is megemlített a NAV: ezek a vállalkozások szolgáltatásaik jellegéből adódóan szűkebb ügyfélkörrel rendelkeznek, akiket jellemzően fel is térképeznek, így ha egy új vendéggel találkoznak, jóval óvatosabban járnak el, még a jogszabályokat is sokkal inkább betartják velük szemben − ezzel is nehezítve az adóhatóság dolgát.

Éppen ezért az adóhatóság gyakran szokatlan időpontban, az "adott körülményekhez teljes mértékben igazodó valós helyzeteket teremtve" szűrné ki a csaló vállalkozásokat. Az ellenőrzéseknek egyébként nemcsak az a haszna, hogy több bevételt generál a központi költségvetésnek, hanem a NAV tapasztalatai szerint a már ellenőrzött (és megbüntetett) vállalkozások ezután jogkövetőbb magatartást tanúsítanak.