2023. január–november időszakában a kiskereskedelmi forgalom volumene – naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 8,7 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál. Ha csak a legutóbb ismert – novemberi – adatot vizsgáljuk, akkor a forgalom 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest − derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentéséből.

Az Economx most megkérdezte a nagyobb kereskedelmi láncokat, hogy ők mit tapasztalnak: valóban kevesebbet vásárolunk? És ha igen, miből veszünk kevesebbet, mi az, amiről teljesen lemondtunk, és az elmúlt évek inflációs sokkja alatt miként viszonyult a lakosság a minőségben nem feltétlenül gyengébb, de mindenképpen olcsóbb sajátmárkás termékekhez?

Tesco - A tehetőseknek is odavágott az áremelkedés

A vásárlási gyakoriság összességben növekedett a teljes piacon, de mellette csökkent a vásárolt mennyiség, a nagy kosarakból több kisebb lett – mondta az Economxnak a kereskedelmi lánc.

A magas infláció még a magasabb jövedelmű vásárlókat is érzékenyen érintette, ezért ők is elkezdték optimalizálni az élelmiszerre fordított kiadásaikat.

Tescoban így egyre többen és egyre gyakrabban választják az alacsonyabb árú, azonban minőségben nem kifogásolható sajátmárkás árucikkeket, amelyek értékesítése hónapról hónapra láthatóan növekszik. A vállalat úgy látja, az emberek ráéreztek, hogy a sajátmárka választása nem feltétlenül lefelé vásárlás, hanem okos, tudatos döntés a vásárlók részéről.

A vásárlók elsősorban a nem alapvető termékekről mondtak le, így a szépségápolás, a babaápolás, az állateledel és- felszerelés és más nem élelmiszertermékek esetében látunk visszaesést.

Élelmiszer esetében a zöldség-gyümölcs, a tejtermék és a hús kategóriákban csökkent az értékesítési volumen.

A tartósan magas infláció hatására a vásárlók elkezdték még inkább keresni az akciókat, a hűségprogramokat, a kuponokat, valamint az applikációkat és minden olyan lehetőséget, amin pénzt lehet megtakarítani a vásárlásoknál. Tavaly nyáron készített felmérésük szerint a válaszadók 40 százalékának kosarában fele részt akciós termékek vannak, ami a láncnál javarészt a Clubcard akciókból jött.

A magyar vásárlóknak tehát tartósan alacsony árakra és olyan exkluzív vásárlási kedvezményekre van szükségük, amelyekkel optimalizálni tudják háztartási kiadásaikat. A Tesco ezért a bevásárlókosár teljes tartalmára figyel, és segíti az élelmiszerre fordítható költségkeret okos beosztását.

Spar – Az akciós termékeket veszik az emberek

Az alacsonyabb árkategóriájú és akciós termékek forgalma jelentősen emelkedett, így a saját márkáké is, az átlagos kosárérték azonban nem csökkent. Az infláció és a jelenlegi gazdasági helyzet igencsak megterheli a vásárlók pénztárcáját, ezért a Spar Magyarország rögzítette háromszáz közkedvelt termék árát az Árstop Extra Promóció keretein belül, amelyet 2024. március 31-ig meghosszabbított – közölte lapunkkal a lánc.

A Spar úgy nyilatkozott, tudják, hogy a karácsonyi és szilveszteri ünnepi bevásárlásokat követően a vevők is örömmel fogadják az alacsony árakat, ezért gondoltak arra, hogy a gabonapehely, a túró rudi, a száraztészta, vagy a népszerű S-Budget termékek is nyomott áron fussanak az év elején.

Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Ezen felül a Spar és az Interspar üzletekben számos árucikk esetében akár 20-40 százalékos árcsökkentést is tapasztalhatnak a fogyasztók. A tudatos fogyasztói magatartást ráadásul a lánc azzal is ösztönzi, hogy akciós termékeiről immár a kibővített tartalommal hetente megjelenő extra akciós újságban is tájékoztatást nyújt.

Aldi – többször, de kevesebbet vásárolnak

A vásárlók már évek óta a diszkontok felé fordulnak és sokan most fedezik fel a sajátmárkás termékek kedvező ár-érték arányát – nyilatkozta az Economxnek a vállalat sajtóosztálya.

Az Aldi eltérő mértékű és irányú forgalmi változást tapasztalt az egyes termékkörökben. A tavalyi év során a legnagyobb mértékben a non-food termékek iránti kereslet esett vissza, egyes esetekben akár két számjegyű mértéket is elért a volumencsökkenés, ugyanakkor rendkívül magas volt 2022-es bázis, hiszen a Covid miatt sokan vásároltak háztartási és kertészeti termékeket, barkácseszközöket. 

Az utazási, illetve szabadidős lehetőségek visszatérésének is köszönhető a volumencsökkenés a non-food területen, továbbá általánosságban az élelmiszer sokkal fontosabb szerepet játszik, mint egy kerti bútor vagy ruházati cikk: ezekről könnyebben mondanak le a vásárlók. A friss hús és a halak esetében év/év alapon már növekedést tapasztalt az áruházlánc, akárcsak a zöldség-gyümölcs területén, ez utóbbinál az év közepe különösen erős volt.

A kiskereskedelmi piac egészét tekintve a lefelé vásárlás a diszkontok térnyerésével már több éve tart.

A 2023-as évben még inkább ártudatosabbá váltak a fogyasztók és nem csupán az aktuálisan legalacsonyabb árat, hanem a kedvezményeket, a kuponokat és az XXL kiszerelésű csomagolású termékeket is előszeretettel választották. 

Az áruházlánc tapasztalata szerint lényegesen kevesebb a nagybevásárlás, helyette sok kis kosárértékű vásárlás a jellemző, a fogyasztók így jobban tudják kontrollálni a költségeiket, és valóban csak azokat a termékeket veszik meg, amelyekre igazán szükségük van.

Lidl – kezdünk lemondani a chipsről és az üdítőről

A Lidl forgalmi adatai alapján elmondható, hogy a január és november közötti időszak értékesítési volumene csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához mérve – igazolta a KSH adatait a lánc. A vásárlók érdeklődése egyértelműen az olcsóbb és a kedvezőbb ár-érték arányú sajátmárkás termékek iránt nőtt meg. 

Az inflációs környezetben a legnagyobb vesztes egyértelműen az üdítő kategóriában figyelhető meg, mind a vizek, mind a rostos és szénsavas üdítők iránti kereslet csökkent. Némi visszaesés volt tapasztalható a chipsek és rágcsálnivalók kategóriájában.

A vásárlók egyértelműen a különböző akciókat és az árcsökkentéseket keresték, így ezen termékek iránti kereslet növekedett leginkább. A kiskereskedelmi lánc 2024-ben is folytatja árcsökkentési programját.